osteokondros, hur alvarligt?

Sv: osteokondros, hur alvarligt?

Det e just därför jag vill ta reda på som mkt som möjligt för att verkligen förstå vad det jag kanske ger mig in på. Har kollat med strömsholms klinik och operationen hamnar på ca 15.000. Ska prata lite med ägaren om försäkring å så, hur mkt den kan gå in och täcka om ev nått oväntat skulle hända.

Jag är glad om ni kommer med tips som jag borde tänka på som jag kan ställa till ägaren ev ta reda på hos vetrinären. Vet inte just nu så jätte mkt om henne.

Stoet kommer inte att gå hårt hos mig utan det blir mest skogsturer och lite träning på bannan men vi kommer nog inte ut och tävlar en massa så jag tror hon kommer hålla för det. Jag är bered att lägga ner 15000 på henne men sen det man inte vet är om det drar iväg och hammnar på 25.000 - 40.000 tussen då vet ja inte om jag kommer ha råd.

Intressant! Hoppas att du berättar sen om hur det gick! Hästar kan även få diskbråck i nacken, trots att vissa ställer sig tveksamma till den diagnosen. Jag har en god vän vars häst skenade rakt in i en bil, den diagnostiserades med det i a f. Den kan aldrig mer ridas i traditionell form, men den fungerar som hobbyhäst i fri form.

Om du inte vet så mycket om henne så är det desto viktigare att du verkligen kollar upp allt själv och inte förlitar dig på hennes ord. Hästen måste röntgas om och plåtarna skall kollas av DIN veterinär! Det kan lika gärna vara spatt, det kan du inte veta säkert.

Jag förstår hur du tänker. Men om du inte vet hur bitarna sitter så är det ju svårt att säga om hon "håller" för skogsridning, de kan flytta sig & hålla på som jag förstått det.. Är prognosen god för att operera bort dem och om försäkringsbolaget/nuvarande ägare kan hjälpa till med betalning om det ev. blir ett problem för hästen så är det ju kalas.
Och som du skriver, bara för att själva operationen kostar 15 000 kan det lätt bli betydligt mer.

Då så, då fanns det en medveten tanke bakom det hela :laugh: I vårt fall rör det sig ju om svårare fall av OCD än några benbitar som går att operera bort :( Stoet kan vi försöka sälja istället till träning och tävling så för den delen är det ingen katastrof.

Jag ska ha det i åtanke!
Den här hästen är en 1-årshingst som inte gjort annat än gått i hagen och haft träns på sig. Det är det jag tycker är tråkigast, att vi ser problem hos honom utan att det på något vis provoceras genom dressyrträning i hög form, hoppande eller annat.
Men absolut, jag ska försöka komma ihåg den här tråden längre fram. (Annars skriver jag garanterat om det i Connemaratråden på Gnägg.)

Självklart så berättar ja hur det gick. :)

Ja det lär ju bli en ombesikting av henne och genomkoll, jag kommer självklart att ta ut min vetrinär som ska kolla henne då hon är suverän och har hjälpt mig mkt med min förra häst. Hon vet vad hon pratar om är uppriktigt. Har kännt henne i massor av år.

Vad bra :) Men du måste köra hästen till en klinik så att man kan ta bra plåtar! Portabel röntgen håller sällan samma goda kvalitet.

Ni som vill veta hur det går så har jag nu fått lite mer info om själva hästen.

Hon har en lös benbit i bak kotan men enligt vet. så tycker dom inte att man ska operera utan bara att fortsätta som vanligt och hon har ju inte vissat nån hälta elller så på varken böjprov eller vid ridning. Så för mig verkar det vara lovande :)

Tydligen så går det massor av hästar med deta problem som aldrig kommer fram. Jag ska ju som sakt bara ha henne som skogshäst och rida på bannan nån gång sådär, hon kommer inte att bli en tävlingshäst.

Så nästa lörda så ska jag åka och kolla på henne och se vad det e för dam så jag får en egen uppfatning.

Min har en i kotan hf, sitter dorsalt. Hon gick igenom vet besiktning för 2 år sedan utan anmärkning, hon var då inte helt igång och hade inte kommit så långt i utbildningen heller (4 år gammal).

Det har nu visat sig ett längre tag genom att hon sett ojämn ut bak, men det har alltid försvunnit efter en stunds ridning så vi har avvaktade lite med att åka till klinik då hon inte var halt vid böjprov på hemmaplan och vet tyckte det såg ut som att hon bara var svag bak.

Ta hem hästen om allt känns bra, men var kritisk om den börjar visa tycken på att något är fel (det ska man väl alltid vara ifs..) och ha så kul det går! :)

Hon har ju nu ståt i ett år så man vet ju inte hur det blir när man sätter igång henne. Som jag sa tidigare så tar jag ju ut vet. så hon får gå igenom en nytt böjprov å så. Vissar hon ingen hälta eller så så kanske jag bestämer för att ta henne.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 965
Senast: Domino_s
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 474
Senast: Mirre
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 304
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka