Ostartad fd. travare har ont. Rygg/knä problem? Svår diagnos!

Blackbeauty

Trådstartare
Min ostartade unga travare har en del symptom som ingen lyckas ställa diagnos på.

Han promenadrids som skogsmullehäst. Är nyligen inriden. Inte så väl musklad än.

Problemet är att han inte går rent på böjt spår. Han är inte halt men nickar med huvudet i trav i vänster varv. (Höger varv går bra)

Han flyttar över mig på höger sida ibland när jag rider.

Han har haft låsning i korset höger sida och är behandlad av veterinär och kiropraktor men ingen hittar anledningen till låsningen.

Sen finns det några andra saker som jag funderar på om det kan ha något samband:
-Han är vild och busig och bockar ofta i hagen. (Kanske uppstår låsningen här?)
-Han tycker inte om att bli ryktad på kroppen. Benen går bra att rykta.
-Han sparkar när man skall spänna sadelgjorden.
-Han kan helt plötsligt tvärstanna och frysa fast och vägra gå. Lägger man till spöt då så bockar/stegrar han sig. Trodde först att detta var unghäst trots men är orolig att han kanske har ont någonstans. (Rider med westernsadel och tjock pad)

Synpunkter och förslag /träningsförslag mottages tacksamt!

Sv: Ostartad fd. travare har ont. Rygg/knä problem? Svår diagnos!

Antar att han ämdå är inkörd och tränad? Varför valde man bort att starta honom? Kan finnas ledtrådar där. Men det låter ju onekligen som hästen inte mår bra :(

Det du beskriver är ju en solklar frambenshälta. Han hästen utretts på klinik för dessa hältor på böjt spår? Om inte måste det göras, en häst ska inte jobbas (ens promenadridas) om den är halt.

Att den bockar i hagen kan vara tecken på att den upplever obehag av sina låsningar.

Min ostartade unga travare har en del symptom som ingen lyckas ställa diagnos på.

Han promenadrids som skogsmullehäst. Är nyligen inriden. Inte så väl musklad än.

Problemet är att han inte går rent på böjt spår. Han är inte halt men nickar med huvudet i trav i vänster varv. (Höger varv går bra)

Han har haft låsning i korset höger sida och är behandlad av veterinär och kiropraktor men ingen hittar anledningen till låsningen.

Sen finns det några andra saker som jag funderar på om det kan ha något samband:
-Han är vild och busig och bockar ofta i hagen. (Kanske uppstår låsningen här?)
-Han tycker inte om att bli ryktad på kroppen. Benen går bra att rykta.
-Han sparkar när man skall spänna sadelgjorden. -Han kan helt plötsligt tvärstanna och frysa fast och vägra gå. Lägger man till spöt då så bockar/stegrar han sig. Trodde först att detta var unghäst trots men är orolig att han kanske har ont någonstans. (Rider med westernsadel och tjock pad)

Känna över rygg och sadel läget för omhet. Sparka han när du sadel är det ett klar tecken att han få ont.

Detta är väl en perfekt beskrivning av just en halt häst. Varför tror du att den inte är halt? Även dina andra symptombeskrivningar tyder på en häst som har ont. Ev. ryggproblem kommer ofta som ett brev på posten till följd av en hälta. Jag skulle solklart tagit hästen till klinik som första åtgärd, visar det sig att den trots allt inte är halt, då kan du börja fundera på andra saker.

Är som några andra här inne på att din häst har problem med frambenshälta. Detta skulle även kunna förklara varför han får låsningar i korset. Låsningen på höger sida av korset kan mycket väl uppstå för att han kompenserar för en frambenshälta på vänster fram.

Mina synpunkter och förslag är således att du tar hästen till en klinik för en fullständig utredning. När orskerna till hans fysiska problem är utredda så sätter du igång/tränar hästen enligt de råd du får av veterinären.

Eller så är det det vanligaste alternativet, problem med ryggen som ger symptom i frambenen. Hönan och ägget.

Finns flera tänkbara alternativ....

Mitt råd förblir dock det samma.... Utred hästen....

Senast ändrad:

Absolut. Och det bästa (enda?) är ju att ta hästen till klinik för en ordentlig utredning. Ofta får man ju börja med att plocka bort symptom för symptom för att koka ner till ursprunget - som kanske egentligen är flera saker.

Ja... det kan vara så enkelt som att utrustningen inte passar. Jag har haft flera varmblodiga travare. De är lite speciella i kroppen och det är ofta ganska svårt att hitta passande utrustning. Just westernsadlar kan vara ytterst svåra att hitta en passande modell.

Tack för alla svar.
Hästen är utredd på klinik, samt även hos kiropraktor och flera olika equiterapeuter. Ingen hittar något annat än just den här låsningen i korset som kommer till och från.

Hur länge sedan var det - jag vägrar tro att veterinären förbisett frambenshälta med tydlig hickning.

Det är bra om hästen är utredd. Men jag undrar då. Är den "bara" undersökt för låsningen i korset? Eller har man gått igenom hela hästen?

Är du helt säker på att fysiska orsaker (bakomliggande problem som ger låsning i korset) inte föreligger så skulle jag i nästa steg se över utrustningen.

Låter som ett otroligt vanligt problem hos travare. Vet inte om det är travträningen eller vad det är, jag kanske är fördomsfull nu, men att träna ett-tvååringar som dom gör för vagn, ofta i ett och samma varv på banan, kanske då håller in mest i en töm, det är mardröm för kroppen.(rätta gärna mina fördomar om det inte stämmer, det är bara en personlig tanke)

Låsning i ländryggen/korset som blir frambenshältor.

Utred hältan på klinik och boka sen in nån som fixar loss ryggen i samma veva!
Anledning till låsning: för korta muskler, för ojämna muskler, spänningar, ett inrutat rörelsemönster(som gör att kroppen faller tillbaka) pga obehag från dessa problem.

Rehab: Massa massa lösgörande och lägg ner lite pengar på en massör som kommer en gång i veckan ett par tre gånger och tar loss spänningar så han får en chans att få en rak kropp. :)

Vad är det för toktränare du har granskat?! Vem katten kör så som du beskriver - det är ju att be om problem. Och jag har aldrig varit med om det.

Jag sa ju att jag inte hade granskat någon, att det var en personlig tanke. Eftersom jag tycker att många travtränade hästar har så lätt för ett varv och är stela och svåra att böja i ett annat. Det måste ju bero på nånting, och det kan ju inte vara så att dom föds så?
Som jag sa, rätta mig gärna om jag har fel, men skäll inte ut mig tack! ^^

Det har nog snarare att göra med att travhästarna är lärda att svänga med hela kroppen... De lämpligast att göra det när de går i skaklar.... Det är tydligast i vänster varv.... Inget galet med det... Du har samma beteende i större eller mindre utsträckning i vilken ras som helst... om hästen endast är körd. Tänker då mest på hästar som brukskörts i skog och jordbruk.

Det är därför man måste "skola om" en häst som endast har körts. Undantaget är de hästar som tömkörts mycket på volt som unga. De som inte har det måste från grunden tränas om.. Bara detta med böjning/ställning... De har inte fått lära sig det på samma naturliga sätt som en häst som tränats till ridning.

Just den biten missas väldigt ofta av dem som tar travhästar från travet. Man hoppar över en faslig massa steg i hästens utbildning. Utbildning som de "vanliga" ridhästarna får i ett tidigt skede. Man slänger på sadel och så rider man... och glömmer bort att skola/muskla om hästen för det arbete den förväntas utföra.

Ah. Tror du har helt rätt där "syrran". Det var lite det jag menade med invanda rörelsemönster också. Men det är klart, en häst kan inte svänga med en böjd kropp när den går i vagn, då följer vagnen fel. Tror det är oerhört svårt att bli av med sådana inlärda rörelsemönster. Tålamod, tålamod!

Jepp... tålamod och tid.... För det tar tid att skola om.... och befästa nya rörelsemönster...

Tack för ett jätte bra svar. Har du förslag på hur jag kan träna honom på bästa sätt för att stärka, bygga upp och mjukgöra? Han är egentligen bara inriden och riden rakt fram i skogen några gånger och vi har inte börjat utbilda honom än då jag är orolig att han har ont. Det blir kanske lite av ett moment 22. Tips på hur jag skall börja?

Liknande trådar

Hästvård Var iväg till HBG Djursjukhus Kiropraktor i veckan för min häst vill inte ha mig på sin höger sida i galoppen,resulterade i att hon...
Svar
15
· Visningar
2 550
Senast: Tillis
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 089
Senast: Jate Volim
·
C
Träning Jag har ett 8-årigt sto som det inte riktigt funkar 100 med bettet. Hon gapar ganska ofta. Går inte riktigt stabilt på tygel eller...
Svar
10
· Visningar
1 508
Senast: CindyLou
·
Hästvård Vår ponny har haft svårt att hålla galoppen i höger varv på volt, byter och det blir korsgalopp.Han liksom tappar höger bak sätter det...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka