Sv: Oseriös uppfödning!!!
Eh? Det där var väl knappast riktat till mig va?
Eh? Det där var väl knappast riktat till mig va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var ingen som knackade på min dörr och sa "ta inte valpar på din tik".
En kastration/sterilisering av tiken (lär mig aldrig vilket ord som är rätt) hade varit mer lämplig.
Alla goda råd har jag fått efter det att valparna var födda och jag fick en dator.Det var ingen som knackade på min dörr och sa "ta inte valpar på din tik".
Jaha...det är OK att avla på en sjuk hund för det finns de som avlar på ännu sjukare...verkar som om du inte vett vad du skriver om.tiken är inte sjuk o har inte några fel förutom hd.a.c!! hur många cc tikar fins det i avel som är fria o hur många som har hd:a.c? kolla det och kom tillbacka
Jag har tagit åt mig av kritiken och min tik ska aldrig mer få valpar!!
*KL*
Jag är säker på att Catania lärt sig av detta och tänker sig noggrannt för innan hon avlar igen.
Nästa kull(senare) ska till Spanien,Canada och USA.Är det andra regler där eller?Tacksam för all hjälp vi kan få.Vår första kull, så vi famlar lite i blindo men försöker ha koll.
!!
Vår veterinär säger att vi inte kan para henne igen med samma hane eftersom det är kombinationen som framkallar juvenil cellulit. Men vad vet hon med 30 års erfarenhet!!!
*KL*
Personligen ser jag inte vad syftet med denna hundras är?
Varför vill man ha en sådan ras?
*KL*
Alla som har en cc eller planerar att köpa en borde fundera på rimligheten att ha en så stor och tung hund som så uppenbart får problem med sin fysik. QUOTE]
Vet du hur en korrekt CC ser ut, har du träffat någon?
En CC är visserligen en rätt så stor ras, ungefär i storlek med en rottis, shäfer etc men med en väldigt proportionelig konstruktion som väldigt sällan får problem med sin fysik, detta finns det betydligt sämre ras exempel på.
En CC skall inte förväxlas med många andra mastiffer eller molosser som man tyvärr verkligen kan kritisera för bristande grundläggande fysik, ex den neapotilianska mastiffen![]()
Jag har tagit åt mig av kritiken och min tik ska aldrig mer få valpar!! När jag skrev att det var en kull till planerad var det innan bebbsen blev sjuk och jag lyssnade på dig.
Kastrering = man tar bort testiklar/äggstockar
Sterilisering = man kapar sädesledare/äggledare.
Av någon anledning säger man ofta att man "steriliserar" tikar, trots att man plockat bort "hela paketet" - livmoder och äggstockar.
Måste få förklara mig lite,hoppas jag.
Ja,jag tog valpar på en tik med AC-höfter men nämnda uppfödare sa till oss att hennes hane var röntgad och OK. Och eftersom hon VAR en god vän så trodde vi henne. Efter det att valparna var födda så betalade hon till SKK för hanens plåtar. Det var då vi fick reda på att det var en D-hane.
Dessutom så skrev jag att vi skulle ta fler kullar på henne innan den lilla blev sjuk. Vår veterinär säger att vi inte kan para henne igen med samma hane eftersom det är kombinationen som framkallar juvenil cellulit. Men vad vet hon med 30 års erfarenhet!!!
Och att söka information är inte så himla lätt när man inte har dator(nu har vi) och ett konstant tomt kontant-kort i mobilen. Och tjäna pengar har aldrig varit vårat mål,ville ha en kull för att våran tik skulle mogna mentalt och coola ner sig lite.Det har funkat iaf.
/.../
Om jag visste vad jag vet idag så hade det här aldrig hänt. Om man säger som vi portugiser säger så har hon skitit i det blåa skåpet!!!![]()
Du hade kunnat kliva ut ur din stuga och gå och frågat folk själv.
Jag vet inte om "naiv och okunnig" räcker som ursäkt när någon även efter den tagna kullen fortsätter att skylla ifrån sig. Hur kan man lära sig av sina fel om man inte kan erkänna att man gjort fel utan envisas med att säga att "det var den och den och den och ingen sa att"....
Jag är nyfiken på det som sägs om att du planerar en kull till. Gör du det?
Jag anser fortfarande att man kan vara seriös, så länge man arbetar för att föra avelsarbetet framåt! Det är många raser som skulle dö ut annars, och jag tycker det vore himla synd faktiskt. Det finns väl fler raser än CC som ska vara stora och tunga?
Absolut. Och jag är lika kritisk gentemot dem. Jag förstår inte varför vi skall avla på osunda djur över huvud taget.
Jag ser inga problem med att osunda raser dör ut. Tvärtom faktiskt.