Rosett

Trådstartare
Jag har ätit COOPs Gouda hur länge som helst nu och tycker det kan vara dags för lite variation. Har ni några tips? Det får inte vara för stark smak.

Vanlig hushållsost och Billinge är två väldigt milda ostar. Sedan får du prova dig fram till vilken smak du gillar och se om det funkar med lite starkare. Jag tycker att grevé och herrgård är sådär på sin höjd, helst ska de inte vara för starka. Prästost och cheddar kan däremot lagras hur länge som helst utan att det gör dem sämre. Tvärtom! De får lite samma smak som parmesan när de lagras länge.

Gouda kan jag inte äta alls. Det smakar smör :wtf:

Jag smakade Stureost i helgen. Gillar egentligen inte milda hårdostar särskilt mycket, men den var rätt god! :)

Jag slår ett slag för våra svenska ostar och säger Svecia. Inte helt lätt att få tag på (nu har iofs Skånemejerier tagit upp den i sitt sortiment igen) längre, men den är god och ganska mild. Dessutom gillar jag Boxholms Borgmästarost. :p

Port Salut, Jarlsberg och Boxholms gräddost är samtliga milda. Boxholms grädd har lite mer smak än de båda andra utan att vara stark :)

Wernersson Gräddost kan jag få riktiga cravings efter, och den försvinner på nolltid i mina föräldrars hus. Extremt krämig och mild, men ändå salt och smakrik på något vis. Det enda negativa är att den är ganska mjuk, så de sista skivorna blir oftast mest skrufs...

Men den är dyr och nästan aldrig på rea.

Ost på rea? Det är väl något som aldrig händer typ, om inte datumet är kort. Annars är det mest bara kampanjpriser, "den här veckan-pris" och det brukar bara vara hemska hushållsostar och ännu värre gouda(!) eller ännu värre edamer(!) som hamnar på sånt.

-------------------

Själv är jag barnsligt förtjust i boxholms gräddost, med varianterna chili eller tellisherry. Mums! Men dyrare än vardagsostar som Prästost som också duger. Jag är inte så stor mackätare så ostkontot här är ganska litet och när det väl utnyttjas då ska det banne mig vara god ost också! :)

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Enya
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
435
Senast: Twihard
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka