Östergötland runt?

Amha

Trådstartare
Jag gissade på att jag får bäst svar här. Hittade dock ingen tråd inom ämnet när jag sökte.

Nu har jag fått massor med inspiration då det är en artikel i tidningen om ett skolprojekt på konsthögskolan. Jag antar att några har hört talas om det, en annan väg eller något liknande heter det. 2 av lärarna valde då att ta sina hästar och rida hela vägen ner till Skåne vilket blir ungefär 60 mil. En liknande tur har länge varit en dröm för mig, jag vet inte hur många år jag har pratat om detta.

Till frågan: Hur bär man sig åt? Jag diskuterade detta med mamma och styvfar. Först var tanken att det bär av till Stockholm men efter lite mer funderingar kanske det är smidigare att rida Östergötland runt så är det närmare hem om det skulle bli något. Ta stockholmsturen senare om det skulle vara något jag fastnar för.

Tanken är att jag plockar med mig tält så jag själv kan övernatta lite varsom, men tyvärr får ju inte hästen plats i något av mina tält. Det finns gott om gårdar här men hur hittar man någon som kan stå till tjänst med en liten hage eller alternativt en boxplats? Vad kan det kosta? Minns att jag lånade en hage efter en betydligt kortare tur en gång och personen i fråga ville ha 500:- för en natt. Ska jag vara borta i 2 veckor landar det på 7000:- vilket inte känns rimligt för mig, då kan jag lika gärna ta en dagstur.

Vart hittar man ridsällskap som är lika knäppa som mig? Många i min umgängeskrets är ute och tävlar för fullt under dessa tider.

Hur långt kan vara rimligt att rida på en dag? Jag planerar att ta min D-ponny som har gått några 5-milare men då är det ju utan packning.

När bör man planera in ritten? Det hade varit skönt att lägga den så pass tidigt att man slipper bromsarna. Runt våren någon gång kanske?

Vad gäller när man ska ta sig igenom städer och liknande till häst? Behöver man ha något tillstånd eller varna kommunen att man kommer?

Vad är det som kostar förutom boplats och mat? Det kan ju vara värt att räkna på det så man inte står som en fågelholk helt utan pengar när man är halvvägs.

Det hade varit skitkul om det faktiskt blir av den här gången men det känns lite läskigt samtidigt.

Sv: Östergötland runt?

Jag hade jättegärna följt med om jag hade ridbar häst, kul idé! Påminner om när man var yngre och tog långturer med ponnyn :)

Hoppas det blir nåt av!

Hade jag haft ekonomi för det, hade jag joinat dig - underbar idé!

Hur löser det sig med ev hovis vid tappsko?
Finns inte boxplats att tillgå, hör med markägarna om du kan få slå upp en liten hage och ett tält, då blir det ju dock lite packning i form av tält + sovsäck samt ett par hagpinnar + lite tråd.
Att ha med lite helosan + jod eller annat för sårrengöring är nog att rekomendera. Även en sån där ihopfällbar hink, för hästen under dagen.
Extrabatterier till mobilen (är ju inte säkert att det går att ladda).

Lycka till!

Åh! Det låter jättekul! jag skulle tycka det var kul att hänga på om det passar i planeringen! Om inte annat så kan jag hjälpa dig med övernattningar i Kinda kommun. Där finns mycket vackra ridvägar! Du får inte missa Öknehults kursgård (som även är vandrarhem!) Sen är det fint i trakterna av Horn/Hycklinge! Våren är nog bästa tiden! slutet av maj början av juni! Hälsningar en utflyttad östgöte som ibland längtar hem!

Delvis knapplån

Angående hovslageri tänkte jag kolla med min hovis om jag kan få lära mig att slå på tappsko. Risken känns väldigt liten att det skulle bli men kanske. Har inte haft en tappsko sedan jag bytte till min nuvarande hovis :love: Innan trampade damen av sig dojor hela tiden.

Tält kommer att åka med. Tänkte på något litet minitält alternativt om man är fler i samma tält och kan dela upp det i flera påsar. Dock vill jag undvika att ta med hagpinnar så gott det går då jag hellre väljer att hyra/låna en hage av någon snäll bonde om det finns möjlighet.

I Hycklinge tror jag att grannen har någon släkting så där kan man ju kolla upp. Måste spinna vidare på det om jag kan ha någon som känner någon som ... ja ni förstår. Jag utgår från Linköping eller Åtvidaberg beroende på vart mitt ridsällskap kommer att befinna sig. Maj-juni har jag också funderat på men frågan är hur det kommer att fungera med kursen jag läser. Jag pluggar visserligen på distans och halvfart men det blir ju ändå en tid som man är borta. I och för sig är det slutseminarium 28/5 så kanske går det.

Hur hittar man vägar? Gröna kartan/terrängkartan finns ju, är det något annat man kan använda sig av? Man vill ju gärna lägga vägen så den går genom små byar där man kan fixa något att äta plus att små "oupptäckta" byar kan vara så otroligt mysiga! Nu tänker jag mig små gator med kullersten och söta trähus.

Tips är att skaffa relativt små packväskor (finns väldigt lätta i syntet/canvas, även om jag själv absolut vill ha läder ;)), med det viktigaste. Litet tält och sovsäck (finns ju som man kan få ihop till mycket mycket liten storlek), underkläder, hygienprodukter & liten handduk, flaska för vatten + ihopfällbar hink (eller lär hästen att dricka ur plastpåse. Ett par vänner kör med det - billigt och tar ingen plats :idea:), strumpor och t-shirts/linnen. Tar man bara det nödvändigaste, så blir det inte tungt, och ni lär ju inte rida i full galopp?

Min gamla 19-åriga envisa dam dricker inte ens ur hinkar med färger på så plastpåse går nog inte, tyvärr. Svart ska det vara, annars vägrar hon även om hon är uttorkad. Hopfällbara hinkar finns i svart eller annan mörk färg hoppas jag?

Cykelsemester har jag varit på en gång, jag var den med allra minst packning i familjen. Packade i en liten ryggsäck allt som jag behövde och hade sovsäcken i handen. Jag är inte så kinkig som många andra med sina liggunderlag, luftmadrasser och kuddar. Vilar huvudet på ett par tröjor och sen är det bra. Bekvämt? Inte speciellt men hade jag velat ha det bekvämt skulle jag hyrt in mig på hotell med frukost på sängen ;)

Så, kvar återstår frågorna om var man hittar sällskap, vad som kostar förutom mat och boxplats, hur långt man fixar att rida på en dag med hyfsat mycket packning, hur man hittar vägar samt om man måste varna kommunen för att rida igenom städer.

Hej
Jag har tänkt att göra en liknande tur nästa sommar Och jag har börjat planera redan nu. Vad jag ska ha för utrustning,tittat lite på vägar osv.
Red en del långturer som yngre, ngn riktigt lång till och med. Då lärde vi hästarna att "Stå på löplina" dvs vi spände band i boghöjd mellan två träd och band dom i. Den här gången tänker jag tillverka stolpar så dom blir som tältpinnar isärtagbara på mitten. Då blir dom inte för långa att ha bakom sadeln.
Man får ju inte med sej så mycket mat,så det man måste tänka på är att man passerar en affär varannan dag ungefär eller ha pratat med folk innan . Lika dant med foder till hästen antingen att man kör ut, el att man köper av bönder efter vägen. om man rider på sommaren så finns ju gräs. Men dom behöver kraftfoder också. Vi änväde luzern på tidigare turer, då fick dom lite mer "strå" också plus kraftfoder.
Man måste träna hästen att gå med packning, men man rider i så långsamt tempo för med packning blir det bara obekvämt att rida fort.
Men du var bor du...jag bor också i östergötland...kanske vi ska göra sällskap?

Mvh Lotta

Fast finns det gräs så behöver de ju inte kraftfoder! Däremot vatten behöver de ju en del av.

Hej
Det beror nog på vilken häst du har. Och man rider sådana sträckor så jag har alltid givit kraftfoder. Det är inte så många timmar dom kan gå och beta.
Vatten brukar inte vara några problem.men man får lägga planeringen så man passerar vatten. Sen får man fråga efter vägen. Folk brukar vara jätte snälla.

Och just av den anledningen hade jag inte gett hästen kraftfoder! Jag vill inte ge dem det på tom mage.

Men lusern som du pratade om tidigare är inte kraftfoder.

detta med övernattning.....
kanske det finns medlemmar på buke sm kan ta emt dig på natten?
bestäm rutt och sätt igång å sök!

kolla ridskolor efter vägen, hovslagare, nummer till veterinärer och evetuella ställen du kan köpa mat till kusen.

du borde väl kunna rida uppåt 6-7 timmar på en dag eller?
3-4 timmar och någon/några timmars vila och sen ett pass till?
nej, jag vet inte, bara spånar...
kanske blir länge å gå det!

ta med bekväma skor att promenera i, ifall du skulle vilja avlasta hästen lite och knalla själv!:idea:

kul ide, jag vill åxå med.... (höggravid och ingen häst)

Vi har ju så man kan söka upp hovis på östgöta häst så det alternativet finns ju. Veterinärer ska jag kolla upp, det hade jag totalt glömt att tänka på.

Packning kan hon gå med, inga problem. Däremot kanske jag ska ta och fundera ut hur jag löser det praktiskt för min del med väskor och grejer. Jag får nog träna på att surra fast packning innan, haha.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38