@Sar Port Salut tar så fort slut. :D

Jag brukar ta dem direkt från kylen, visste inte att man kan låta dem bli varma för att få mer smak. :up:
Det är svårt att låta den stå en stund, vill ju haaa! :d

Ta fram osten (och smöret) innan du börjar med kaffe/te så hinner de båda få lite värme och smak innan du ska äta.
Om du därtill har varmt nybakad bröd så att smöret delvis smälter och osten börjar svättas en aning får du en helt ny och perfekt smaksupplevelse.

Senast ändrad:
Det finns Boxholm original på mitt COOP men den är så stor, säkert ett kilo :eek: vet inte om jag vågar köpa ifall jag inte gillar den. Nån som vet hur den smakar och kan beskriva smaken?

Jag älskar gräddost och köper nästan bara det när jag köper hårdost. Har även köpt Wästgöta Kloster och den är också helt okej, lite hårdare i konsistensen än gräddosten som gärna kladdar fast i hyveln...

Wernersson Gräddost kan jag få riktiga cravings efter, och den försvinner på nolltid i mina föräldrars hus. Extremt krämig och mild, men ändå salt och smakrik på något vis. Det enda negativa är att den är ganska mjuk, så de sista skivorna blir oftast mest skrufs...

Den gillar jag också! Sen är Åseda gräddost en favorit hos mig, brukar bli dubbla lager av den på mina smörgåsar... :angel: Den blir heller inte lika skrufsig i slutet som Wernerssons.

Nu är ju jag ett fan av starka ostar. Vi pratar brännvinsost, x-lagrade ostar och smakrika danska ostar.

Men om jag ska äta andra ostar (de ovan är ju inte direkt billiga) så blir det port salut eller nu till jul den runda med röd paraffin.

Ost! :love:

Flera av mina favoriter kommer från Falbygden (nej nej, inte alls lokalpatriot i ett samhälle där jag räknas som utböling). Deras reserva och 1878 (finns i flera varianter), Arn och Birger Jarl, helt lagom starka och smakrika! Oj vad sugen på en ostbit jag blev nu :p

På tal om ost..
Förvaring?
Just nu ligger den stackars osten i en påse, men det är ju inte så bra.. Den blir svettig och äcklig, och sista biten är så förstörd att den bara smakar brödsmula. Hur förvarar ni ost? Ostkupa? Har inte hittat någon som verkat bra, lagom stor och får plats i vårt minililla kylskåp...

Nu är ju jag ett fan av starka ostar. Vi pratar brännvinsost, x-lagrade ostar och smakrika danska ostar.

Men om jag ska äta andra ostar (de ovan är ju inte direkt billiga) så blir det port salut eller nu till jul den runda med röd paraffin.

Den runda med röd paraffin heter Edamer och har varit traditionell julost i norge efter kriget. Se till att få den äkta holländska och inte de smaklösa svenska kopiorna :)

Jag som själv är ett Gouda-fan är förtjust i herrgårdsost, eller valfri av Allerums ostar, de är mumma.

Efter ett år i England blev jag ASTRÖTT på cheddar, salt och stel i smaken. Red Leicester och Gloucester tyckte jag var godare då de var runda och milda med lite eftersmak, påminde lite mer om Gouda. Även rökt ost och gräddost är gott.
Svarta Sara är för de som vågar lite smak.

Köpte en hushållsost nyligen eftersom det var en bra "ditt och datt" ost under mina tonår. Fy alltså den smakar ju plast numera, har lite kvar av skiten i frysen, resten slängde jag. Den smälter ju inte ens normalt längre, vad har de i den egentligen?

å svensk ost... herrgård, präst, greve...
någon som vet någon ok ost som går att få tag på i landet brunost-gulost (norge)?

någon som vet någon ok ost som går att få tag på i landet brunost-gulost (norge)?

Jarlsberg är rätt så god tycker jag, annars finns ju både Gouda och dansk Gräddost att tillgå samt äkta Edamer nu när det nalkas jul.

Jarlsberg är rätt så god tycker jag, annars finns ju både Gouda och dansk Gräddost att tillgå samt äkta Edamer nu när det nalkas jul.

Då ska jag testa Jarlsberg! Edamer gillar jag till jul och ibland annars också. Men Gouda är knappt bättre än hushållsost tycker jag...

Köpte en hushållsost nyligen eftersom det var en bra "ditt och datt" ost under mina tonår. Fy alltså den smakar ju plast numera, har lite kvar av skiten i frysen, resten slängde jag. Den smälter ju inte ens normalt längre, vad har de i den egentligen?
Jag tycker du ska fråga producenten, om vad de har ändrat på!

Jarlsberg, Edamer och Norvegia om du ska ha ostar som är producerade i Norge.
Men vill du ha en riktig "Norsk smakupplevelse" ska du prova Gamalost frå Vik! (Men lova då att filma när du tar första smakprovet och lägg ut filmen här sen.) :D:devil:
Men, landet brunost-gulost är väl inte Norge? (borde var Norrland enligt mig)
Mig veterligen har man inte gulost i Norge utan vitost.
Ska man sen röra till det riktigt så kan man inte säga vitost om denna typ av ost i Danmark för då betyder det något helt annat.
Och för att "nörda till det" riktigt så är inte brunost någon ost! (men det kan ju vara gott ändå!)

Jarlsberg, Edamer och Norvegia om du ska ha ostar som är producerade i Norge.
Men vill du ha en riktig "Norsk smakupplevelse" ska du prova Gamalost frå Vik! (Men lova då att filma när du tar första smakprovet och lägg ut filmen här sen.) :D:devil:
Men, landet brunost-gulost är väl inte Norge? (borde var Norrland enligt mig)
Mig veterligen har man inte gulost i Norge utan vitost.
Ska man sen röra till det riktigt så kan man inte säga vitost om denna typ av ost i Danmark för då betyder det något helt annat.
Och för att "nörda till det" riktigt så är inte brunost någon ost! (men det kan ju vara gott ändå!)

Brunost/Gudbrandsdalsost/Mysost är inkokt vassle. Dvs Messmör (Prim på norska) i hård variant

Gulost har vi alltid haft på öslandet Vitost/Kvitost är samma ost fast dialektalt från vestlandet och norrut.

En kryddad gul ost som kan rekommenderas är Nökkelost där kryddningen bestaår av hel nejlika och kummin.

Rörande Gammelost skal du lägga ett "tjockt" lager smör under och över om du vill mildra smaken, och sedan har vi även Pultost som är en lagrad färskost med kumminfrön, även den kan med fördel ätas med extra smör som "topping".

Mvhutflyttad norrman som saknar Gammalost, Pultost och Karviost i svenska butiker.

Stor glädje kommer att komma till ditt liv! Lyllo dig som har kvar att för första gången får prova Ockelbo-Pers skivade ost. Den kommer att förändra din ostvärld. Mums!

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Enya
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
435
Senast: Twihard
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka