Osthyvel till tyskar?

AraSlei

Trådstartare
Det här är kanske en jättekorkad fråga, men vi ska till Tyskland i slutet av månaden och ska då bo hos några bekanta. Som tack för detta tänkte vi ta med oss lite älgkött, en fin bok om älgen på tyska samt västerbottenost och knäcke.
Bör vi köpa med en osthyvel till osten, eller kan man förutsätta att tyskar har det? :p

Ett alternativ är ju att köpa en speciell osthyvel till, tex i fint trä eller med älgtema?

Det här är kanske en jättekorkad fråga, men vi ska till Tyskland i slutet av månaden och ska då bo hos några bekanta. Som tack för detta tänkte vi ta med oss lite älgkött, en fin bok om älgen på tyska samt västerbottenost och knäcke.
Bör vi köpa med en osthyvel till osten, eller kan man förutsätta att tyskar har det? :p

Beror nog på hur mycket de har varit i Sverige. Försök hitta någon fin på tex en hemslöjd med träskaft.

Tillägg: Den här kanske :D:

http://www.lappland-shop.se/horn-smide-tra/hornslojd/osthyvel-alg-fram-renhorn

Dom har varit i Sverige flera gånger, dom brukar vara hos oss och jaga under älgjakten, men dom har ju inget boende eller så här.

Funderade på om jag skulle köpa med en finare osthyvel, men kom på att dom kanske tycker att man är lite korkad om man gör det? :p Om dom har osthyvel hemma och använder det till vardags är det ju lika självklart för dom som för oss.
Å andra sidan, om dom inte har det kanske det blir tvärtom - att man ger dom en present dom inte "kan" använda eftersom dom inte har någon osthyvel.

De har varit en i Sverige flera gånger, dom brukar vara hos oss och jaga under älgjakten, men dom har ju inget boende eller så här.

Funderade på om jag skulle köpa med en finare osthyvel, men kom på att dom kanske tycker att man är lite korkad om man gör det? :p Om dom har osthyvel hemma och använder det till vardags är det ju lika självklart för dom som för oss.
Å andra sidan, om dom inte har det kanske det blir tvärtom - att man ger dom en present dom inte "kan" använda eftersom dom inte har någon osthyvel.

Om du köper en finare med trå- eller benhandtag tror jag det skulle bli väldigt uppskattat. Det stämmer ju bra in med resten av gåvorna också. Jag skulle ha blivit glad om jag fick en sådan fast jag är svensk!

Tillägg: De här hade både hyvlar och hjortronsylt: http://www.arcticshop.se/startsidan-1

Ett till förslag om du har tillgång till det: Hantverkstillverkad hjortronsylt. Exotiskt och fungerar bra till ost.

Senast ändrad:
Haha, lätt :D

Men vad bra, då kör jag nog på en finare osthyvel till också :)
Tack för input!
Detta kan eventuellt gå under dagens I-landsproblem...
:p

Det tycker jag inte, när man är gäst hos någon tycker jag att det är självklart att man lägger ner tid och tankemöda på att hitta en lämplig present.

Jag har fått osthyvel i julklapp av holländare. Trodde det var en myt att det bara är här vi använder dem?

@athena_arabians Ja, det har du rätt i :)
Vi ska vara deras jaktgäster, så vi får både jaga och bo i princip gratis, så det känns självklart att hitta något som dom faktiskt kan använda och vill ha.

@athena Ja, jag trodde också att det var en myt, men när jag började googla runt frågan blev jag osäker. Tänkte att det var bäst att fråga Bukeoraklet ;)

Jag har fått osthyvel i julklapp av holländare. Trodde det var en myt att det bara är här vi använder dem?

Den är väl uppfunnen i Norge men med tanke på hur många holländare som varit här är jag inte förvånad att användandet spridit sig.

Många av mina australiensiska kollegor köper med sig osthyvlar hem för där är de svåra att få tag på (och dyra, även de enkla) även om det går.

Osthyvlar finns och används. Kan dock inte säga i vilken utsträckning. Men de finns i alla välsorterade butiker som säljer köksredskap.

Osthyvlar finns och används. Kan dock inte säga i vilken utsträckning. Men de finns i alla välsorterade butiker som säljer köksredskap.

De kommer mer och mer. När jag flyttade hit fanns de knappt. Men mer och mer svenska saker hittar hit. Blev överlycklig igår när jag hittade bröd från Pågens! Nu för tiden har de även kryddan aromat, fler och fler affärer har Marabou choklad (även om det bara är en eller två sorter). Nu väntar jag bara på att mitt IKEA ska ta in julmust också. Det får jag varje år importera från Sverige.

Beror väl lite på var man bor och vilka traditioner man har.
Men oftast köper man ost över disk och då brukar de flesta nog få den uppskuren i skivor (attans bekvämt)
Det tog jag med mig hem. numera köper jag ost över disk, i paket, färdigskivad.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 380
Senast: Petrow90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar