Köpte Edamer idag. Den smakar okej, mindre smak än Gouda.

Lät du den bli lite varm och inte helt kylskåpskall? Jag tycker Edamer smakar betydligt mer (och bättre ;) ) än Goudan som har en lite "smörlik" smak. Men allt är ju individuellt. Kanske Port Salut passar dig bättre? Men gärna att osten får stå framme ett tag innan du tar för dig så att smakerna kommer fram lite mer.

@Sar Port Salut tar så fort slut. :D

Jag brukar ta dem direkt från kylen, visste inte att man kan låta dem bli varma för att få mer smak. :up:
Det är svårt att låta den stå en stund, vill ju haaa! :d

• Gilla
Reactions: Sar
@Sar Port Salut tar så fort slut. :D

Jag brukar ta dem direkt från kylen, visste inte att man kan låta dem bli varma för att få mer smak. :up:
Det är svårt att låta den stå en stund, vill ju haaa! :d

Osten är det jag först tar fram när jag ska göra helgfrukost (vi gör maffiga sådana), osten får betydligt mer smak ju längre den står framme och det gäller nog alla ostar tror jag.

Jag är så arbetsskadad att jag läste OSA-tråd och inte fattade varför alla snackade om ost?!? :p:banghead:

Jag gillar Gruyère (mycket bättre än mer kända Emmentaler). Finns i olika varianter från mild till lagrad. Vet dock inte hur utbudet på olika sorter ser ut i Sverige, dåligt antar jag.

Jag har ätit COOPs Gouda hur länge som helst nu och tycker det kan vara dags för lite variation. Har ni några tips? Det får inte vara för stark smak.
Hög tid att variera sig om du bara ätit Gouda! Enligt mig smakar denna som att få en klump smör i halsen!
Jag föreslår att du provar Boxholms Gräddost, en Svecia, en Präst och en Herrgård som inte är lagrad särskilt länge (om du nu inte gillar för stark smak). En mild Grevé kan också passa om du gillar den lite speciella och "nötiga" smaken.
Åseda gräddost var tidigare väldigt god men sen produktionen av denna flyttades så tycke jag att den smakar som alla andra "massproducerade" billiga ostar... :( Den Svenska Hushållsosten har ju även den tappat i smak sen den flyttades till Danmark.:mad:
Nej för min egen del så gillar jag en riktigt vällagrad Präst, som bränner på tungan och där man kan smaka kristallerna som bildats under lagringen! :up:
Men som sagt, smaken är som baken...

Grevé borde du ju kunna äta då, själv tycker jag iofs att den är rätt osmaklig. Men då föredrar jag ostar som lagrats länge och Präst är väl den mildaste som faktiskt är god, Västerbotten och Brännvinsost är grejer det, givetvis Parmesan också, men den har jag mer till matlagning än som pålägg.

Min sambo föredrar milda ostar, så hemma har vi oftast Herrgård, Gouda och diverse Hushållsostar utom när jag kuppar och köper Präst eller någon annan som faktiskt smakar något.
Snart är det jul då blir det whiskycheddar för hela slanten!:d

Cheddar är väl ingen mild ost?
Finns iofs flera sorter, men den du nämner tycker jag definitivt är smakrik.

Tycker inte jag om man tar den som är lagrad i sex månader.

Men det är fullt möjligt att min tunga har tagit sig vidare från port salut och hushållsost :d

Köpte Boxholm grädd idag men den smakade inte så gott...fast har inte provat ha den framme en stund, kanske smakar bättre då.

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Enya
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
435
Senast: Twihard
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat