Oseriösa fodervärdar!

Dinajacket

Trådstartare
Då jag själv och inte minst min häst har råkat ut för en sådan, så skulle jag gärna vilja höra om det är någon annan som oxå gjort det och som orkar tråda lite om d=)

Sv: Oseriösa fodervärdar!

Jag har varit i kontakt med sådana, ja. Som tur var var det inte jag som lånade ut min häst.

vilken himla tur...folk verkar inte veta vad dom ger sig in på med häst...d finns idioter asså, sånna som inte vill göra rätt för sig...*grrr* hehe

vår fodervärd är väldigt dåligt på att höra av sig. hon ringer aldrig och säger hur han mår eller skickar mejl fast vi ber om det. och när vi väl ringer så verkar hon inte så intreserad utan tror mer att det har blivit hennes "häst" sen åkte vi och hälsa på han och vi ville att hon skulle komma dit så vi kunde prata om hur det gick men mera men hon kom aldrig så vi fick gå in i hagen själva och se hur han hade det. han har det dock väldigt bra, blir riden, körd m.m. (en shettis) dock e det lite tråkigt att fodervärden inte årkar visa intresse att höra av sig.

Jo visst finns det sådana, vi hade extrem otur när vi lånade ut en shettis:(

Hon gick från pussglad häst som alltid kom gnäggande när man kom, till en mager:eek: ledsen individ med kalleanka fötter:cry:

Vi lånade ut henne för att vi inte hade någon tillräckligt liten ryttare längre och de lovade att hon skulle bli riden..men hon hade bara fått gå i hagen och blev totalt utmobbad, dessutom släppte de henne på lösdrift i februari, fast vi bestämt att hon skulle stå på stall då hon var klippt.

De fodrade i lösdriften och dit in fick hon inte ens komma för de andra hästarna så hon överlevde på lite halm:crazy:

Fodervärden var hopplös att få tag på och när vi åkte dit låtsades de inte vara hemma.

Tillslut hämtade vi hem hästen:crazy:

Men hennes dotter kom till en underbar fodervärd:love: hon var helt suverän och hörde alltid av sig om det var minsta lilla:love: de var ute och gick och hon fick vara med och köra in fodervärdens andra häst (hon var två år då)

Ohh ja, många....Har haft min valack ute på foder 4 gånger...
Fv 1: flängred och tyckte inte de va så viktigt att borsta...
Fv 2: flängred och ryckte och slet i stackars häst.
Fv 3: flängred, verkade hovarna själv med kniv, vägrade sko och förstod inte varför man skulle behöva ge kraftfoder när hästen gick på bete(svårhullad häst som behöver sitt kraftfoder) mm.

Fv 4: var snäll mot hästen men kunde inte ha kvar honom, hon var inte elak eller dålig dock. Tråkigt att han inte kunde vara kvar där men sånt är livet.

Så jag lämnar nog aldrig ut en häst på foder igen, vågar inte sälja min valack heller trots att jag inte har råd att ha honom. Men tänk om den som köper honom är lika dan som tidigare fodervärdar och då kan jag inte göra nånting....

Jag har provat att låna ut min häst två ggr, det var inga oseriösa fodervärdar men jag kan väl uttrycka det som så att vi hade olika inställningar..
från den första kom han hem mager, ilsk och halt som senare ledde till en triangelmärkning.. det underliga var att denna fantastiska häst gjorde toppresultat på tävlingsbanorna under två år, men hältan hade ingen lagt märke till..

Ska aldrig låna ut en häst igen, man får tillbaka en annan individ..

En kompis lånade ut sin häst på foder för några år sen. Efter ett par månader fick jag syn på en annons där det söktes delfodervärd och jag förstod att det var den hästen det gällde. Jag kontaktade ägaren som åkte och kollade upp saken. Det visade sig att hästen fått byta stall 4 ggr under den korta tiden och att fodervärden inte hade råd och därför sökte delfodervärd, (utan att kontakta ägaren). Hästen var dessutom så mager att det bara var skinn och ben. Ägaren tog hem hästen med en gång.
Tyvärr finns det oseriösa människor.

Då jag själv och inte minst min häst har råkat ut för en sådan, så skulle jag gärna vilja höra om det är någon annan som oxå gjort det och som orkar tråda lite om d=)

Och jag som vill lämna ut två av mina hästar på foder över vintern,
Men jag har också fått ganska mycket oseriösa mail.

När jag svarar att jag är väldigt rädd om dessa två hästar så hör jag inte av dessa igen.

Antagligen tänker väl folk att det inte är deras häst och då behöver man inte vara rädd om den.

Om man skriver i kontraktet att fodervärden står för självrisken i försäkringen, så brukar de mest oseriösa försvinna.

De som söker foderhästar är oftast folk som inte har pengar (märk väl inte alla) och då kan man fråga sig om dom har råd att ge hästen mat.

Nästan bättre att sälja, då hittar jag iallafall de mest seriösa.

Våran lilla shettis född 1983 har jag provat o haft små ryttare på, dock endast hemma på våran gård, men det har slutat med att han inte vill bli fångad i hagen, och ungar + vuxan springer o jagar honom, så det har jag slutat med.

Hans uppgift är numera att agera lugnande trygghetssignal för våra unghästar och hjälp vid lastning och den uppgiften klarar han galant.

Jag tror jag har stött på en ganska oseriös hästägare... Då jag är fodervärden.
Hon hör inte av sig, svarar inte på smsen jag skickar.. (har ingen mailadress till henne). Vi har inget kontrakt för de skulle skrivas förra veckan, veckan efter jag hämtade henne.
Dessvärre trivs inte jag och hästen ihop, men som sagt jag får ju inte tag i ägaren så... ja denna hästen går och skrotar i hagen, det bra är väl att hon iaf får käka massa mat. För hon är ganska smal hon också..

Känns som ett förspill, vill jättegärna ha kvar henne osv, men baah de går verkligen inte..

Så finns nog endel oseriösa hästägare med tyvärr...

Själv skulle jag nog itne viljia låna ut min gamling till någon jag verkligen inte känner innan o utan:P =)

Jag tror jag har stött på en ganska oseriös hästägare... Då jag är fodervärden.
Hon hör inte av sig, svarar inte på smsen jag skickar.. (har ingen mailadress till henne). Vi har inget kontrakt för de skulle skrivas förra veckan, veckan efter jag hämtade henne.
Dessvärre trivs inte jag och hästen ihop, men som sagt jag får ju inte tag i ägaren så... ja denna hästen går och skrotar i hagen, det bra är väl att hon iaf får käka massa mat. För hon är ganska smal hon också..

Känns som ett förspill, vill jättegärna ha kvar henne osv, men baah de går verkligen inte..

Så finns nog endel oseriösa hästägare med tyvärr...

Själv skulle jag nog itne viljia låna ut min gamling till någon jag verkligen inte känner innan o utan:P =)

Du trivs inte med hästen efter hur lång tid???!!

Två veckor eller en.

Man lär inte känna en häst på några veckor. Vad är det för fel på hästen?

Jag har ju fått massor av telefonsamtal nu när jag har ute min arabvalack på annons. Det har även varit ett par stycken och provridit och alla har haft något knepigt, som gjort att jag backat ur. Jag tänkte berätta om ett par exempel..

Fv1 - "Vi bor mitt inne i centrum kan man säga. Vi har en jättestor gräsmatta som vi stängslat in och så har vi byggt två boxar som säkert är godkända. Vi får rida igenom byn för att komma till en bra ridväg. Han är väl trafiksäker? Vi kommer att låna en shettis också. Kan han gå med en sådan?"

NOTIS - Min häst vill inte stå i en TRÄDGÅRD! :eek: Visst är han trafikvan men HALLÅ?

Fv2 - "Jag har eget stall med fyra boxar, stora hagar och egen ridbana (TOPPEN!) men jag söker efter en häst att träna med och eventuellt tävla med." (MIN HÄST ÄR 26 ÅR OCH I ANNONSEN STÅR EJ FÖR TÄVLING ELLER TRÄNING!) :cool: ..och vad säger människan sen? Jo, hon kommer in på det här med grovfoder och jag berättar att han äter hö. Då slänger hon ur sig att hon kommit på en smart (idé) att hissa upp höet i hönät så högt upp i boxen att hästarna nästan får stå på tå (..ja, det är precis så hon säger) för annars slarvar dom så mycket med höet. :o :rofl: NEJ, MIN HÄST SKA INTE FÅ NACKSPÄRR! :crazy:

Fv3 - Hon åkte hit och provred(?) honom. Hon åkte 15 mil och skröt hela tide om att hon hade en skithet och tuff häst på foder nu. Jag tänkte att "Oj, ja men då har hon ju inga problem med världens snällaste häst här då inte.." Vad gör människan? För det första kommer hon knappt upp! Hennes man försöker slänga upp henne men orkar typ inte och hon skäller ut honom som fan. (..där står jag såhär.. :o) och när hon väl kommer upp skrittar hon på långa tyglar TVÅ VARV och sedan stannar hon, tänder en cigg och sitter och RÖKER PÅ MIN HÄST! och säger "..nä men han verkar trevlig.. kanonhäst" :eek::

Igår kom en liten tjej på 12 år som ville bli medryttare. Det lutar nu åt att han får stanna hemma och hon får rida honom. Hon var duktig och väldigt trevlig såå.. det får nog bli så när jag inte hittade någon seriös fodervärd. :angel:

Då mina shettisar varit ute på foder har jag haft enorm tur, gulligare och mer kommunikativa fodervärdar hade man fått leta efter. Båda ponnyerna kom tillbaka i toppskick - i mkt bättre kondis än vad de for :o

Men, då min vbl-valack for iväg gick det sämre. Jag skulle egentligen ha sålt honom då han inte trivdes här på lösdriften och jag vill kunna ha mina hästar hemma, men ingen vettig köpare hörde av sig. Dock en mkt trevlig tjej som ville ha honom på foder för ev. senare köp.

Efter ett par månader hörde hon av sig, rädd för hästen och vågade inte rida. Detta var en häst som inte hade mkt fart i sig för att vara f.d. travare, men med nerver. Jag godkände att hon drog ner lite på kraftfodergivan.
Efter ännu någon månad vill hon inte ha hästen kvar och vi kommer överens om att han ska säljas på plats då han står över 50 mil från mig. Tillslut hittar jag en köpare som är villig att ta hästen.

Hon berättar att han är enormt mager och skickar även foton så jag får se hur min stackars kille såg ut. Det var hemskt att se. Tjejen hade inte bara tagit bort allt kraftfoder, hon hade minskat ner högivan till 4 kg/dag. Hästen är 170 cm hög! Det är ju vad min ena shettis äter per dag...

Nu har jag en islänning på foder här hemma och nu i december ( 6 mån in på fodervärdskapet ) har jag erbjudit mig att göra en gårdsbesiktning på hästen så att ägaren ska få ett hum om hur hennes häst mår från en oberoende källa. Vi hörs också av ofta på mailen och ibland på telefon - jag vet ju av egen erfarenhet nu hur hjälplös man kan vara som fodervärd när hästen är långt borta...

Jag har varit inne på det förut men säger det igen: Ett problem som jag varit med ett flertal gånger om är att hästen lämnas tillbaka när det inte är roligt längre. Det är tråkigt och nu har jag lärt mig att man via kontraktet kan lägga in en klausul om vite men å andra sidan, då hittar man nog ingen fodervärd :smirk:

Senast hände detta i somras, jag lånade ut en häst som inte fungerade i travet, tjejen som är en ytlig bekant skulle ha den till sällskap till sitt sto och som familjehäst. Behöver jag säga att hon sade upp hästen när betet var slut?

Jag har också varit i kontakt som haft en häst som ägdes av mig innan men som jag skänkte bort till henne (hon är en kompis och hästen har det jättebra hos henne) som fick tillbaka den hästen i förra månaden efter att han varit utlånad ett år när hon pluggade. Han hade fått pålagringar och kotledsinflammation och då var det väl inte roligt för fodervärden att ha hästen mer, men då kan man i alla fall bekosta veterinär tycker jag. Nu blev hästen utdömd, men i alla fall.

Jag har lärt mig att när travarna slutar fungera i travet är det bättre att skicka dem till gröna ängarna, än att sälja (vandringspokaler) eller skicka på foder, folk är inte tillräckligt rädda om andras grejer. Så enkelt är det, tyvärr.

Jag har ju fått massor av telefonsamtal nu när jag har ute min arabvalack på annons. Det har även varit ett par stycken och provridit och alla har haft något knepigt, som gjort att jag backat ur. Jag tänkte berätta om ett par exempel..

Fv1 - "Vi bor mitt inne i centrum kan man säga. Vi har en jättestor gräsmatta som vi stängslat in och så har vi byggt två boxar som säkert är godkända. Vi får rida igenom byn för att komma till en bra ridväg. Han är väl trafiksäker? Vi kommer att låna en shettis också. Kan han gå med en sådan?"

NOTIS - Min häst vill inte stå i en TRÄDGÅRD! :eek: Visst är han trafikvan men HALLÅ?

Fv2 - "Jag har eget stall med fyra boxar, stora hagar och egen ridbana (TOPPEN!) men jag söker efter en häst att träna med och eventuellt tävla med." (MIN HÄST ÄR 26 ÅR OCH I ANNONSEN STÅR EJ FÖR TÄVLING ELLER TRÄNING!) :cool: ..och vad säger människan sen? Jo, hon kommer in på det här med grovfoder och jag berättar att han äter hö. Då slänger hon ur sig att hon kommit på en smart (idé) att hissa upp höet i hönät så högt upp i boxen att hästarna nästan får stå på tå (..ja, det är precis så hon säger) för annars slarvar dom så mycket med höet. :o :rofl: NEJ, MIN HÄST SKA INTE FÅ NACKSPÄRR! :crazy:

Fv3 - Hon åkte hit och provred(?) honom. Hon åkte 15 mil och skröt hela tide om att hon hade en skithet och tuff häst på foder nu. Jag tänkte att "Oj, ja men då har hon ju inga problem med världens snällaste häst här då inte.." Vad gör människan? För det första kommer hon knappt upp! Hennes man försöker slänga upp henne men orkar typ inte och hon skäller ut honom som fan. (..där står jag såhär.. :o) och när hon väl kommer upp skrittar hon på långa tyglar TVÅ VARV och sedan stannar hon, tänder en cigg och sitter och RÖKER PÅ MIN HÄST! och säger "..nä men han verkar trevlig.. kanonhäst" :eek::

Igår kom en liten tjej på 12 år som ville bli medryttare. Det lutar nu åt att han får stanna hemma och hon får rida honom. Hon var duktig och väldigt trevlig såå.. det får nog bli så när jag inte hittade någon seriös fodervärd. :angel:

hahahaha...asså förlåt om jag skrattar men människor asså...hur e vissa funtade egentlgen?? jag blir såååå arg...

Min lilla Donna letade jag efter fordervärd till och tyckte jag hittat en suuuuper bra tjej osv..hon var o red några gånger och hon fattade tycke för hästen, och för mig kändes det bra...då... visst var man lite skeptisk eftersom hon är min ögonsten och har var ett skak när hon för snart 3 år sen kom till mig...ville att hon skulle ha det bra...var o tittade o godkände stallet tjejen skulle ha osv...pratade med henne många gånger för att verkligen försäkra mig om att hon visste vad hon gav sig in på...ja ja d visste hon o d skulle bli så kul o ditten o datten...
kontrakt upprättades men 1 månads prov..
ringde ganska ofta för att höra hur det gick osv..enligt henne var allt guld o gröna skogar, och hon pratade tom om att ev köpa henne sen...
inget ont anande satt jag på msn en dag..o hon kläcker ur sig att hon vill lämna tebax henne, några dagar innan provmånaden gick ut, för att d va för mkt jobb...men HALLÅ, den frågan hade jag ställt henne ett antal ggr innan hon tog henne....så där stod jag utan boxplats eller tid för häst just nu...med hakan i knät..
Som tur var har jag en underbar vän som precis köpt gård i Västervik...hon fick flytta till henne...så stackars hästen fick en rejäll resa den dagen...från upplands bro (sthlm) till v-vik...idioten rent ut sagt hade inte ens så mkt skam i kroppen så hon kunde vara i stallet när jag hämtade hästen som hon sa att hon skulle...sakerna låg utanför boxen o hästen i hagen..ett täcke fattades..
och dessutom la jag ut för transporten av hästen till fodervärden..1000 kr som dom skulle sätta in på mitt konto samma dag..jag kan ju säga såhär att jag har fortfarande inte fått pengarna eller vaccinationskortet...
jag e glad för att min häst har fått kommit till någon nu som hon får stanna hos...men jag blir sååååå arg...nu vart d ganska mycket o läsa..heheh hoppas ni orkar..*S*:)

Hejsan, hästen har stått här i snart en månad. Erhm har ridit hästen förr trivdes inte så bra med henne då heller,men trodde hon hade förändrats iaf lite på ett år.. men jag hade fel tyvärr.

Hejsan, hästen har stått här i snart en månad. Erhm har ridit hästen förr trivdes inte så bra med henne då heller,men trodde hon hade förändrats iaf lite på ett år.. men jag hade fel tyvärr.

d låter inte kul d där..man ska ju inte ha en häst man inte trivs med=)

Senast ändrad:

Nej men i onsdags fick jag äntligen tag på ägaren, och de löser sig nog för de bästa. Hon skulle sätta ut annons, så får fjollan stå kvar tills hon hittar ngn hon verkligen passar ihop med! För allas skull.

Även detta har ajg nog lärt mig endel av .
Dels ja att inte ta första bäst:P
Men att som ägare verkligen vara säker på att allt blir bra när hästen flyttar...

Det tog verkligen priset! Ha, Ha Jag blev riktigt full i skratt:rofl:
Hur dumma människor finns det?

Vi letar själva efter en vettig häst till träning och tävling eftersom vi känner att inte vill köpa när vi har flera unghästar för framtiden. (Dottern har redan häst men vill ha två)Därför skulle det passa bra att låna 1-2 år under tiden.
Synd att det finns så mycket oseriösa människor för det gör ju att hästägare inte vill låna ut sina hästar till slut.

Jag har aldrig varit fodervärd eller haft någon till mina hästar heller. Men jag har funderat på att låna ut en ev två hästar på foder då jag är gravid och snart kommer att bli alldeles för tjock för att kunna rida. Men jag drar mig för det just eftersom man har hört så många skräckhistorier. Vill inte hamna i den sitsen att hästen inte trivs eller att jag får hem en häst lagom till förlossning.

Därför får hon stå stilla ett bra tag. Har satt ut annons om någon vill komma och rida ett par dagar i veckan. Kommer en och provar i helgen och en nästa helg. Men jag är lite skeptiskt faktiskt. Det är unga flickor utan mycket erfarenhet. Tror inte de gör så stor nytta.

Kommer nog bara våga låna ut henne om jag får nys om någon jag känner och som finns i närheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 786
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 326
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar