Sv: Osteopat
Varför? Började med en nackskada ungefär som whiplash för några år sedan, smärtstillande och sjukgymnastik hjälpte inte mig mycket. Fick ett tips av en underbar människa att gå till en osteopat (en VAD? sa jag då) vilket jag också gjorde. Vid det laget hade nacken gett spänningar i axlarna, som gett spänningar i rygg (skulderblad, ländrygg, lite överallt), buk, höfter, över revbenen m.m. Allt blir en ond spiral som bygger på mer och mer....
Ostepatbehandlingarna är fullkomligt underbara, ljuspunkten, hoppet.
Svårt för mig att förklara på ett rättvis sätt eftersom jag inte är osteopat själv, men det är en slags djupmassage där hon även jobbar med punkter och dylikt. Ostepatin har jag förstått går ut mycket på att jobba med helheten och att hjälpa kroppen hjälpa sig själv. Är på tok för mycket symptombehandlingar därute....
Hur ofta? Beror på hur jag skött mig och hur ofta jag varit innan så att säga... Går jag regelbundet behövs det just NU ca 1 gång i månaden till 1 gång var 1½:e månad, men i våras när jag inte varit där på alldeles för länge (ett år, flyttade 30 mil så jag åker 60 mil tor till min osteopat nu) så fick jag tre behandlingar på 4 veckor för jag hade så vansinnigt ont
Men målet är att det ska gå lite längre tid emellan besöken för varje gång. Men jag är ju rejält traslig med...
Vad jag har hört finns det Väldigt lite häst-osteopater i Sverige, en eller två på sin höjd. Men din var norsk? Jag hade absolut provat!
Min osteopat (kan bara människor) har en dotter som har häst, de var med honom hos en normalt sett väldigt fullbokad hästosteopat i somras och hon var jättenöjd.