osteokondros, hur alvarligt?

Peka

Trådstartare
Jag har fått erbjudande att ta en halvblod som tyvärr har osteokondros.

Det är ett halvblod på 6 år men hon vissar ingen hälta eller nått och hon är lite inriden men inte fortsatt utbildad och mkt löshoppad... Enligt ägaren så kan man operar bort skadan för ca 15.000. Min fråga är att jag fått höra att man inte alltid behöver operar men nu undrar jag hur sant det e. Kan man slippa och ändå kunna rida henne eller är det en operation som gäller?

Sv: osteokondros, hur alvarligt?

Det är omöjligt att veta, det beror så mkt på. Många hästar blir halta när de börjat tränas lite mer så den du funderar på ligger ju helt klart i riskzonen. Vi hade ett avelssto för några år sedan som inte blev op trots vetskap om detta som treåring och när hon väl började få problem var det försent. Synd på en jättefin häst som t-märktes och sattes i avelsboxen.

Vilken led handlar det om? Olika leder har ju olika god prognos.

Mvh JV

Tror att den sitter i hasen.

Hjälper operationen om man nu gör den eller behöver den inte hjälpa? Förstår du vad ja menar?

Eller kan det läka av sig själv? Vill ju hästens bästa om jag nu tar henne. Så behöver hon en operation för att bli en någelunda ridbar så är det ju det som krävs.

En kompis har en 7 årig häst som opererades för osteokondros i båda haserna bak. Henne märktes det inte på förens de började sätta mer samling i henne, de visste alltså om bitarna men valde att vänta eftersom hon inte led av den förens då.

Min 6åriga häst har en lös benbit i kotleden höger fram och ska opereras till hösten, hon är märkbart halt utav den. Det har visat sig i mindre skala genom en ojämnhet bak under längre tid.

JV, anser du att kotleden har sämre prognos än hasen?

Men du har altså blivit erbjuden att få hästen, och själv stå som ägare? Eller bara foder?
Jag skulle valt at operera, man vet inte hur stor skadan blir ..

Varför är ett 6-årigt halvblod knappt inridet (så tolkar jag din tråd)?

Går nog inte att sia om lös benbit. En del ger besvär, andra inte. En del operationer lyckas, andra inte...

Om inte priset är extremt bra, skulle jag nog råda till att avstå.
Du kan ha svårt att få försäkring på hästen gällande det benet med tanke på känd defekt.

Och av nyfikenhet, varför använda en häst med osteochondros i aveln? Om inte mitt minne sviker så är det iaf på halvblodssidan kasserande för hingstar?
Då en av våra uppfödningar eventuellt har osteochondros i halskotpelaren så kommer vi inte använda moderstoet mer i aveln eftersom det inte säkert kan sägas inte nedärvs. Eller finns det nyare forskning på det?

Nu blev jag lite förvirrad finns det överhuvudtaget ocd bland connemarorna, trodde inte de hade det har aldrig hört talas om en connemara med ocd genom alla år ?

Att avla på ocd eller inte är väl ett ganska omdiskuterat ämne, andelen ocd är hög även på friröntgade föräldrar och blir bara marginellt högre med förälder med konstaterad ocd, studier gjorda i tyskland visade på ca 20 % av avkommerna efter två friröntgade föräldrar medans med 2 st konstaterade ocd föräldrar blev det knappt 10% högre. Alltså kan man uppskatta att det ger ca 5% ökad risk för ocd med en konstaterad ocd förälder ställer man det i relation till att det ändå är 20% risk efter två helt friska föräldrar så är det inte särskilt mkt större risktagande att avla på en med konstaterad ocd. Nu pratar jag om halvblod där det numera är vanligt förekommande. Det har ju forskats mkt och trots det så har de än idag ingen säker orsak till ocd inte ens om det verkligen är nedärvt eller om det är något annat i uppfödningen som ger ökningen. Dock ser man ju att det kommer oftare från vissa linjer frågeställningen som dock ännu inte fått sitt svar i forskningen är ju om det beror på att anlag finns i dessa linjer eller om det är att dessa linjer nedärver tex föl som växer fort, är mer långbenta, mer svårfödda eller dylikt som gör att de hamnar mer i riskzon om det är uppfödningsrelaterat.
KWPN bland annat har jagat ocd med blåslampa och försökt att få stopp på det men trots deras intensiva försök så ökar det även där så att låta bli att avla på drabbade individer verkar inte ha så stor effekt, och de har faktiskt tom gjort helt om och på prov tom godkänt ett par ocd hingstar till begränsat antal ston.

Jag läste en studie för ett antal år sedan där man trodde att lågt blodsocker under tidig ålder kunde utveckla OCD- sköra tillväxtzoner.. Att de fick stå många timmar utan foder. Stora stallar där de kvällsfodrades vid 17-tiden

Säkerligen är det andra komponenter som gör sitt till.

min jättestora hade det redan som 2åring i båda bakkotorna o en mer normalstor lillasyster hade även i ena hasen. uppfödaren menade att det fanns i linjen.

Jag har sett föl räta upp mkt veka kotor/ bli av med bockhovstendens mkt snabbt sen de tillförts SJ.

Drar inga större slutsatser utan är intresserad.

Jag har blivit erbjuden att få hästen om jag erbjuden henne ett gott hem. Alltså jag blir ägare på hästen.

En kompis har en 7 årig häst som opererades för osteokondros i båda haserna bak. Henne märktes det inte på förens de började sätta mer samling i henne, de visste alltså om bitarna men valde att vänta eftersom hon inte led av den förens då.

Min 6åriga häst har en lös benbit i kotleden höger fram och ska opereras till hösten, hon är märkbart halt utav den. Det har visat sig i mindre skala genom en ojämnhet bak under längre tid.

JV, anser du att kotleden har sämre prognos än hasen?

Men du har altså blivit erbjuden att få hästen, och själv stå som ägare? Eller bara foder?
Jag skulle valt at operera, man vet inte hur stor skadan blir ..

Nu handlar det inte om att hon används i avel... skadan upptäktes efter en annan skada som dom rönkade henne för och då såg man att hon hade osteokondros.

Och av nyfikenhet, varför använda en häst med osteochondros i aveln? Om inte mitt minne sviker så är det iaf på halvblodssidan kasserande för hingstar?
Då en av våra uppfödningar eventuellt har osteochondros i halskotpelaren så kommer vi inte använda moderstoet mer i aveln eftersom det inte säkert kan sägas inte nedärvs. Eller finns det nyare forskning på det?

Jag vill bara ta reda på så mkt som möjligt om detta så jag vet vad jag har att vänta mig om jag nu bestämer mig för att ta henne och att ägaren tycker att jag är okej.

Hon kommer aldrig att användas inom aveln!

Vad jag läst mig till så kan unghästar utveckla deta själv bla, om dom växer för fort men det kan även växa bort när dom e unga. Tyvärr så upptäktes deta sent.

Hon e inte så mkt riden å så för att ägaren inte har tiden då hon har 3 andra unghästar som hon rider in. Så hon har hamnat lite åtsidan och har fått gått i hagen nu.

Jag har fått erbjudande att ta en halvblod som tyvärr har osteokondros.

Det är ett halvblod på 6 år men hon vissar ingen hälta eller nått och hon är lite inriden men inte fortsatt utbildad och mkt löshoppad... Enligt ägaren så kan man operar bort skadan för ca 15.000. Min fråga är att jag fått höra att man inte alltid behöver operar men nu undrar jag hur sant det e. Kan man slippa och ändå kunna rida henne eller är det en operation som gäller?

Det finns bara ett sätt att svara på det här och det är att ta nya plåtar och låta en väl renommerad veterinär bedöma risken. Att plocka bort lösa benbitar bara "om utifall att" är inte brukligt eftersom alla ingrepp också medför en risk.

LadyCovergirl, citerar dig: "eventuellt har osteochondros i halskotpelaren". Vadå eventuellt? Och kan man ens ha ocd i halskotpelaren? Man får skilja på ocd och benbitar/flisor som har kommit till igenom yttre våld. Jag har sugit ur en flis på en häst (med titthålsop), den satt i en hovled. Enligt kliniken så kan inte en häst få ocd på ett sådant ställe, utan en flis där får man bara om hästen har slagit sig och det klassas som tillkomst av yttre våld och inte som ocd. Har aldrig hört talas om någon häst med just ocd i halskotpelaren så det är klart man blir nyfiken på om de verkligen kan ha det på det stället :confused:

Jodå, det har funnits även om jag själv aldrig stött på det. Dock har jag enbart hört om OCD i benen när det gäller connemaror, inte i halskotpelaren.
Intressanta siffror! Om det konstateras OCD hos den hästen så kommer jag studera det hela mycket noggrannare. Än så länge lever jag på hoppet även om det inte är så stort :crazy:

LadyCovergirl, citerar dig: "eventuellt har osteochondros i halskotpelaren". Vadå eventuellt? Och kan man ens ha ocd i halskotpelaren? Man får skilja på ocd och benbitar/flisor som har kommit till igenom yttre våld. Jag har sugit ur en flis på en häst (med titthålsop), den satt i en hovled. Enligt kliniken så kan inte en häst få ocd på ett sådant ställe, utan en flis där får man bara om hästen har slagit sig och det klassas som tillkomst av yttre våld och inte som ocd. Har aldrig hört talas om någon häst med just ocd i halskotpelaren så det är klart man blir nyfiken på om de verkligen kan ha det på det stället :confused:

Han är under utredning. Och det är för övrigt inte lösa benbitar det handlar om. Som jag förstått det hela så innebär inte OCD per automatik lösa benbitar, däremot kan lösa benbitar vara en typ av OCD.
Och ja, visst finns OCD i halskotpelaren.

Mitt googlande har visat att det finns andra som haft hästar med OCD i halskotpelaren, även om benen tycks vara vanligare.

Jodå, det har funnits även om jag själv aldrig stött på det. Dock har jag enbart hört om OCD i benen när det gäller connemaror, inte i halskotpelaren.
Intressanta siffror! Om det konstateras OCD hos den hästen så kommer jag studera det hela mycket noggrannare. Än så länge lever jag på hoppet även om det inte är så stort :crazy:

Om det konstateras OCD ? Om det inte är konstaterat varför misstänker du att det skulle handla om just OCD ? OCD i nackkotpelaren är tack o lov väldigt ovanligt tom på halvbloden där OCD är vanligt förekommande, vad får dig då att gissa på en så ovanlig diagnos på en ras där OCD är väldigt ovanligt över huvudtaget ?
På symtomen kan du ju aldrig skilja på om det handlar om förträngningar eller artros jämfört med OCD att det handlar om OCD kan ju ses först på röntgenbilderna när man ser om det är påverkat i brosket och då är det liksom inget att ta fel på. Så förstår inte riktigt antingen har man ju röntgat och konstaterat att den drabbats av OCD eller inte. Om det bara handlar om att hästen uppvisar problem från nackkotpelaren ja då är sannolikheten väldigt mkt större att det handlar om artros speciellt när du skriver han, hingstungarna får ju tyvärr mkt stryk i sin nacke i sina vilda lekar så inte helt ovanligt att de skaffar sig skador där.
Atros i nackkotpelaren är ju väldigt mkt vanligare än OCD där så att utan röntgen gissa på OCD det skulle jag aldrig gjort.

Har för mig att de beräknat arvbarheten för ocd i en holländsk studie och att den var tillräcklig för att det skulle gå att avla på ocd.
http://jas.fass.org/content/87/6/1906.full
Men man skulle ju kunna tänka sig att det för ocd är något liknande som för HD hos hund där en hunds klassning enligt röntgen inte alltid överensstämmer med vilka gener hunden har och vad den kommer nedärva.
http://pub.epsilon.slu.se/2395/2/malm_s_101104.pdf

Till TS vilja jag bara säga: tänk efter noga. Om det värsta händer och hästen får ont, måste opereras och operationen inte går som den ska, kommer det fortfarande att vara värt det? Om svaret är Ja, go for it! :)

Ta reda på om försäkringsbolaget betalar en ev. operation, om hon skulle börja må dåligt. Det kan ju visa sig när du börjar kräva mera jobb utav hästen. Om de inte betalar, har du råd med operationen då? Tänk efter mer än en gång. Annars är det ju bara att köra på! :)

Om det konstateras OCD ? Om det inte är konstaterat varför misstänker du att det skulle handla om just OCD ? OCD i nackkotpelaren är tack o lov väldigt ovanligt tom på halvbloden där OCD är vanligt förekommande, vad får dig då att gissa på en så ovanlig diagnos på en ras där OCD är väldigt ovanligt över huvudtaget ?
På symtomen kan du ju aldrig skilja på om det handlar om förträngningar eller artros jämfört med OCD att det handlar om OCD kan ju ses först på röntgenbilderna när man ser om det är påverkat i brosket och då är det liksom inget att ta fel på. Så förstår inte riktigt antingen har man ju röntgat och konstaterat att den drabbats av OCD eller inte. Om det bara handlar om att hästen uppvisar problem från nackkotpelaren ja då är sannolikheten väldigt mkt större att det handlar om artros speciellt när du skriver han, hingstungarna får ju tyvärr mkt stryk i sin nacke i sina vilda lekar så inte helt ovanligt att de skaffar sig skador där.
Atros i nackkotpelaren är ju väldigt mkt vanligare än OCD där så att utan röntgen gissa på OCD det skulle jag aldrig gjort.

Givetvis är det inte jag själv som gissat en diagnos ;) Det är SLU som tror på OCD efter att ha kikat på röntgenplåtarna. Artros har också varit uppe som förslag men OCD är tydligen mer troligt.
Det är inte jättestor förändring på plåtarna så nu pratas det om att göra en myleografi (stavningen är jag inte helt hundra på). Det beror dock på vad försäkringsbolaget säger om saken.

Vi ansåg inte att det var ngt bekymmer. Även vet ansåg att hon var lämplig för avel. Inga avkommor har ärvt benbitarna. Hon hade andra fördelar som vägde tungt och skadan hade haft god prognos ifall man hade gjort ngt åt den i tid.
Jag kan förstå din tanke men det är alltid ett vågspel när det gäller avel på ston innan man vet vad som nedärvs. Nu visade det ju sig att hon inte nedärvde sin defekt men som sagt det kan man inte veta i förväg. Vi har dock möjligheter att chansa lite och behöver inte sälja avkommorna direkt utan kan spara för att utvärdera och ev. operera bort benbitarna. Benbitar som upptäcks i tid på en ung häst har enligt min erfarenhet goda förutsättningar för att bli bra.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 965
Senast: Domino_s
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 474
Senast: Mirre
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 304
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka