Osjälvständig/osäker häst

G

Gronda

Finns det något bra sätt att träna en häst att bli mer trygg i sig själv?

Sv: Osjälvständig/osäker häst

Har precis samma problem. Min ena häst är väldigt osäker och har typ dåligt självförtroende eller något. Tror att man ska tänka på att enbart vara positiv, självklart konsekvent och så, men aldrig straffa dem. Beröm, beröm, beröm. Träna lite trickträning kanske? Liksom, enkla trick som att ta huvudet mellan frambenen, lyfta hoven när man petar på den med spöet osv och sedan berömma den jättemycket. Då får hästen upp självförtroendet, typ som att den tänker "jag kan, jag kan!" när den lär sig ett trick.

Finns det något bra sätt att träna en häst att bli mer trygg i sig själv?

Man kan göra något som man egentligen INTE ska göra. Hm.

Låt hästen få gå lite före dig ett tag ( i grimskaft), kanske ett par veckor eller tills du ser att du får resultat. Detta hjälpte till med min häst, när han kom hem från en tränare. Han kändes nedtryckt i sulorna, vilket han aldrig har varit. Han har varit den stolta individen med mkt gott självförtroende.

Låt liksom hästen få bestämma lite. Sen får du sätta gränser för vad du accepterar, på ett mjukt sätt.

var ju inte särskilt specifik i min fråga, så får väl kanske ta och förklara lite mer ingående vad det är för problem...

Hästen i fråga är ett 1,5-årigt halvblod (högt blod...) hingst. Han inte på något sätt "kuvad", underlägsen eller rädd, utan beter sig snarare lite kaxigt emellanåt. Dessa gånger är oftast sådanna då han är lite uppstressad eller känner sig pressad. Tex tycker han inte om att vara ensam inne (jag vet att det är mängder av hästar som inte "klarar" det, men jag har svårt att acceptera att någon av mina hästar inte skulle göra det...). Lämnar jag honom inne river han upp hela boxen. När han är uppe i varv går det heller inte att lyfta benen och han biter i allt och alla och kan inte stå still en sekund. Inget av det han gör är på ett elakt sätt utan på ett "stressat" sätt. Så tar jag honom ut på en promenad och han är hur tillfreds som helst, en ängel att hantera egentligen.

Hur som helst, vill ju inte straffa honom när han beter sig illa eftersom det antagligen bara gör honom mer stressad, samtidigt som det är svårt att se mellan fingrarna när han inte sköter sig...

Bara tålamod?

Har du provat att ta in honom och låta honom vara inne medans du mockar? Medans du är där och håller honom sällskap?
Vad tycker han om det?
Om han får lite hö att tugga på?

Saknar han sina hästkompisar kan du ta in honom och en till och efter en stund ta ut den andra fram och tillbaks, så han ser att polarn återkommer.
Sen har du den andra ute lite längre stunder bara innan den återkommer.
Ibland måste de även få kämpa en liten stund mot sina egna "demoner", så länge han inte kan skada sig på ngt i boxen och inte kan ta sig ut så är det ju ingen fara.
Jag gjorde så här med mina unghästar och nu bryr de sig inte om de blir kvar ensamma.

Är det ditt stall så du kan greja lite som du vill?
Hur tänker du själv när du lämnar honom inne?

Att straffa är ingen bra idé alls. Var bara lugn och känn dig trygg i att du vet att han klarar det. Och ja, tålamod, mkt tålamod.

Senast ändrad av en moderator:

När han är uppe i varv går det heller inte att lyfta benen och han biter i allt och alla och kan inte stå still en sekund. Inget av det han gör är på ett elakt sätt utan på ett "stressat" sätt. Så tar jag honom ut på en promenad och han är hur tillfreds som helst, en ängel att hantera egentligen.

Brukar du ha honom stående i stallgången uppbunden eller är han i boxen när du ska lyfta fötterna?

Har han kompisar ute att ödsla energi på?

Kan rekommendera "de 7 lekarna". Googla så får du se om det är något för dej o din häst.
Lycka till!

Det blir faktiskt ingen skillnad av att jag är i närheten (brukar dock hålla mig ur vägen så han inte får så mycket uppmärksamhet när han stökar runt). Mat bryr han sig sällan om, utan bara rör omkring när han är på det humöret...

Det har iaf gått bra med att ha honom ensam kvar i hagen nu. Visst visar han lite missnöje, men han försöker åtminstone inte ta livet av sig:crazy::angel:

Har liksom inte vågat lämna honom "åt slumpen" då jag anser att han lite taskig självbevarelsedrift:grin:

Ja, jag kan "greja" som jag vill och har kommit på att han är lugnare när han står i en box där han kan se ut över stallplanen. Känns inte så farligt att lämna honom där (trots att boxen inte har något boxgaller).

Jag är nog ganska kall, så jag tror inte han stressar upp sig för att jag gör det. Jag drar nog mest en djup suck och tänker på hur jobbigt det ska bli att mocka ur boxen...;)

Brukar du ha honom stående i stallgången uppbunden eller är han i boxen när du ska lyfta fötterna?

Har han kompisar ute att ödsla energi på?

Har honom nästan alltid på stallgången när jag lyfter fötterna. Lyfter även ute i hagen ibland, vilket nästan alltid går mycket lättare för då är han inte uppe i varv.

Han har nyligen kommit hem från hingstbete. Går nu med en ponnyvalack, men ska snart få en jämngammal kompis. Går ute dygnet runt (med ligghall).

Vi gör övningar likt de 7 lekarna rätt ofta och i den vardagliga hanteringen. Fungerar mycket bra, ska se om jag kan utveckla något:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 737
Senast: Askur2017
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama