Oseriösa veterinärer

O

Ottino

Hej! Vet inte om den här frågan tillhör denna kategori men kör ändå.

Min fråga är hur/var man kan kolla upp veterinärer, om de har certifikat eller är prickade (?).

Har en dålig magkänsla om en väldigt oseriös veterinär och vill gärna veta om hon ens har behörighet.

Ett exempel: Hon genomförde en besiktning på en häst och på protokollet hade hon strykt över namnet (med tippex) på veterinärens namn/adress och skrivit dit sitt eget..

Dessutom har hon skrivit ut lugnande till en privatperson (till dennes häst) och vad jag vet så får inte nån annan än veterinär GE lugnande? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nån som vet?

Tack på förhand.

Sv: Oseriösa veterinärer

Det finns lugnande som man får ge som privat person om vetrinären skriver ut det (receptbelagt) Dock är det inte sådant som man sprutar utan i pulverform Vetranquil heter det tror jag.

Ang överstrykningen kanske hon har skillt sig /bytt efternamn? Vet du att det var ngn annans papper?

Har ingen aning om man ens kan kolla om dom har prick eller är certifierade och om man kan det så har jag ingen aning om vart.

borde ju gå att kolla via jordbruksverket eftersom fakturorna oftast kommer där igenom. vi har fått plegesil utskrivet av vet (sirap) samt domecedan sprutor att ge i musklen (vet ger ju i blodet, i musklen tar bara liiite längre tid)

Domosedan i injektionsform får man inte skriva ut till djurägare.

Senast ändrad:

Fast certifikat får dom inte, utan legitimation. Man får bara kalla sig veterinär om man har en legitimation eller en begränsad behörighet.

Ansvarsnämnden för djurens hälso och sjukvård är väl dom du ska kolla med. Det är ju dom som tar emot djurägares anmälningar och som beslutar om disciplinpåföljd, dvs skriftlig erinran eller varning.

nej inte skriva ut, de vet ja me ;) men vi har fått det delegerat färdigt i spruta att ge i musklen.

den hästen va ute för en transport olycka och behövde bla 2-3 inj under sina resor till kliniken som va nödvändiga samt varje gång hovis kom (varannan vecka periodvis, även det pga olyckan) hon dömdes ut ett år senare av dom skador hon ådrog sig i olyckan.

jag vet många fler som fått sprutor av vet på samma vis, så vi e inte dom ända

Ett exempel: Hon genomförde en besiktning på en häst och på protokollet hade hon strykt över namnet (med tippex) på veterinärens namn/adress och skrivit dit sitt eget..

Det kan väll mycket väll vara så att hon var ny på kliniken/distriktet och inte hunnit få egna papper.. var nyss på "min" klinik och veterinären jag hade fick göra så.

Dessutom har hon skrivit ut lugnande till en privatperson (till dennes häst) och vad jag vet så får inte nån annan än veterinär GE lugnande? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jo det får dom iaf pulver.

Ni är inte dom enda, men så får man inte skriva ut i alla fall. Om en hovslagare ska sko på en sederad häst som fått lugnande i injektionsform ska en veterinär finnas på plats.

Den regeln är inte till för att djävlas med en hästägare, vilket många okunniga hästägare tydligen tror, utan regeln finns till för hästens skull.

Vet du vilka läkemedel din häst inte får äta samtidigt om du ger den domosedan? Vem åker dit om du doserar fel? Vad händer om du råkar sticka dig själv eller får i dig domosedan, vem är ansvarig för det? Vad gör du om hästen regerar fel på sederingen? Hur avgör du lämplig dos, hur vet du hur mycket du kan iterera? Hur avgör du att hästen är i skick för sederingen? Vad händer om hästen skadar sig under sederingen, kommer ditt försäkringsbolag ersätta för skadan då?

jo visst e de så. nu har ja iofs koll på det som går att ha koll på i samanhanget men trodde nog ändå att de vart helt ok att deligera för att ge i musklen. fick det av veterinären uppdraget i sprutor.

hästen krävde väldigt mkt och ofta transport till och från klinik både hbg och den "lilla" kliniken utanför gbg. blev ju några "påfyllningar" under resans gång och det va enda sättet att transportera....tyvärr fick hon sådan panik...veterinären kunde ju inte gärna följa med. veterinären ansåg att vi kunde ge även vid hovis besök, blev enklast så.

vet att doseringarna skiljer mkt. den märren krävde 1 ml /spruta medans hennes halvbror blir helt utslagen på 0.2.

jag tror absolut inte att det är för att jävlas med hästägaren....

Senast ändrad av en moderator:

När man får penicillin då? Som ska sprutas in i muskeln? Jag har då fått det att spruta själv vid lymfangit.

Ni är inte dom enda, men så får man inte skriva ut i alla fall. Om en hovslagare ska sko på en sederad häst som fått lugnande i injektionsform ska en veterinär finnas på plats.

Det beror sig på, vilken legitimering hovslagaren har faktiskt.

Sedan är det hästar som är sederande IV, hästägare kan få lugnade att ge IM vilket är helt ok att delegera av en veterinär.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Det beror sig på, vilken legitimering hovslagaren har faktiskt.

Om hästen ska sederas im eller iv så måste hovslagaren, godkänd eller ej ha veterinär med! Det står heller inget annat i länken Du som är godkänd hovslagare arbetar på friska och sjuka hästar. Du får utföra operativa ingrepp och utföra behandlingar på djur som har fått lugnande, i samarbete med veterinär.

Sedan är det hästar som är sederande IV, hästägare kan få lugnade att ge IM vilket är helt ok att delegera av en veterinär.

Nej Det är det INTE. Vilket står uttryckligen här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80001782/2009-084.pdf på sidan 9: 23 § Förskrivning av läkemedel med sederande effekt till djurhållare får endast avse användning till ett bestämt djur. Veterinär får inte förskriva eller tillhandahålla läkemedel med sederande effekt som är avsedda för injektion eller inhalation.

En allmän reflektion; rubriken på tråden är nog rätt passande med tanke på hur illa reglerna verkar följas om man ser till dessa missuppfattningar. Om alla veterinärer följde de regler som gäller vore det svårt att få så många fel.

Jag känner mig rätt seriös ändå.

Senast ändrad:

Skriv ett mejl till Jordbruksverkets kundtjänst, det finns mejladress på deras hemsida under "kontakt" någonstans.

Ja i samarbete med veterinär, det kan innebära att veterinär kommer dit först sederar åker och därefter kommer hovis. En icke legitimerad hovslagare och nu menar jag den från jordbruksverket, måste ha en veterinär närvarande under sederingen vilket en från jordbruksverkets legitimering inte behöver.

Föreskriva innebär att de inte får skriva ut ett recept på sedering, de kan och får lämna ut en spruta för ett specifikt ändamål. Det är ivarje fall det svar jordbruksverket själva ger efter en förfrågan på ett djur under behandling.

Ja i samarbete med veterinär, det kan innebära att veterinär kommer dit först sederar åker och därefter kommer hovis. En icke legitimerad hovslagare och nu menar jag den från jordbruksverket, måste ha en veterinär närvarande under sederingen vilket en från jordbruksverkets legitimering inte behöver.

Var hittar du den infon? Hur som helst så måste ju en veterinär sedera, av en mycket god anledning - att man gör en klinisk undersökning innan man sederar.

Att ge ut en spruta faller ju under "tillhandahålla" - så där undrar jag om inte du fått ett undantag av någon anledning? Sammanhanget när du fått detta svar är ju intressant, var det inför skoning eller pga någon akut sjukdom?

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat