Östrogen vid amning

Krati

Trådstartare
Var hos gyn. Läkare idag pga besvär med torra slemhinnor. Han skrev ut östrogengel som jag skulle ta varje dag i två veckor och sedan två ggr i veckan.
Glad i hågen gick jag hem och upptäckte när jag tagit det nu ikväll att det stod på bipacksedeln att man INTE ska ta det under amning?!!
Varför rekommenderar han det och säger att det går att ta under amning när det står att man inte kan det??
Vågar inte fortsätta med det nu såklart.

Någon som vet nåt om detta?

Var hos gyn. Läkare idag pga besvär med torra slemhinnor. Han skrev ut östrogengel som jag skulle ta varje dag i två veckor och sedan två ggr i veckan.
Glad i hågen gick jag hem och upptäckte när jag tagit det nu ikväll att det stod på bipacksedeln att man INTE ska ta det under amning?!!
Varför rekommenderar han det och säger att det går att ta under amning när det står att man inte kan det??

Jag fick overestin (stavning) utskriven under amningen. Sen om det är ok eller inte kan jag inte gå i god för!

Mvh Miks

Visste läkaren om att du ammar? I så fall är det ingen fara.

Det brukar stå att det rekommenderas ej i samband med amning om inte annat har rådgjorts med läkare.

Visste läkaren om att du ammar? I så fall är det ingen fara.

Det brukar stå att det rekommenderas ej i samband med amning om inte annat har rådgjorts med läkare.

Ja, han frågade om jag helammade och då sa jag att jag gjorde det.
Man tycker det, men blir ju orolig att det på nåt sätt påverkar bebis.

Alla mediciner som inte är testade x-antal gånger och år står det så på förklarade min läkare. De har ytterligare ett register de kan söka i för att se hur medicinen påverkar under graviditet och amning.
(Jag har ätit medicin under graviditet och amning)

Jag har märkt att på bipacksedel är det ibland strängare rekommendationer än vad läkare ger.

Finns en sida som heter janusinfo som används av bland annat vårdpersonal där man kan söka på olika läkemedel i kombination med graviditet och amning. Vad jag kan läsa där ska det inte vara någon fara.

Nyaste råd och rönen är att östrogen inte påverkar amningen och mjölkproduktionen. Tidigare trodde man att östrogen (ex i ppiller med östrogen i) kunde minska mjölkproduktionen men det är inte längre så sa min barnmorska när hon skrev ut komb ppiller och jag ammar fortfarande.

Det skulle kunna vara därför det står så i bipacksedeln, de är ju oftast inte uppdaterade på några år...
Jag skulle lita på läkaren!

Tack för era svar! Dubbelkollade med sköterskan som jobbade på mottagningen och hon sa också att det inte var någon fara. Så jag kör på :)

Jag har märkt att på bipacksedel är det ibland strängare rekommendationer än vad läkare ger.
Så tycker jag att det nästan alltid är. På diverse mediciner som jag tagit står det varning om man har migrän, när jag frågat förskrivande läkare har de bara sagt äsch då, det är ingen fara. Så då har jag gått på det.

Så tycker jag att det nästan alltid är. På diverse mediciner som jag tagit står det varning om man har migrän, när jag frågat förskrivande läkare har de bara sagt äsch då, det är ingen fara. Så då har jag gått på det.
Det kanske är läkemedelsföretagen som vill skydda sig och gardera sig?
sen är det förstås bra att vara vaksam angående vad man stoppar i sig,....

Jag äter progynon, som man ska sluta med pm man blir gravid. Fast jag ska absolut inte sluta med de om jag blir gravid för då kan det sluta illa istället.

Har man gett all info till läkaren får man lita på den, typ.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 140
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka