Oseriösa fodervärdar/köpare

Noak

Trådstartare
Funderar på att lämna ut min häst på foder. Har endast erfarenhet av att vara fodervärd själv till 2 hästar, så jag vet hur jag vill att "min" fodervärd ska vara;)
Jag svarade på en annons om en vuxen kvinna som vill ha en vän att sköta om, erbjuder fantastisk miljö, allt lät bra. Men hon vill låna hästen först, och det är ok. Men att sen ev. ta över den och vad jag förstår helst gratis. I gengäld erbjuds ett tryggt livslångt hem, att det är viktigare än pengar! Men, hur vet man att denna person är seriös. Är det inte mer seriöst att köpa en häst även fast det är ett varmblod en pensionerad travare i sina bästa år och en utmärkt ridtravare! Ska jag nedvärdera min häst som jag har lagt ner så mycket tid för att få honom så underbar som han är idag.

Så vad bör man tänka på? Det finns skräckhistorier om människor som tar över vad de tycks tro "överblivna" hästar. Vilka annonser är seriösa? :confused:
Vad står fodervärden för? Hämtning, lämning? Veterinärvård? Vaccination?
Hur ser ett bra fodervärdsavtal ut?

Sv: Oseriösa fodervärdar/köpare

Jag hade inte vågat chansa kan ju vara nån som vill ha billigt hæstkøtt till slakt..

Sktiv ett BRA och juridiskt korrekt kontrakt och ta upp de punkter som är viktiga. T ex vem som betalar vad osv. Hör om du kan lämna den på livstids foder hos henne istället.

Hade aldrig vågat ge bort min häst sådär, man vet som sagt aldrig vad som händer. Visst kasnke detta är en fantastisk person men hade inte vågat chansa på att det är så. Dock kan ni ju skriva in i kontraktet att hon tex ska uppdatera dig med bilder + film på hästen en gång i månaden, och att du får hälsa på när som helst osv.

Det där hade jag känt mig ytterst tveksam inför måste jag säga.
Det finns många som blivit lurade av att hästen kommer få det sååå bra för att sen aldrig se hästen igen. (finns några användare här på buke som råkat ut för detta vad jag minns.) Om du tex söker på Knorrevången här på forumet så kan du se de 'dåliga' fallen.

Sen kan det ju vara en toppenmänniska också, men jag hade nog inte litat på det sådär direkt.

Talar av egen erfarenhet.. Hade aldrig ,aldrig gått på den niten igen. Precis som er "lån/köpare" lovade hon guld och gröna skogar.Avtal skrevs och ja resten går att hitta här på Buke forumet.http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1030468

Herregud vilken historia. Sträckläser alla inlägg och blir bara mer och mer övertygad om att vi råkat ut för samma människa, om inte, två som är minst lika hemska!

Tror att vi är i exakt samma sits, och har läst samma annons.
Jag har mailat personen och frågat vidare om henne, samt frågat om hon har några referenser (typ tidigare stallägare hon varit inhyrd hos eller liknande) men ännu ej fått svar...

Fick en känsla av att något var fel där, men kan ha jättefel...! Lät som du skrev, för bra för att vara sant!

Talar av egen erfarenhet.. Hade aldrig ,aldrig gått på den niten igen. Precis som er "lån/köpare" lovade hon guld och gröna skogar.Avtal skrevs och ja resten går att hitta här på Buke forumet.http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1030468

Vilken fruktansvärd historia:eek: Att det finns såna människor. Puh, jag blir alldeles skakig.
Kvinnan som var intresserad har fortfarande inte ringt men mailat mig och undrade om jag kunde köra dit hästen osedd. Hon har redan fixat stallplats och hö:confused: Jag svarade att jag inte skickar min häst till någon jag inte sett eller träffat förut. Inte ens pratat med. Jag lägger nog detta på is ett tag, tack för alla råd och erfarenhet. Kanske pratar vi om samma annons, så se upp!

Låter verkligen som den annons som varit uppe tidigare på Buke. Jag har sökt men inte hittat den. Kan vara borttagen då det började droppa in lite olika namnförslag som en ökänd person i dessa typer av kretsar går under.

Om du inte känner till Knorrevången så googla det och se om du känner igen något av tillvägagångssätten eller namnen som kantar det bygget......

Hoppas du hittar en seriös FV istället. De finns också.....

Det låter som den annonsen som det på olika annonssajter har legat varningar för. Spelar ingen roll om hon har dem på prov först elelr foder eller vad som hon skickar dem raka vägen till slakt tydligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka