Oskodd på vinter?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AtletShipping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 986
A

AtletShipping

Jag vill inte sätta broddar i hästens skor för han har en annorlunda gångstil och är rätt klumpig pga nervskada, så då skulle han antagligen skada sig även om han hade boots..
Att sko med snösula har jag inte råd med på alla 4..

Så kan hästen gå oskodd under vintern?

Tycker det verkar säkrast för då halkar han inte lika lätt eftersom järn blir svinhalt utan broddar.
Han har klarat att gå oskodd i 2 år, men då blev han inte riden så mkt iheller.

Vet de som haft snösulor, men då blev strålen konstig efter det och det lukta hemskt under sulan sen och den var kletig på nåt sett..

Sen de som jag träffat som haft skodda hästar, utan snösulor får hoppa av 1 gång i minuten och kratsa hovarna pga styltor som fryser till is av järnskorna..

Sen har jag själv ridit en häst som var oskodd i snö och det gick hur bra som helst, halka inte lika lätt, fick inga styltor osv.

Jag kommer inte att rida på asfalt iaf eller grusvägar under vintern, blir mest paddock och mjuka vägar.

Men sen har jag ett annat problem, min häst släpar ju hovarna rätt mkt pga nervskadan speciellt bakhovarna och jag är rädd att han inte har några hovar kvar, men eftersom han i princip bara kommer att gå på mjukt underlag, som snö, stigar osv så slits inte hovarna lika mkt.

Hur hade ni gjort??

Sv: Oskodd på vinter?

Jag hade nog rådfrågat min hovslagare om det. Har du inte råd att ha snösulor runt om? Hur har du råd med häst isf?

Äh, lägg av!

Alla hästägare har inte så gott ställt och snösulor är inte livsviktigt för hästen. Finns andra sätt att hålla hovarna rena från is och snö.

Var bara en tanke, vad händer om hästen blir akut skadad då? Jag har det inte heller gott ställt, men min häst får det han behöver..

till AtletShipping:
Var inte menat att starta bråk eller nåt! Ber om ursäkt! :o

Eftersom jag länge velat ha en egen häst, så har den jag jobbat hos och praktiserat hos skaffat en underbar häst till mig, som hon betalar för och köper tills jag kan köpa honom billigare av henne.
Så nu är jag fodervärd på honom tills jag kan köpa honom av henne, så tills vidare står hon för de flesta kostnader för honom.. förutom stallhyran som jag betalar.
Så eftersom det är hon som betalar skoning så ska de helst vara så billigt som möjligt (så länge det inte är livsviktigt eftersom hon har 4 andra egna hästar)
och snösulor verkar inte vara det livsviktigaste, dessutom har jag bara dåliga erfarenheter av dom.

Men jag ska prata med hovslagaren, och det vore bra om han iaf kan gå oskodd på vintern (gillar inte när det spikas in en massa grejjer i hoven om det inte är nödvändigt)

Senast ändrad av en moderator:

Om han blir akut skadad som dessutom är allvarligt och måste opereras en större operation tex så är avlivning enda utvägen om försäkringen inte täcker det mesta.
Stallägaren jag har min häst i hade en häst som blev akut sjuk (grässjuka) och tvingades åka till djursjukhus och ev opereras.
De kostade sammalagt 30.000 kr (stallägaren fick betala 2.000 av det, försäkringen täckte det andra) och om hästen inte tvingats avlivas pga svårt lidande hade hon opererats och då hade kostnaderna blivit upp emot 80-90.000. Och vem kan hosta upp så mkt pengar på 2 dagar om man inte har ett stort kassaskåp gömt i huset? :crazy:

Men min häst får det nödvändigaste och livsviktigaste och han har det bra.

Men nu handlade detta om skoning :smirk:

Låter som det bästa vore om du kunde ha honom barfota.
Dvs om det fungerar, så han inte sliter ner hoven på ett felaktigt sätt.

Skor utan brodd blir ju bara bambi på hal is :)

Men jag skulle också höra med hovslagaren vad h*n tyckte vore bäst.
Hoppas ni hittar en bra lösning!

Jag hade ett halvblod för ett par år sedan som jag hade oskodd året om. Hon funkade bra med det och då såg jag ingen anledning till att sko, när både stoet och hennes hovar mådde prima :)

Det var aldrig något problem på vintern heller, inga styltor och faktiskt mindre halt. Då red jag i skritt på grusvägar samt gärden/ängar och på paddocken.

Mitt råd är att höra med hovis om din pålle har tillräckligt bra hovar för att klara det. Annars kan man ju bara testa ;)

Hoppas det löser sig!

(vad kostar snösulor, är det hiskeligt dyrt :confused:
Har aldrig haft det på, men kanske skulle testa?)

Okej, då förstår jag bättre! Hoppas du hittar en bra lösning för vintern, det bästa vore ju om han kunde gå barfota men rådgör med hovslagaren först!

MVH Carro

Min hovslagare tar ungefär 60 kr per par snösulor. Mina höll hela vintern förra året. De funkar kanon tycker jag. De är inte såna som täcker hela undersidan, utan som en luftkanal längs med skon. Så hoven kan man sköta som vanligt...

Min häst kan inte gå oskodd vintertid. Det är för hårt för honom när leran i hagen fryser till knögglor, så han blir omfotad och får hovbölder. Ska sko med snösulor i vinter iaf.
Nån som vet om det är billigare att köpa såna själv än att köpa av hovslagaren?

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 377
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 117
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 426
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund