Oskodd häst på vintern

Attaquer

Trådstartare
Mitt arabsto går barfota, det funkar väldigt bra och jag vill helst behålla det så. Men hur gör man sedan när vintern kommer då? Kan man brodda en oskodd häst? Behöver jag sätta skor på henne då? Skulle det funka med sådana där speciella skor med undersida på (har glömt bort vad de heter)? :)

Sv: Oskodd häst på vintern

Jag tror inte det är så stor risk att det blir sån vinter nu så att du behöver brodd. Möjligtvis nästa vinter men då har du nog hunnit undersöka marknaden till dess. Vill du inte sko så använd barfotaboots från ex. easycare som är broddbara i sulan. Jag har ett par trail och de är mycket bra, dock obroddade.

Oskod eller broddar brukar man säga, hästar som är barfota halkar inte runt lika lätt som hästar med skor utan brodd.

Sen är det ju olika på vad för slags vinter man har, jag brukar t ex inte brodda min häst i hagen eller ens vid uteritt på fälten. Är bara när det är isgata eller blött på gräsbanan i hoppningen.

Ngt år när hästen vilat så går hon fått gå barfota en period på vintern med mycket snö och vila hovarna. De slits för mycket när det är barmark.

Så håll hästen barfota så länge det går :).

Mitt arabsto går barfota, det funkar väldigt bra och jag vill helst behålla det så. Men hur gör man sedan när vintern kommer då? Kan man brodda en oskodd häst? Behöver jag sätta skor på henne då? Skulle det funka med sådana där speciella skor med undersida på (har glömt bort vad de heter)? :)

Det finns flera olika sorter av barfotaboots som går att brodda, då går det att rida på som vanligt på snö och is :)

Det finns flera olika sorter av barfotaboots som går att brodda, då går det att rida på som vanligt på snö och is :)

Ja, det verkar vara ett bra alternativ.

Jag tycker att en häst skom används under halkiga säsongen måste vara broddad, sedan om man löser det med traditionell skoning eller via boots eller andra alternativ är upp till var och en.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 046
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka