Pallas_Athena

Trådstartare
Hejsan är det ngn som har ngn erfarenhet av dessa?
vad gjorde dom med er/era hästar och blev det bra?

en osteopat har rått mig att söka för min hästs sneda nacke hon sa att han har en spänning i skallbasen av troligtvis en hård smäll eller att han fläckt sig.. kan ha missförstått lite hon är norsk.

behöver råd!!

Sv: Osteopat

tja,ta ut en kunnig hästveterinär till att börja med..själv använder jag FW,och är mycket glad för det..manbetalar gärna för bara de kunskaper han delger

Thina

Jag går till osteopat själv med min egna trasiga kropp :) Underbart! :bow: :love:

hur ofta och varför gör du det? håller på att läsa på för fullt om dom. ska kontakta veterinär och se vad dom anser om dom. funderar på att röntga nacken och kolla.

detta är min älskling så jag tar det väldigt försiktigt med vem ja släpper på hans kropp!!

Varför? Började med en nackskada ungefär som whiplash för några år sedan, smärtstillande och sjukgymnastik hjälpte inte mig mycket. Fick ett tips av en underbar människa att gå till en osteopat (en VAD? sa jag då) vilket jag också gjorde. Vid det laget hade nacken gett spänningar i axlarna, som gett spänningar i rygg (skulderblad, ländrygg, lite överallt), buk, höfter, över revbenen m.m. Allt blir en ond spiral som bygger på mer och mer.... :crazy:

Ostepatbehandlingarna är fullkomligt underbara, ljuspunkten, hoppet.
Svårt för mig att förklara på ett rättvis sätt eftersom jag inte är osteopat själv, men det är en slags djupmassage där hon även jobbar med punkter och dylikt. Ostepatin har jag förstått går ut mycket på att jobba med helheten och att hjälpa kroppen hjälpa sig själv. Är på tok för mycket symptombehandlingar därute....

Hur ofta? Beror på hur jag skött mig och hur ofta jag varit innan så att säga... Går jag regelbundet behövs det just NU ca 1 gång i månaden till 1 gång var 1½:e månad, men i våras när jag inte varit där på alldeles för länge (ett år, flyttade 30 mil så jag åker 60 mil tor till min osteopat nu) så fick jag tre behandlingar på 4 veckor för jag hade så vansinnigt ont :( Men målet är att det ska gå lite längre tid emellan besöken för varje gång. Men jag är ju rejält traslig med... :crazy:

Vad jag har hört finns det Väldigt lite häst-osteopater i Sverige, en eller två på sin höjd. Men din var norsk? Jag hade absolut provat!
Min osteopat (kan bara människor) har en dotter som har häst, de var med honom hos en normalt sett väldigt fullbokad hästosteopat i somras och hon var jättenöjd.

PS: Lite kuriosa: Det är i Sverige nu en 4-5-årig högskoleutbildning för att bli (människo-)osteopat, därefter är det ytterligare påbyggnad för att jobba med hästar. Svenska osteopatstudenter har många engelska lärare som är väldigt skickliga, osteopati är Mycket större i England än här.

ja ska forska vidare e lite nervös.. hon verkade som en väldigt duktig människa men det e som sagt min älskling o allt

Pm:a Sita här på forumet! hon studerar till osteopat.

Osteopati är en av de mest välrenommerade behandlingar som finns, jag brukar kalla det "finliret" inom alla komplementära metoder. I Norge tror jag tom. att Osteopater jobbar inom sjukvården.

Det är sant att man går ett extra år för att lära sig på häst.

Man konsulterar alltid veterinär först när man misstänker att något är fel, sen kan man utifrån veterinärs inrådan kontakta komplementär medicinare.

Friskvård är annorlunda, det är ju i förebyggande syfte, men har hästen problem är det definitivt vet. som gäller först.

En travtränare i närheten av mig tar sina hästar till en osteropat som jobbar med människor oftast men tar emot hästar inne på Åby varje onsdag, hittills har denna alltid kommit tillrätta med det som hans travhästar har mått dåligt av (när det gäller konstiga lite odefinierade saker som vet. inte har kunnat sätta fingret på).

Ska dit med mitt halvblod på onsdag. Vetkollade henne för att jag känner en oregelbundenhet i hennes rörelser men han hittade inget så nu testar jag detta.

Snälla snälla, ge oss en rapport efter onsdag, jag är så nyfiken på vad dom gör :bow:

MVH Rosie

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka