Oseriös uppfödare?

Majsen

Trådstartare
Har en bekant till mig som nyligen fått en kull pinschervalpar. Föräldrarna är renrasiga men ej undersökta (tex. röntgen osv) och inte heller utställda. Hanen var nyss fyllda året då parningen blev till och tiken har jobbiga löp och löper 4-5 gånger/år. Veterinär har rekommenderat att sterilisera tiken som är några år gammal.

Jag tycker det känns hel absurt att ta en kull efter dessa två hundar... I annonsen skriver uppfödaren att valparna kommer vara registrerade i skk och att aveln skett enligt skk´s riktlinjer.

Får uppfödaren verkligen registrera valparna som renrasiga i skk? Vad krävs för att få registrera valparna i skk? Vart registreras dom annars? jordbruksverket?

Tycker att det känns så oseriöst att föda upp valpar på detta sätt, men då är jag är varken uppfödare eller har någon större koll på rasen pinscher...

Sv: Oseriös uppfödare?

Åh jösses.
Det låter verkligen skrämmande. :(

Här är pinschersektionens egna etiska rekommendationer för pinscheruppfödare:
http://www.pinschersektionen.se/?page_id=341

Och grundregler för avel från SKK:
http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-SKK-2014-S7.pdf

Och nej, de har inte följt SKK riktlinjer om veterinär har rekommenderat att tiken ska steriliseras/kastreras och om inga hälsoundersökningar är gjorda.

Så länge båda föräldrarna är av samma ras och är registrerade i SKK kan även kullen registreras där.
Hos jordbruksverket registreras alla hundar oavsett ras.

Senast ändrad:

Kollade bara snabbt i skk's regbestämmelser och hittade ingenting om att föräldrarna ska vara röntgade osv. Utan de är bara att registrera.

Utställt osv brukar ju vara krav från avelsrådet, men inget måste.

Kollade bara snabbt i skk's regbestämmelser och hittade ingenting om att föräldrarna ska vara röntgade osv. Utan de är bara att registrera.

Utställt osv brukar ju vara krav från avelsrådet, men inget måste.

Reggade blir de säkert förutsatt då att föräldrarna har stamtavla. Men hanen är ung och det lär skk ifrågasätta. Så jag tror inte det är "bara" att registrera.

Fast hur mycket vet man egentligen om en så ung hanne? Tillåtet eller inte så känns det inte så seriöst.....

De beror ju på, finns hanar som inte gjort nått och som pappan till en av mina, tagit 1a pris i alla olika jaktprov som går att göra med en terrier i tyskland före ett års ålder!

Tänker mest på hälsan och inte på meriter. Nummer ett är ju ändå för de flesta att få en frisk hund och få hundar visar väl upp några hälsoproblem strax innan ett års ålder?

Tänker mest på hälsan och inte på meriter. Nummer ett är ju ändå för de flesta att få en frisk hund och få hundar visar väl upp några hälsoproblem strax innan ett års ålder?

Helt korrekt.
Man ska hinna hälsotesta, ev mentalbeskriva, ev meritera ge sjukdomar en "chans" att hinna debutera, och inte minst lära känna hunden. Min lilla blev vuxen vid 2 (unghunden inte än...) och innan dess känns det svårt att veta vad man faktiskt har fullt ut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 083
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Senast: Devinie
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 517
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar