Osett hö?

Tussilago

Trådstartare
Hur många är det som köper sitt hö utan att ha sett det först? Och som inte har nån analys heller? Jag känner att man gärna vill se o lukta på det först, men har i år kanske inte den möjligheten. Får höt hemkört för 2,65/kg. Här i krokarna har jag inte fått tag på nåt.. Och hur 17 ska man ha råd att lägga ut 10 000 när man får 7000 själv i månaden? Fasiken att hästen behöver så mkt hö varje dag! Är det helgalet o köpa osett hö?

Sv: Osett hö?

Köper alltid från samma kobonde så jag ser höet först när jag hämtar det. Vissa år är det bättre, andra sämre. Ingen analys. Gubben vet från år till år och det stämmer alltid.

Köpt hösilage "osett". Dock med analys.

/P Döben

För det pris du angett så ska du som konsument kräva analys! På många håll i sverige fick man en bra tredjeskörd tack vare den varma hösten. Priserna trissades upp på grund av att andraskörden uteblev. Stora lokala variationer. Kolla på blocket, det kan löna sig att fixa transport från andra delar av landet och speciellt om man går ihop några stycken.

Dom vi köper hö av säljer inte dåligt hö, så det litar vi på.
Får vi med en dålig bal så får vi byta ut den, annars tar dom väck det som är dåliga innan vi hämtar det.
Hämtar som sagt själva, men bara ca 50 meter från stallet så det är ingen fara direkt :D

Vi får också med analys på köpet, kostar 2 kr kg och då får man MYCKET för pengarna (grönt, fint, luktar gott, HÖGA värden).

Ja, det är väldigt synd det inte är analyserat. Funderade på om man kunde kräva några slags referenser, eller är man lite nojjig då? Det handlar ju ändå om 10 000 man ska köpa för. Inte ofta man köper nåt så dyrt utan att ha en aning om vad det är för människa eller om han är seriös eller nåt. Om han är seriös så könns det som om han skulle lämna referenser utan problem.. Eller vad säger ni?

Hej. Jag tycker inte du är nojjig för att du vill ha referenser. Ska du dessutom köpa hem så stor kvantitet på en gång, då skall det förbaske mej också vara analyserat, anser jag. Kan du inte kolla med någon annan bonde? Får du "bytesrätt" ifall du får balar som är dåliga? Jag vet av erfarenhet att en del bönder är så sat..s oseriösa att dom smyger in några dåliga balar och sedan vägrar byta ut dom. En seriös bonde ställer upp på de krav som du som konsument har rätt att ställa.

Vi köper nästan alltid hö osett, men dock alltid analyserat. Har inte haft några större problem - hittar vi mögliga/dåliga balar så reklamerar vi exakt det antalet balar. Har använt samma bonde i två-tre säsonger nu, och i år har vi fått jättefint hö med bra värden! Om man skickar tillbaka/kräver pengar tillbaka för dåligt hö så skickar dom oftast inte dåligt hö året efter... ;)

Tack för era svar, får mig att bli lite modigare. Det käns ju lite svårt detta, men eftersom jag så extremt sent ute så är det hemskt svårt att få tag i hö. Särskilt när man har 0 kontakter. Så jag antar att jag får ringa upp honom, ställa lite frågor angående bytesrätt mm. Att byta dåliga balar blir nog lite jobbigt då höt körs från värmland nånstans, hit till Jönköping. Han lät väldigt "säljig" o det får mig att känna mig lite orolig.. Tusen tack iaf!

Jönköping?! I de här trakterna (vi är i södra östergötland) fick de flesta en perfekt förstaskörd, noll andraskörd men en helt OK tredjeskörd. Du borde kunna hitta en leverantör lokalt. Prova med att sätta ut annons i er lokaltidning. Fraktkostnaden från Värmland måste vara fruktansvärd...

Han tog 2,65 per kg, men ingenting för hemkörningen. Har nu kanske hittat en här som säljer. Har dragit mig i det längsta att kontakta honom, för förra året var jag inte nöjd med det höt, men en kompis har köpt därifrån, o faktiskt så verkar det bätttre i år. Dålig hygienisk kvalite förra året.. Inte så kul. Men är det bätte i år är jag glad. 2 kr kilot o bara nån knapp mil bort.

Ju längre söderut i sverige du kommer dessto svårare blir det med att hålla den hygieniska kvalitén på hö. Långa perioder av varm fuktig luft under senhösten ger dagg på höskullen. Men alla kan inte köpa norrlandshö så vi får köra ensilage om högsta kvalitet eftersträvas.

Hur många är det som köper sitt hö utan att ha sett det först? Och som inte har nån analys heller? Jag känner att man gärna vill se o lukta på det först, men har i år kanske inte den möjligheten. Får höt hemkört för 2,65/kg. Här i krokarna har jag inte fått tag på nåt.. Och hur 17 ska man ha råd att lägga ut 10 000 när man får 7000 själv i månaden? Fasiken att hästen behöver så mkt hö varje dag! Är det helgalet o köpa osett hö?

Vad e osett??

Jag köper från samma bonde och hittills har höet alltid varit bra, så jag ser det först när jag hämtat det jag beställt. Tar dock analys när jag får hem höet.

Efter att ha kollat vad folk försöker lura på en så kan jag lugnt säga: nej, jag hade aldrig köpt hö osett.

Pressat för tidigit för det dragit ihop sig till regn - alla balarna varma i kärnan (småbalar). Regnat in över höet - alla balarna mögliga från topp till botten. Dammigt fjolårshö - annonserat som prima vara, årets skörd.

Jag har sett alla varianter, numera köper jag inget osett. Aldrig. För mycket pengar för att ha jobbet att ta in och sedan bränna upp.

Samma här, vi köper inte osett. Förra året skulle vi köpa av samma som året innan och sade att 'hör av dig när det är slaget och intaget så kommer vi och tittar' men han dök upp med alla balvagnar på stallplan helt oanmäld. Höet var fuktigt och varmt i mitten. Han fick ta med sig tillbaka. :mad:

I år köper vi från samma ställe som vi fick tag på förra året när vi nekat den dåliga sändningen. Har inte sett det, men har bokat det. Ska dit och titta när vi hämtar det, men jag vet hur det är intaget och lagrat/torkat så det ska inte vara något fel på kvaliteten där iaf. Han tar även analys.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 822
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om... 2
Svar
22
· Visningar
5 451
Senast: exotic
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 365
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka