Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
"B&T pomeranian

Mkt fina välpälsade hanar födda 15/1-27/7 2016. Rasrena men ej reg.
Valparna är födda i Sverige ej importerade från utlandet.Bes chippade vacc.Många elaka tungor snackar bara skit.se om er skit innan ni snackar om andra. Mina valpar är jättefina .o mkt bra mentalt."

Pffft...

Jamen dåså, vem kan nånsin tvivla på det där! De är ju jättefina och mkt bra mentalt! Det där med att regga är bara att slösa tid ändå, förresten, så det är ju bara positivt...

Hm... Lite skittish kanske att ge bort/fodervärdsplacera avelstik på 3 år men ändå begära att man ska få 2 kullar innan hunden fyllt 5? De föder upp fyra raser enligt hemsidan, visar utställningsbilder men är av allt att döma inte godkänd som kennel :meh:.

Det känns som motsvarigheten till uttrycket "don't put your dick in crazy" om man skulle ta sig an en blandrasuppfödares fodervärdhund.

13178698_1253631474666928_923807383053105412_n.jpg

Prickig schäfer?

Hm... Lite skittish kanske att ge bort/fodervärdsplacera avelstik på 3 år men ändå begära att man ska få 2 kullar innan hunden fyllt 5? De föder upp fyra raser enligt hemsidan, visar utställningsbilder men är av allt att döma inte godkänd som kennel :meh:.

Det känns som motsvarigheten till uttrycket "don't put your dick in crazy" om man skulle ta sig an en blandrasuppfödares fodervärdhund.

Tar dom den första kullen nu direkt och sista precis innan tiken blir 5 tycker jag att det kan vara ok, det beror ju på hur väl tiken återhämtar sig. Jag reagerade mer på att dom inte kan stava till raserna dom föder upp (för övrigt ytterligare två enligt hemsidan, dvs 6 st totalt :up:), beskriver tikens föräldrar som meriterade på svenska kennelklubben och tja... hela hemsidan. Det här stycket gillade jag:

"Din valp kommer till att börja med att bo tillsammans med sin mamma i 8 veckor. Under dessa veckor kommer min mamma att ge mig sin modersmjölk, fostra mig och se till att jag förbereder mig för ett liv utan min mamma hemma hos er som er familjemedlem."

(Varför ska hon dricka sin mammas mjölk?!)
Dessutom:

"Alla renrasiga valpar levereras med stamtavla enligt Svenska Kennelklubben, övriga meriter samt information om ras och skötsel via gemensam samlingsträff innan avhämtning av valp."

Dom har en renrasig wachtel, golden och tjt (som dom uppger regnr på) och föder dessutom öppet upp blandraser. Nog måste väl SKK uteslutit dom för länge sen?

Tar dom den första kullen nu direkt och sista precis innan tiken blir 5 tycker jag att det kan vara ok, det beror ju på hur väl tiken återhämtar sig. Jag reagerade mer på att dom inte kan stava till raserna dom föder upp (för övrigt ytterligare två enligt hemsidan, dvs 6 st totalt :up:), beskriver tikens föräldrar som meriterade på svenska kennelklubben och tja... hela hemsidan. Det här stycket gillade jag:

"Din valp kommer till att börja med att bo tillsammans med sin mamma i 8 veckor. Under dessa veckor kommer min mamma att ge mig sin modersmjölk, fostra mig och se till att jag förbereder mig för ett liv utan min mamma hemma hos er som er familjemedlem."

(Varför ska hon dricka sin mammas mjölk?!)
Dessutom:

"Alla renrasiga valpar levereras med stamtavla enligt Svenska Kennelklubben, övriga meriter samt information om ras och skötsel via gemensam samlingsträff innan avhämtning av valp."

Dom har en renrasig wachtel, golden och tjt (som dom uppger regnr på) och föder dessutom öppet upp blandraser. Nog måste väl SKK uteslutit dom för länge sen?
Ja föda upp blandraser får man absolut inte göra om man vill vara registrerad kennel hos SKK.
Men faktum är att vem som helst kan ha ett "kennelnamn" och hemsida utan att den är registrerad. Det är då ingen riktig kennel som står under SKK.
Man kan även följa SKKs övriga krav med kontrakt och rekomendationer utan att för den skull vara reggad kennel.

Är kenneln däremot reggad i SKK bör absolut SKK få veta att de handlar m blandisar. Strider stakt emot regelverket.

Ja föda upp blandraser får man absolut inte göra om man vill vara registrerad kennel hos SKK.
Men faktum är att vem som helst kan ha ett "kennelnamn" och hemsida utan att den är registrerad. Det är då ingen riktig kennel som står under SKK.
Man kan även följa SKKs övriga krav med kontrakt och rekomendationer utan att för den skull vara reggad kennel.

Är kenneln däremot reggad i SKK bör absolut SKK få veta att de handlar m blandisar. Strider stakt emot regelverket.

Jodå, det har jag koll på. Jag tänkte mer på att dom skriver att dom renrasiga valparna levereras "med stamtavla enligt svenska kennelklubben", men det kan såklart vara en hemmasnickrad stamtavla.

Jodå, det har jag koll på. Jag tänkte mer på att dom skriver att dom renrasiga valparna levereras "med stamtavla enligt svenska kennelklubben", men det kan såklart vara en hemmasnickrad stamtavla.
Nää....stamtavla kan de ju ha. Man måste ju inte ha registrerat kennelprefix för att få ut stamtavla. Vilken privatperson som helst kan ju ta en kull och få den reggad bara föräldrarna uppfyller SKKs krav.
Dock får ju inte kullen ett kennelnamn om inte kenneln är reggad.

Nää....stamtavla kan de ju ha. Man måste ju inte ha registrerat kennelprefix för att få ut stamtavla. Vilken privatperson som helst kan ju ta en kull och få den reggad bara föräldrarna uppfyller SKKs krav.
Dock får ju inte kullen ett kennelnamn om inte kenneln är reggad.

Man kan alltså registrera en kull som privatperson och på sidan föda upp blandraser?
Jag trodde att man var tvungen att vara medlem i skk för att öht registrera kullen, och föder man upp oreggat blir man ju utesluten.

Man kan alltså registrera en kull som privatperson och på sidan föda upp blandraser?
Jag trodde att man var tvungen att vara medlem i skk för att öht registrera kullen, och föder man upp oreggat blir man ju utesluten.
Du får ta 2 kullar som reggas i SKK, sen måste du skaffa "riktig" kennelnamn, natuurligtvis måste alla regkrav vara genomförda o du måste vara medlem i SKK. Föder du upp blandraser vid sidan av så kan du bli utesluten. Är man utesluten får man inte tävla eller ens gå på kurs i SKK/SBK regi.

Här passar nog en bekant till mig in. Hen har en cavaliertik som inte är registrerad någonstans med tvivelaktigt lynne och ett helt deformerat öga. Det deformerade ögat beror inte på någon skada utan hon är född sådan.
För två år sedan kom ägaren på att det ju finns pengar att tjäna på en tik. Hen lade ut en annons om att hens gulliga tik söker en pojkvän. En ägare till en liten blandras hörde av sig och kom på besök. Det visade sig då att hanen var för liten och nådde inte riktigt upp. Men ägaren till hanhunden hade en bekant som ägde en annan blandras (blandning mellan pudel och höbal typ) som var lite större så de kunde ju testa med honom istället. Då lyckades parningen och valparna såldes sedan för 700€ styck. De var ju faktiskt avmaskade och söta. :banghead:
Jag känner bara till en av valparna idag och han är helgalen.

Ett år senare parades tiken igen med samma hane. Det gick ju nämligen så bra förra gången.:wtf::crazy:

Super charmiga valpar söker trygga hem! Alla är helt bedårande och i fina färger! Mycket sociala och tillgivna. Dom är efter våra snälla och lojala gårdshundar. Mamma, Labrador, Bernersennen, shäffer. Pappan är 50% Labrador, Greyhound och Bordercollie.

Känns som nästan majoriteten av valpannonser på blocket är liknande detta. Supercharmiga/söta/trevliga osv, med vilken blandning som helst. Parade man BCn med en greyhound för att man hade för snabba får som man ville skulle bli lite mer jagade, och inte bara vallade, eller? :S

hej har 10 stycken valpar som är tre veckor gamla
Det är 4 st Golden retriver tikar och 4 stycken Golden hanar.
Finns valpar med vit ton och vissa med mörkare färg ton
Dom här 8 valparna kommer dna testat när dom är 4.5 veckor gamla på grund av en tjuvparning med en broder collie.

Finns 2 stycken hane valpar som har blivit blandras mellan Golden retriver och broder collie på grund av en tjuvparning.
Dom är svarta med vitt bröst. Borde collie hanen har bra meriter.

Tiken är parad med en renrasiga Golden retriver båda har stamtavlor och registrerade i skk och röntgade med bra resultat. Hanen har lämnat fina kullar tidigare som är registrerade i skk.

Alla föräldrarna är supertrevliga, pigga, glada & arbetsvilliga familjehundar som passar bra till agility, spår, lydnad eller sällskap.

Valparna blir uppfödda i hemmiljö och kommer vara vana vid andra hundar,barn.

Vid leverans är valparna.
* Veterinärbesiktigade, vaccinerade & chip-märkta
* Avmaskade 3 ggr
* Doldafelförsäkring i 3 år
* De valpar som är renrasiga kommer vara registrerade i skk.

För de valpar som visar sig vara Renrasiga 12000 kr
och de valparna som visar sig vara blandras 8000 kr
http://www.blocket.se/uppsala/Golden_retriver_valpar___golden_broder_collie_66769597.htm?ca=10&w=1
Nån som fattar detta? Verkar vara en enda tik? Alla valparna är ju med samma tik iaf verkar det som.

Senast ändrad:
Känns som nästan majoriteten av valpannonser på blocket är liknande detta. Supercharmiga/söta/trevliga osv, med vilken blandning som helst. Parade man BCn med en greyhound för att man hade för snabba får som man ville skulle bli lite mer jagade, och inte bara vallade, eller? :S

http://www.blocket.se/uppsala/Golden_retriver_valpar___golden_broder_collie_66769597.htm?ca=10&w=1
Nån som fattar detta? Verkar vara en enda tik? Alla valparna är ju med samma tik iaf verkar det som.
Jag tar det som att det är samma tik. Det är ju helt möjligt att en tik kan få valpar efter olika fädrar i samma kull, så det är nog inte en total omöjlighet att två av dem är efter ´BC.

Jag tar det som att det är samma tik. Det är ju helt möjligt att en tik kan få valpar efter olika fädrar i samma kull, så det är nog inte en total omöjlighet att två av dem är efter ´BC.

Åhå man lär sig nått nytt varje dag kanske! Det visste jag verkligen inte att det kunde vara möjligt! Då är det ju så förstås.

Åhå man lär sig nått nytt varje dag kanske! Det visste jag verkligen inte att det kunde vara möjligt! Då är det ju så förstås.
Det finns lite prat om att det skulle utnyttjas i numerärt mindre raser genom att inseminera en tik med sperma från flera hanar och sedan DNA-testa valparna och därigenom få halvsyskon i en kull. Vet inte om det har gjorts på hund (här i Sverige). Har dock för mig om att det används ganska ofta på grisar (med reservation att det var ett tag sedan jag läste om det och kan komma ihåg fel).

http://www.blocket.se/ystad/Labrador_Bearded_Collie_valpar_med_GARANTI_66807861.htm?ca=11&w=3

Alltså kan någon förklara vad som menas med "Hagalunds Kennel är registrerad och godkänd av Länsstyrelsen."? Inte kan den vara godkänd och registrerad i SKK iallafall, då skulle de väl skryta med det, men hur är det där med att registrera en kennel i Länsstyrelsen? Hade jag ingen aning om att man kunde göra, och vilka kriterier gäller då? Är det typ nästa steg för "registrerad i jordbruksverket", går folk inte på den lika lätt längre så de måste hitta på något annat för att låta legitima?

Det är ju inte direkt så att det kan handla om något utkorsningsprojekt med tanke på de inblandade raserna..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama