Oskodda, knäskodda eller helskodda?

Sv: Oskodda, knäskodda eller helskodda?

Rider alltid i oskodda (tygskoning på knäet), tycker att jag blir låst i helskodda. Framför allt i min nuvarande sadel som har något som påminner om syntetmocka i sitsen.

Ja du, jag har ju suttit med ett par helskodda i en syntetsadel på ridskolan och efter ett par lektioner så hade jag stora hål i rumpan/grenen. Verkar inte var en lyckad kombo. MEN det såg lite kul ut när jag hoppade av tyckte de andra i min grupp. :D

Numera blir det därför oskott i syntetsadel och skodda byxor i lädersadlar.

I min egen sadel rider jag helst i oskodda, känns som om man sitter rätt så fast ändå. Men jag använder mest helskodda ändå eftersom det är flest sådana jag äger. Rider jag i sadlar som är halare vill jag alltid ha helskodda :)

kl

Helst oskodda, men funkar med knäskodda oxå, i nödfall helskodda. Men det är ju en vanesak. För några år sedan red jag bara i helskott, då tyckte jag det blev halkigt med oskott, nu känner jag mig låst med helskott:)

Helskodda så klart!

För bästa fäste i sadeln.

Tygskodda/knäskodda på sommaren. Det blir ju så äckligt varmt med helskodda! Det jobbiga är att de tygskodda slits ut så snabbt, jag förbrukar lätt 3-4 par per säsong.
Helskodda på vintern. De håller längre, för mig som rider 6h/dag 5dagar/v... :D

Jag använder båda delarna.Märker ingen större skillnad,förutom att helskott är för varmt på sommaren.

helskodda!! älskar mina helskodda kyra byxor :love: har ett par knä skodda tyg också för sommaren, de är dock väldigt hala så används inte till hoppning om man inte vill flyga av över hindren :p.

KL

Helst oskodda eller knäskodda. Men jag tycker att det är så himla svårt att hitta ridbyxor som passar och är bekväma. Är det tillräckligt varmt rider jag i mina distansridbyxor.

Drömbyxorna vore att hitta ett par med knäskoning (eller oskodda), som har medelhög eller låg midja, med muddar i benslut, INGA fickor bak och tillräckligt långa ben så att byxorna inte slutar 1 dm över fotknölarna. Fanns ett par sådana skulle jag slå till dirket! :) Gärna i snygg färg också!

*kl*

Rider alltid i oskodda ridbyxor, tycker helskodda är så obekväma. Om jag tycker sadeln är för hal så använder jag rumpvärmare alternativ smörjer sadeln innan ridning.

---

Red alltid i oskott förr, numera föredrar jag helskodda. Antar att det är för att jag rider mer dressyr numera och anser mig få mer friktion och fäste med överskänkeln. Man är bra på att inbilla sig! ^^ Tor jag har ungefär 50/50 helskodda/oskodda. Spelar ingen roll om jag hoppar eller dressyrar (men är överlycklig över att ha fått fatt på ett par schyssta ljus med helskoning ;))

Helt oskodda alltså bara tyg, förr hade jag alltid helskodda tills jag insåg hur mkt de förstör sitsen och hur extremt mkt enklare det är att få en bra sits med oskodda byxor som inte fastnar i sadeln framför allt vid hoppning är det ett jättebig nono med helskodda.

Det har du så rätt i :)
Jag har iof mest helskodda för lite extra grepp på min bockande buse är aldrig fel ;)
Däremot är mina bästa tävlingsridbyxor oskodda och man rider helt annorlunda i dom, där är det viktigt att ha bra grepp med stövlarna!
Knäskodda hade nog varit bäst med det är ju nästan omöjligt att hitta nuförtiden :cool:
Syntetsits och helskott går fetbort!

Vad olika alla tycker! :eek: Själv kör jag med helskodda för jag tycker det blir bättre fäste (jag har inte ens märkt något särskilt på min syntetsadel :crazy: ) Blir dock nästan sugen att införskaffa mig ett par oskodda/knäskodda :P

Jag älskar gamla tiders helskodda med riktigt skinn. Överlägsen rumpkomfort tycker jag! (men oftast ids jag inte ta på ridbrallor nuförtiden när jag bara rider hemma, så då rider jag alltid i jeans).

Har aldrig ägt ett par helskodda så jag vet faktiskt inte. Däremot har jag provat åtskilliga i affärer men problemet är att jag inte har kunnat hitta ett enda par där sömmen vid ovansidan på knäet inte skaver och stramar som satan när man böjer benet. Jag vill kunna sitta i allt ifrån dressyrläder till hoppläder utan att begränsas eller få skav och tryck över knäna, därför kör jag med tygskodda där inte det problemet finns.

Helskodda, utan tvekan. Av den enkla anledning att jag vill ha lite klister i röva ;)

Helst helt oskodda, men knäskodda kan gå.
Hatar att sitta fast :crazy: Jag trivs bra med att glida runt lite i sadeln :p

/Quickeman, som rider i mjukisbyxor såhär års

Helst oskodda men knäskodda är ok. Tycker inte om att sitta fast i sadeln.

Alltid helskodda! får skavsår av de andra, och så tkr jag att det är snyggast med helskott :)

Helt oskodda alltså bara tyg, förr hade jag alltid helskodda tills jag insåg hur mkt de förstör sitsen och hur extremt mkt enklare det är att få en bra sits med oskodda byxor som inte fastnar i sadeln framför allt vid hoppning är det ett jättebig nono med helskodda.

Precis. Jag lärde mig av min fantastiska tränare på ridgymnasiet att oskodda är vad man ska träna i. Man får bäst sits och balans av det och jag håller med. Red alltid i oskodda förr och hade en jäkla balans och tajming i sitsen. Men nuförtiden får jag så jäkla mkt ridsår av att glida runt som man gör i oskodda, så tyvärr har jag förtappats till att rida i helskott numera. Jag ösnkar jag slapp det, finns inget värre än att behöva ställa sig upp och "sitta om" så fort man hamnat på sniskan :(

Liknande trådar

Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 550
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Shixle
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2