- Svar: 22
- Visningar: 2 023
Under den gångna sommaren förverkligade hovslagaren Oskar Öhrström från Sällsjö i västra Jämtland ett riktigt drömäventyr – att bli först med att rida genom den svenska fjällkedjan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har sett dokumentären?För tufft för hästen.
JaDu har sett dokumentären?
Det har inte jag gjort, men såg ett klipp när han red bland en massa sten. Började fundera på hur lämpligt det är att rida där. Att utsätta sin häst för det. Att göra det frivilligt.Du har sett dokumentären?
Han red inte bland klappersten. Han ledde hästen.Det har inte jag gjort, men såg ett klipp när han red bland en massa sten. Började fundera på hur lämpligt det är att rida där. Att utsätta sin häst för det. Att göra det frivilligt.
Jag ska se, men är inte imponerad av det jag läst och sett. Han verkar vilja göra sig ett namn och hästen betalar priset med sin ansträngning på hans oansvariga handling.
Han red inte bland klappersten. Han ledde hästen.
Såg dokumentären och det jag såg var en man som älskade sin häst och var både varsam och försiktig.
Vi har uppenbarligen inte sett med samma glasögon?
Såg dokumentären och det jag såg var en man som älskade sin häst och var både varsam och försiktig.
Då mindes jag fel. Oavsett tyckte jag inte hästen hade där att göra, det var ju inte frågan om någon nöd, utan han var ju där frivilligt, ledde och red omkring med/på sin häst i områden som inte var bra för hästen. Mina glasögon tyckte inte att det kändes speciellt vänligt mot hästen, utan helt från hans egen önskans skull.Han red inte bland klappersten. Han ledde hästen.
Det var både och när jag nu tittade för andra gången, flera sekvenser visar när han rider. Håller helt med, det ser för dj-vligt ut, hästen är väldigt säker på hoven men under en så lång ritt måste varit ren tur att den inte någon gång trampade fel och skadade sig så allvarligt att den hade varit tvungen att avlivas.Då mindes jag fel. Oavsett tyckte jag inte hästen hade där att göra, det var ju inte frågan om någon nöd, utan han var ju där frivilligt, ledde och red omkring med/på sin häst i områden som inte var bra för hästen. Mina glasögon tyckte inte att det kändes speciellt vänligt mot hästen, utan helt från hans egen önskans skull.
Ja det var min tanke-oavsett om man leder eller rider, vad händer om hästen snubblar? Borde man inte gå runt ett sådant område? Var det verkligen tillräckligt säkert?Det var både och när jag nu tittade för andra gången, flera sekvenser visar när han rider. Håller helt med, det ser för dj-vligt ut, hästen är väldigt säker på hoven men under en så lång ritt måste varit ren tur att den inte någon gång trampade fel och skadade sig så allvarligt att den hade varit tvungen att avlivas.
Det hade väl inte blivit tillräckligt spännande på tv om han inte tog risker..antar jag. Jag hade tyckt mycket mer om att se en "tråkig" långritt som är säker för hästen.Ja det var min tanke-oavsett om man leder eller rider, vad händer om hästen snubblar? Borde man inte gå runt ett sådant område? Var det verkligen tillräckligt säkert?
Det är lite som att "Det här tycker jag som ägare är kul så det gör vi" och blundar för riskerna att hästen skadas- risker som är gastronomiska högre än om han hade ridit runt eller tagit annan väg. Risker har man i vardagen ändå med sina hästar. Att rida i ett "hav" av vassa sten känns... bara för sin egen skull?
Precis, bara landskapet från hästrygg i trygga etapper hade varit tillräckligt fantastiskt! Lite midnattssol och kanske en fjällräv liksom.Det hade väl inte blivit tillräckligt spännande på tv om han inte tog risker..antar jag. Jag hade tyckt mycket mer om att se en "tråkig" långritt som är säker för hästen.
S.k. slow-TV är underskattat!Det hade väl inte blivit tillräckligt spännande på tv om han inte tog risker..antar jag. Jag hade tyckt mycket mer om att se en "tråkig" långritt som är säker för hästen.
Ja, jag skakade på huvudet när musiken i bakgrunden hördes i myr-scenen.Precis, bara landskapet från hästrygg i trygga etapper hade varit tillräckligt fantastiskt! Lite midnattssol och kanske en fjällräv liksom.![]()
Jag tror folk förblindas och förvirras av att hästen följer honom närmast blint/lyder honom blint. Och misstar det för förtroende. De flesta av oss har hästar som säger "hell no" åt olika saker. Som vägrar gå i vatten, är krångliga att lasta, rädda för broar etc. Och där personen inte lyckats lösa det.Jag har inte tittat efter alla kommentarer, följde på instagram i somras när han gick men de var ganska sporadisk uppdatering då.
Jag håller med alla som tycker att detta var onödigt lidande för hästen. För hans skull.
Alla dessa kärlekskommentarer är så jäkla konstiga med (på FB främs)
Vad tror folk hästen har för val? Den har ju inget uppenbarligen. Den ser mest trött ut på de bilder som delats och som sagt, vad den tvingas att göra skulle aldrig vara ok i tävlingssammanhang? Varför är det ok i detta?
Går helt fint att ha med häst på högfjället! (om den är förberedd för uppgiften, man har koll på terrängen (eller kan läsa en karta, så man undviker myrarHan hade inte mat med till hästen, han lät henne gå ner i en myr och gav henne inte ordentlig vård när hon hade ont. Högfjället är inget ställe för hästar.
Det är inte acceptabelt och flera av de sakerna är inte tillåtna enligt svensk djurlagstiftning.