Oskodd unghäst, hur göra inför vintern?

söderböna

Trådstartare
Jag är i hästköpartagen och den häst som det lutar åt är en unghäst född -01. Han har aldrig varit skodd och har tydligen mycket bra hovkvalitet. Men, jag har ingen erfarenhet av oskodda hästar, i alla fall inte helt oskodda.

Hur skulle ni göra med tanke på vintern. Kommer att ta det lugnt med ridningen fram till vårkanten i vilket fall som helst, men hur ska man göra :confused:

/Marie

Sv: Oskodd unghäst, hur göra inför vintern?

Finns det inte några boots med broddar? Har för mig det, men vet inte var man kan hitta dem.

Ja, det vore kanske något. Hur funkar boots då :confused: Jag har ju som sagt inte någon erfarenhet av oskodda hästar. Det enklaste skulle väl vara att slå på skor, kanske bara fram då :idea:

Fler ideer mottages tacksamt

/Marie

Beror på hur det brukar se ut där hästen bor. Barmark, snö eller is? Om han bara skall gå i en hage som inte är isig så skulle jag absolut låta honom gå barfota. Problemet blir om man måste ta sig fram över isiga och osandade underlag.

Min 6-åring och min 4-åring har alltid gått oskodda, och det hr inte varit nåt problem, men jag kan tänka mig att det kanske mycket beror på hur hagar och vägen till och från hagarna ser ut.

Han kommer att flytta till stockholm och där vet man aldrig vad det blir för väder.

Jag förstår att jag så småningom måste låta sko honom (har tänkt halvskoning?) men eftersom det blir första gången så blir man ju extra orolig att man gör fel.

Hästen är inte ens köpt än och det är redan miljoner saker man måste tänka på :crazy: Fast jäklar vilka trevliga problem dt är egentligen :bump:

/Marie

Hur rider du då, på vilka underlag? Det enklaste vore ju att kunna behålla honom barfota om hans hovkvalitet grejjar det, men jag vill ju inte att han ska bli ömfotad.

/Marie

Jag har mina hästar barfota vintertid för att det är lättare, tycker de är stadiga på foten och mina hästar har också bra hovkvalité , så varför inte försöka utan?

Erfarenhet av oskodd häst behöver man inte ha. Du skaffar dig bara en mycket duktig hovslagare, helst en bra barfotaverkare av valfri lära.

Ska du inte mer än hobbyrida under vintertid så går det alldeles utmärkt barfota, hästen halkar inte så fasligt som man skulle kunna tro. I hagen så halkar en häst utan skor mindre än en häst med sko utan brodd. Det finns även boot m. brodd att ha under ridturer om man absolut vill ha.

Har haft två ridbara barfotakusar och jag rider efter vad väder och väglag tillåter, men jag red inte mer när ena hästen var skodd med brodd. Det blev ingen skillnad för min ridning.
Så låt det gå en vinter och känn efter hur du vill ha det för framtiden, sko inte i ren panik.

Om du har för avsikt att hålla hästen i arbete vintertid, så skall hästen ha någon form av halkskydd om väglaget är av sådan art. Just Stockholm har ofta barkis, pga att underlaget tinar och sen fryser det på igen. Börja med att ta reda på vad du måste göra som hästägare när du har en barfotahäst, och vilka skyldigheter du har. Att lyssna på det behövs inte, för det har inte jag. Det är inte dessa människor som skall stå med ditt ansvar, du kommer att stå med det helt själv.

anlita en barfotaverkare!! Tex någon som kan verka enligt AANHCP metoden, då kommer du att kunna ha din häst barfota. Ta vara på att hans hovkvalité men en barfotaverkning är viktigt. Easy boots epic ska vara bra jag har inte provat dem själv ännu men jag ska snart, dem kan man brodda också.

Min unghäst går barfota jämt även vinter. Tycker det är det som funkar bäst på henne iaf :D

Har alltid haft våra unghästar oskodda, året runt. Inga problem där inte! Dom har nästa bättre grepp än en skodd, tex när det börjar frysa på... Men du får ju se till underlaget frårn dag till dag, är det baris så kankse du ska ta en annaa väg eller låta honom vila, eller han kanske inte ens klarar av att ridas så mycket barfota på vintern!?

Ett tips är ju att "sanda" med gammalt spån på utsatta ställen som på väg till och från hagen samt i grindhålet. Det är billigt samt bättre än sand på det att det håller sig flytande om det tinar så att det fortfarande ger fäste när det fryser på igen.

Boots med brodd är bra för ridturerna, men man skall inte använda dem i hagen mer än undantagsvis.

Jag föreslår att du låter honom gå barfota isf.
Man brukar säga att man låter bli att sko en häst så länge som möjligt.
På så vi sutvecklas hornet i hoven och blir friskt och starkt och ofta får hästarna friska och starka hovar.
Tränar du så var uppmärksam om han börjar ömma då kanske det är dags.
Men ömmar han inte så finns ingen mening till skor tycker inte jag iaf.

TAck för alla svar! Lutar mot behålla honom barfota över vintern och sedan se hur länge det går att hålla honom barfota. Eftersom han bara är en "bebis "fortfarande så kommer han att ha det ganska lugnt och skönt i vinter så då borde det inte vara något problem.

/Marie

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38