Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
http://www.blocket.se/ystad/Labrador_Bearded_Collie_valpar_med_GARANTI_66807861.htm?ca=11&w=3

Alltså kan någon förklara vad som menas med "Hagalunds Kennel är registrerad och godkänd av Länsstyrelsen."? Inte kan den vara godkänd och registrerad i SKK iallafall, då skulle de väl skryta med det, men hur är det där med att registrera en kennel i Länsstyrelsen? Hade jag ingen aning om att man kunde göra, och vilka kriterier gäller då? Är det typ nästa steg för "registrerad i jordbruksverket", går folk inte på den lika lätt längre så de måste hitta på något annat för att låta legitima?

Det är ju inte direkt så att det kan handla om något utkorsningsprojekt med tanke på de inblandade raserna..

Har man kennelversamhet (oavsett om den är skk eller inte) i större omfattning ska man ha paragraf 16 tillstånd hos länstyrelsen,kan vara det dom menar

http://www.blocket.se/ystad/Labrador_Bearded_Collie_valpar_med_GARANTI_66807861.htm?ca=11&w=3

Alltså kan någon förklara vad som menas med "Hagalunds Kennel är registrerad och godkänd av Länsstyrelsen."? Inte kan den vara godkänd och registrerad i SKK iallafall, då skulle de väl skryta med det, men hur är det där med att registrera en kennel i Länsstyrelsen? Hade jag ingen aning om att man kunde göra, och vilka kriterier gäller då? Är det typ nästa steg för "registrerad i jordbruksverket", går folk inte på den lika lätt längre så de måste hitta på något annat för att låta legitima?

Det är ju inte direkt så att det kan handla om något utkorsningsprojekt med tanke på de inblandade raserna..
Vi och jag vet flera med oss i rasen som har texten "registrerad kennel" med på hemsidan. Jag (och jag tror andra) förutsätter att läsaren ska förstå att man är reggad i SKK under ett eget, godkänt kennelprefix. Det om länstyrelsen kan menas med att de själva har valt att kalla dit länsstyrelsen för att få anläggning mm godkänt. Kommer själv att göra det när våra nya hundgårdar står klara och innan vi tar de i bruk. Det kan spara onödiga bagatellartade anmärkningar vid en kontroll.

Detta är Kenzo, han är 11år och otroligt snäll mot människor och speciellt barn. Kenzo behöver ett nytt hem där han får mer tid för lek och spring. Han är kastrerad och bor just nu i Göteborg. Kommer bra överens med hundar och katter när han lärt känna dem. Räddningshund från Spanien

Det finns ingen hejd på allt som ska räddas /adopteras !!!!

Detta är Kenzo, han är 11år och otroligt snäll mot människor och speciellt barn. Kenzo behöver ett nytt hem där han får mer tid för lek och spring. Han är kastrerad och bor just nu i Göteborg. Kommer bra överens med hundar och katter när han lärt känna dem. Räddningshund från Spanien

Det finns ingen hejd på allt som ska räddas /adopteras !!!!
Står det i annonsen att han just kommit till Sverige?

Det finns lite prat om att det skulle utnyttjas i numerärt mindre raser genom att inseminera en tik med sperma från flera hanar och sedan DNA-testa valparna och därigenom få halvsyskon i en kull. Vet inte om det har gjorts på hund (här i Sverige). Har dock för mig om att det används ganska ofta på grisar (med reservation att det var ett tag sedan jag läste om det och kan komma ihåg fel).
Det finns de som använt två hanar på samma tik vid samma löp även i Sverige, men då ska det ansökas om tillstånd från SKK innan parningarna görs, sedan ska valparna DNA-testas så att det går att se vilka valpar som har vilka föräldrar. Sådant är tydligen lite vanligare i Finland om jag inte missförstått. Där vet jag om minst ett tillfälle där det skett på saluki, men där blev det ändå bara en av hanarna som blev pappa till valparna.

Det finns de som använt två hanar på samma tik vid samma löp även i Sverige, men då ska det ansökas om tillstånd från SKK innan parningarna görs, sedan ska valparna DNA-testas så att det går att se vilka valpar som har vilka föräldrar. Sådant är tydligen lite vanligare i Finland om jag inte missförstått. Där vet jag om minst ett tillfälle där det skett på saluki, men där blev det ändå bara en av hanarna som blev pappa till valparna.
Man kan få dispens och göra DNA-test om det blivit en tjyvparning bredvid (eller kanske man ska säga samtidigt som) en seriös parning med :)

Det är fullt tillåtet med dubbelparningar nu för tiden. Tillstånd behövs alltså inte i förväg. Anmälan till SKK att parning med flera hanar har gjorts ska göras senast 7 dagar efter sista parningstillfället.

http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/dubbelparning/

"Valpar med potential
Nu finns det 5 tikar och 3 hanar att Tinga/köpa från vår underbara "kiita" detta är högpotentiella vakt/familje hundar. Blandad mellan Belgisk Malinois och Tysk rottweiler. Pappan som är Rottweiler är av den gamla sortens Rottweiler kallad mountain Rottweiler som skiljer sig från de "vanliga" och är betydligt större och långhåriga. Pappan är uppvuxen i hem miljö och är 100%Tysk. Och gått i tjänst inom securita i Sthlm. Mamman är belgisk vallhund och är familje/skyddshund. Filmer på henne finns på youtube
(www.youtube.com/watch?v=FDi6VK8PmMc)
Oerhört klok med mkt motor uppvuxen med barn
Pris 6,500kr
tingnings avgift kan läggas 1,500kr som inte betalas tillbaks vid "Ånger"

Ps. Säljes ej till vem som helst och heller inte till ungdomar utan erfarenhet som första hund. Vi behåller oss rätten att neka till vad jag anser vara en opassande hundförare/husse/matte. Detta är hundar med hög potential att bli oerhört fina vakt och familjehundar,

valparna kommer att leveraras Vetbes chippade vaccinerade och avmaskade,leveransklara mitten på maj tidigast då de är 8v
De är vid leverans vana vid barn, katter kloklippning och kortare skogspromenader"

:nailbiting:

"Valpar med potential
Nu finns det 5 tikar och 3 hanar att Tinga/köpa från vår underbara "kiita" detta är högpotentiella vakt/familje hundar. Blandad mellan Belgisk Malinois och Tysk rottweiler. Pappan som är Rottweiler är av den gamla sortens Rottweiler kallad mountain Rottweiler som skiljer sig från de "vanliga" och är betydligt större och långhåriga. Pappan är uppvuxen i hem miljö och är 100%Tysk. Och gått i tjänst inom securita i Sthlm. Mamman är belgisk vallhund och är familje/skyddshund. Filmer på henne finns på youtube
Pris 6,500kr

Ps. Säljes ej till vem som helst och heller inte till ungdomar utan erfarenhet som första hund. Vi behåller oss rätten att neka till vad jag anser vara en opassande hundförare/husse/matte. Detta är hundar med hög potential att bli oerhört fina vakt och familjehundar,

valparna kommer att leveraras Vetbes chippade vaccinerade och avmaskade,leveransklara mitten på maj tidigast då de är 8v
De är vid leverans vana vid barn, katter kloklippning och kortare skogspromenader"

:arghh: :banghead: :arghh: :banghead:

"Valpar med potential
Pris 6,500kr

100% tysk???
Rasen är väl tysk i grund och botten? Eller är det någon typ av merit att inte ha en tex svenskfödd rottis i stammen:confused:

Fast det var ju inte en rottis,det var en 100% tysk äkta mountain rottis :D
Vad är det egentligen? Googlade och de verkar kunna se ut hur som helst...slimmade, kompakta som värsta broilern, långhåriga, korthåriga, med vitt på.... En del såg ut som rena Sennerhundar.

Precis som vilken blandras som helst mao

Huga..

Får mig att tänka lite dock. Finns det nån blandras som "makes sense", tycker ni? Dvs förutsatt att valet av föräldradjur är seriöst, känd och bra mental- samt hälsostatus. De raserna vi sitter och pratar om här till vardags är ju trots allt raser som var "blandraser" för x antal år sedan.

Jag har träffat flera dobbis/rottis blandningar och dom har ofta fått det bästa från sina raser.
Nu har jag ju ägt o tävlat båda raserna,nackdelen med rottisen är för mig tyngden,som tjej i 50kg klassen fick killarna ibland binda mig i ett träd :mad::D för att jag inte skulle följa med hunden ut över planen på träningen med figge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30