Oseriösa annonser på equippa?

J

jambooo

Är det någon här som har drabbats av oseriösa säljare på exempelvis equippa senaste tiden? De låtsas ha varor till salu som sedan aldrig levereras. PM:a mig gärna.

Sv: Oseriösa annonser på equippa?

Jag tittar nästan aldrig på den hemsidan. Det är svårt att hitta tycker jag. Dåligt sök.

Håller helt och hållet med dig om att sök funktionerna på sidan kunde vara mycket bättre

samma här...folk som vill att man ska skicka sina grejjor, och vi har kommit överns om pris..sen bara, nähä..ingen svar. Om man nu ändrats sig, vilket är mänskligt, kan man väl höra av sig?

Satt och läste annonser idag. Hittade 2 EM ponnyer till salu i Skåne. Konstigt att man aldrig hört namnen på dem? Högt placerade skulle de varit också.

Satt och läste annonser idag. Hittade 2 EM ponnyer till salu i Skåne. Konstigt att man aldrig hört namnen på dem? Högt placerade skulle de varit också.
Jag hittade bara en ifrån Skåne, som jag känner igen. Men kan ej placera vart..

Finns tyvärr både oeriösa säljare och köpare.

Just nu finns ett antal annonser ute där säljaren försöker sälja samma vara till flera personer, troligen existerar inte varan alls utan man försöker lura av så många som möjligt en summa pengar.

Inte alla säljare/köpare är oseriösa, har massa goda erfarenheter av båda sidor. Men håll ögonen öppna och var mycket kritiska innan ni genomför affären.

Finns tyvärr både oeriösa säljare och köpare.

Just nu finns ett antal annonser ute där säljaren försöker sälja samma vara till flera personer, troligen existerar inte varan alls utan man försöker lura av så många som möjligt en summa pengar.

Inte alla säljare/köpare är oseriösa, har massa goda erfarenheter av båda sidor. Men håll ögonen öppna och var mycket kritiska innan ni genomför affären.

Jag blir alltid så frågande när jag läser om sånt här....

Exakt HUR lurar de av folk pengar?
Jag fattar faktiskt inte det....?
INGEN är väl så dum att man skickar en vara..... eller betalar en vara utan säkerhet?

Det finns ju olika system att använda för att undvika att bli lurad.

// M
(Som gillar bussgods...)

Jag blir alltid så frågande när jag läser om sånt här....

Exakt HUR lurar de av folk pengar?
Jag fattar faktiskt inte det....?
INGEN är väl så dum att man skickar en vara..... eller betalar en vara utan säkerhet?

Det finns ju olika system att använda för att undvika att bli lurad.

// M
(Som gillar bussgods...)

Jo, det finns faktiskt dom som är så dumma och godtrogna och det är det dom oseriösa säljarna/ligorna lever på. Tyvärr blir det inte bättre av att dom just känner sig dumma och skäms och sen kallas dumma av andra människor. Det gör att man inte vågar tala om när man blivit lurad och på så sätt inte varnar andra att begå samma misstag eller anmäler saken till polisen. Ofta handlar det om affärer på mindre belopp där det inte är "lönt" och betala 100 - 150 kr för bussgods, dumt och godtroget, ja det går inte o säga annat, men att klanka ner på dom som önskar att alla är ärliga här i världen löser inget. Det är dom oserösa säljarna (köparna) som borde skämmas.

Då räknas jag nog som en sån "dumma och godtrogna". Jag vill alltid tro det folk säger.

Här om veckan satte jag ut en annons om att köpa ett par ridbyxor.
En tjej svarar att hon har det jag sökte, helt nya och billigt.
Vi mailar fram och tillbaka en det, pratar också på msn.

Eftersom hon bodde ca 70 mil i från mig skulle hon skicka byxorna.
Jag sätter in pengar på hennes konto.

Ni kan ju kanske gissa vad som händer nu, inte et ljud i från henne.
Jag mailar, får inget svar, jag frågade aldrig efter hennes tele:nr så kan ej ringa.

Efter några dagar så lyckas min sambo lägga till henne på msn och han skrev då att jag ville ha mina pengra tillbaka eller varan och tyckte det var konstigt att hon ej hade svarat mig + att hon hade blockat mig på msn.

Hon sa att hon trode att vi inte skulle prata mer på msn, där av blockerad. Sen att hon har mycket att göra, därför ej har svarat, men att hon ska skicka dem på måndag/tisdag.
Han sa, säg till när du har skickat dem.
Det konstiga hon säger under tiden de pratar är att hon nämner att polisen inte gör något om man polisanmäler såna småsummor. Hon påstog att om man anmäler sånt, så skrattar bara polisen och säger att man får skylla sig själv. Sen helt polötsligt var hennes pojkvänn polis...

Hon hör varken av sig på måndag/tisdag. Inte på hela veckan.

Vi kontaktar då banken/equippa/msn för IP nr och banken för uppgifter om vem som äger kontot jag satte in pengar på, hon ljuger säkert om hennes riktiga namn.
Alla svarar att de får ju inte ge ut det till mig som privatperson, men de har sparat alla uppgifter för polisanmälan som det då kommer att lämna ut all info.

Vi skriver då ett mail till henne och förklarar detta. Att de har hennes IP nr och uppgifter från banken som kommer att spåras till henne och att jag kommer att göra en polisanmälan för bedrägeri.

Igår svarade hon att hon inte ville ha någon anmälan på sig (då har hon inte hört av sig på en vecka) och att hon skickar tillbaka pengarna, vilket hon har gjort.
Hon sa dock att hon har skickat ridbyxorna, torsdags/fredags, hon kom ej i håg vilken dag och när jag får dem ska skicka tillbaka pengarna.

Jag skrev då, bara för att vara säker så hon inte kan anmäla mig, att om ridbyxorna vi kom överänns om kommer under nästa vecka, ska jag föra över pengarna till henne.
Så hon inte skickar något helt annat som jag varken vill ha/kan ha och kräver betalt.

Nu tror jag dock inte att det kommer dycka upp några par ridbyxor, men det återstår att se nästa vecka...

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 718
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar