Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan väl börja med att säga att jag absolut inte har något emot blandraser. Jag har en själv och har haft en tidigare. Men nu var jag med en kompis till hennes hunds uppfödare och blev lite mörkrädd av resonemanget.

Det här är en uppfödare som har en tanke bakom sin uppfödning. Det gäller två vanliga raser här i Sverige. De har några vanliga rasproblem och just de problemen tror sig uppfödaren kunna jobba bort. Hon anser att så länge man håller sig inom en viss % av båda raserna så slipper man de rasbundna sjukdomarna. Det får inte bli för många % av den ena rasen dock, då kan man få med sig sjukdomarna.
Jag orkade inte ens öppna munnen så jag lyssnade bara och log snällt. Om man tror att höftproblem kan undvikas om man parar en ras med problem, med en annan ras utan samma problem, då är man ju ute och flyger. Då skulle väl aldrig 50/50 blandraser någonsin få en medfödd, rasbunden, sjukdom. Någonsin.

Det positiva var väl att eftersom tanken finns att få fram friska hundar så används bara friska hundar i deras avel.

*Schäfertik 15 månader gammal söker nytt hem.Är efter registrerade föräldrar, men tyvärr så är hon inte registrerad.
Säljes som sällskapshund eller till nån som vill tävla lydnad, rallylydnad eller agility!*

Nähä, varför registrerar man inte valpen om föräldrarna är det? Och sen var det ju en jäkla skillnad mellan sällskapshund och tävlingshund..:confused:

*Vi måste dessvärre omplacera våran hund som är född 30 november 2015.
Detta p.g.a att vi inte kan ge henne det hon behöver då vi bor i en lägenhet och det har visat sig att hon har mer jakt i sig än vad vi fick veta.
Hon är en blandras mellan golden retriver, wachtel och karelsk björnhund.*

Nähä, menar dem att en karelare/ Wachtel blandning har mycket jakt i sig?? Det var som faaan..:banghead::wtf:

Detta p.g.a att vi inte kan ge henne det hon behöver då vi bor i en lägenhet och det har visat sig att hon har mer jakt i sig än vad vi fick veta.

Nähä, menar dem att en karelare/ Wachtel blandning har mycket jakt i sig?? Det var som faaan..:banghead::wtf:
och det är ju så jäkla svårt att jaga i en lägenhet ;)

Konstigt, blev inte den söta fluffiga gulliga valpen vad de försökte göra den till :confused:

:banghead:

Tillägg: Bra ändå att de insett sina begränsningar och väljer att omplacera.

*Schäfertik 15 månader gammal söker nytt hem.Är efter registrerade föräldrar, men tyvärr så är hon inte registrerad.
Säljes som sällskapshund eller till nån som vill tävla lydnad, rallylydnad eller agility!*

Nähä, varför registrerar man inte valpen om föräldrarna är det? Och sen var det ju en jäkla skillnad mellan sällskapshund och tävlingshund..:confused:
För att troligtvis så har ägarna till föräldrardjuren inte låtit röntga eller MH-testat sina hundar. Alternativt så har någon av föräldrarna en anmärkning på höft eller armbåge. Då får inte valparna reggas.
Men föräldrarna finns med på avelsdata...så det är lätt att se varför de inte FÅTT regga valparna :sneaky:

No shit!!! Vill hunden jaga??? :eek:
Det skulle jag aaaaldrig kunnat aaaaana:laugh:

Lagotto romagnolo. Mamman har HD C, av hennes fyra syskon är två till röntgade, en med B och en med D. Utställd i unghundsklass. Pappan har visserligen HD A, men ingen av hans syskon är röntgade.
Suck....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur