osjälvständig häst, hur gör man....

V

vickan

har nyligen fått hem en häst till, och hon klarar verkligen inte att vara själv ute i hagen, trots att hon ser 7 andra hästar.. i morse skulle min gamla häst skos, och jag var därför tvungen att låta den nya få gå ut själv.. men hon klarade inte att vara där utan kompis, så hon rev ner hela stängslet, det slutade med att jag fick ta in henne oxå, och kåta henne stå inne till min andra häst var färdigskodd. Halv elva fick de komma ut, och allt var frid och fröjd efter att jag lagat stängsel i en och en halv timmme.. hon klarar av att vara själv i stallet i box relativt bra, men när hon står på stallgången är hon väldigt fladdrig, och småreser sig.. det är inte det som är problemet, för det är lättare att lära en häst att vara i stallet själv, men hur 17 håller man henne i hagen????? :confused: det kan ju inte vara såhär att jag måste ta in henne varje gångf jag ska göra något med min andra, måste ju gå på ngt sätt!!!``???
så alla med tips och erfarenheter, svara gärna!!!!
Tack!//vickan
 
Det kan ta åtminstone ett halvår för en känslig häst att känna sig trygg på ett nytt ställe. Ge det tid!
 
vet inte om detta kan fungera, men jag har hört en grej hur vissa i canada lär hästar att stå uppbundna. Har även jobbat i italien där detta förekom med goda resultat.

Ta en innerslang till ett traktordäck eller lastbilsdäck, häng upp det i ett träd. Bind hästen i den fastsatta innerslangen med REPGRIMMA och ett rep utan grimskaftknäppe som kan gå sönder.

(har du vanlig grimma o grimskaft o hästen drar sig loss blir problemet bara ännu större, då tror den ju att det går att dra sig loss nästa gång o då försöker den ännu hårdare)

Viktigt att du har repgrimma, en vanlig drar hon av hur lätt som helst.

Det fina med detta är att hästen kan dra precis så mkt den vill utan att skada sig. När hästen drar så töjer sig innerslangen och det blir bara trögare o trögare för hästen att fortsätta, det är ju inte stumt och ger "ryck" i hästens huvud när den drar som om du bundit den direkt i trädet.

Sådär kan den hålla på ett bra tag, lämna den där i nga timmar med viss övervakning givetvis. Till slut vet hästen iaf att den ska följa tryck i grimman, inte gå emot.

Efter flera såna här upprepningar lär den sig också att vara lugn, för det finns ingen anledning att stressa, den kommer ingenstans ändå.

Viktigt är att binda upp hästen så att den inte kan fastna med hovar vid ev. stegring, eller med huvudet. Repet ska vara så långt att den kan ha huvudet i normalhöjd, men absolut inte så långt så att den kan äta och trassla in sig i hovar och ben o allt...

Förra lucia hade vi lussetåg med alla 6 hästarna, min nykomling fick alltså stanna kvar, men med risk för att spränga både staket o skada sig själv band jag upp honom i ett träd.

Sen vet jag visserligen inte hur det är när du släpper lös henne, men hon borde ju iaf insett att det inte är farligt att vara ensam eftersom hon ju vart det uppbunden, lär hon sig att vara lugn bunden och ensam så är hon ju lugn ensam och lös med för då är det ingen big deal längre...
 
men hästen kommer aldrig att vänja sig vid att vara ensam bara för att den blir trygg med de andra.

Man måste faktiskt öva och utsätta hästen för dessa ensamma sistuationer så den inser att det inte är farligt. Blir ju bara värre av att den alltid går med ngn annan för då blir den ju alldeles tossig när den väl går ensam då efter ett år eller så....

Den kan måhända vara trygg efter ett halvår, men övar man inte hjälper det föga. övning ger färdighet o blablabla... ;)

Det tar ungefär ett år för en häst att acklimatisera sig på ett nytt ställe helt.
 
Nej, men det lär ju sätta en i ett bättre utgångsläge för att träna om man väntar lite så att hästen har en bättre grundtrygghet i stallet och hagen.

Självklart måste man sedan även öva på att ha hästen ensam.

Jag har en unghäst som jag har haft hemma en månad. Skulle aldrig drömma om att lämna honom ensam i hagen ännu. Han har först fått vänja sig vid att vara ensam inne i stallet med mig. Nu har jag börjat göra lite "småärenden" också, så att han blir helt ensam en liten stund i taget. T ex stänger jag in mig i sadelkammaren en liten stund. Så småningom kommer han att få gå ut först i hagen. Och så vidare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp