Blackbeauty
Trådstartare
Min ostartade unga travare har en del symptom som ingen lyckas ställa diagnos på.
Han promenadrids som skogsmullehäst. Är nyligen inriden. Inte så väl musklad än.
Problemet är att han inte går rent på böjt spår. Han är inte halt men nickar med huvudet i trav i vänster varv. (Höger varv går bra)
Han flyttar över mig på höger sida ibland när jag rider.
Han har haft låsning i korset höger sida och är behandlad av veterinär och kiropraktor men ingen hittar anledningen till låsningen.
Sen finns det några andra saker som jag funderar på om det kan ha något samband:
-Han är vild och busig och bockar ofta i hagen. (Kanske uppstår låsningen här?)
-Han tycker inte om att bli ryktad på kroppen. Benen går bra att rykta.
-Han sparkar när man skall spänna sadelgjorden.
-Han kan helt plötsligt tvärstanna och frysa fast och vägra gå. Lägger man till spöt då så bockar/stegrar han sig. Trodde först att detta var unghäst trots men är orolig att han kanske har ont någonstans. (Rider med westernsadel och tjock pad)
Synpunkter och förslag /träningsförslag mottages tacksamt!
Han promenadrids som skogsmullehäst. Är nyligen inriden. Inte så väl musklad än.
Problemet är att han inte går rent på böjt spår. Han är inte halt men nickar med huvudet i trav i vänster varv. (Höger varv går bra)
Han flyttar över mig på höger sida ibland när jag rider.
Han har haft låsning i korset höger sida och är behandlad av veterinär och kiropraktor men ingen hittar anledningen till låsningen.
Sen finns det några andra saker som jag funderar på om det kan ha något samband:
-Han är vild och busig och bockar ofta i hagen. (Kanske uppstår låsningen här?)
-Han tycker inte om att bli ryktad på kroppen. Benen går bra att rykta.
-Han sparkar när man skall spänna sadelgjorden.
-Han kan helt plötsligt tvärstanna och frysa fast och vägra gå. Lägger man till spöt då så bockar/stegrar han sig. Trodde först att detta var unghäst trots men är orolig att han kanske har ont någonstans. (Rider med westernsadel och tjock pad)
Synpunkter och förslag /träningsförslag mottages tacksamt!