Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här extrema trycket på valpar jusst nu pga Coronan, hur tror ni det kommer vara om ett år eller två?
Kommer det ha återgått till det normala eller kommer det till och med vara låg efterfrågan då många nyss skaffat hund?
Tänker att det borde vara samma för alla uppfödare, seriösa som oseriösa.
Vad tror ni?

Seriös eller oseriös är frågan.
En labradoruppfödare skrev på fb att ”ingen seriös uppfödare parar labradorer med både bruna och gula gener med varandra”, varpå jag ifrågasatte varför. ”För att undvika att få gula hundar med bruna näsor” var svaret, precis som jag hade förväntat mig då. Påpekade då att det måste bero mer på tycke och smak än hur seriös man är som uppfödare eftersom det inte på något sätt bryter mot standarden. Uppfödaren svarade då att jag visserligen har rätt i att det inte bryter mot standarden och inte heller påverkar hundens funktion men att det ”anses vara fult så därför undviker man det om man är seriös”. Well.. Där orkade jag inte argumentera mer :meh: Men nu vet alla att om man tycker det är fint med bruna näsor på gula hundar så är man oseriös. Over and out.

En labradoruppfödare skrev på fb att ”ingen seriös uppfödare parar labradorer med både bruna och gula gener med varandra”, varpå jag ifrågasatte varför. ”För att undvika att få gula hundar med bruna näsor” var svaret, precis som jag hade förväntat mig då. Påpekade då att det måste bero mer på tycke och smak än hur seriös man är som uppfödare eftersom det inte på något sätt bryter mot standarden. Uppfödaren svarade då att jag visserligen har rätt i att det inte bryter mot standarden och inte heller påverkar hundens funktion men att det ”anses vara fult så därför undviker man det om man är seriös”. Well.. Där orkade jag inte argumentera mer :meh: Men nu vet alla att om man tycker det är fint med bruna näsor på gula hundar så är man oseriös. Over and out.
Hellre en gul labrador med brun näsa och bra armbågar/ledstatistik än en snygg med kassa leder, skulle jag säga. Snacka om att fokusera på fel saker. Färgen på nosen ska väl komma långt ned på listan av saker att prioritera.

Såg oxå den tråden,men orkade inte göra mer än gilla dom inläggen som var rätt.

Finns ingen hejd på pudelkorsningar, senaste på Blocket - pulipoo 🙄 Och vet man inte vad puli är, så uppmanar annonsören en att googla 😳
25 000

Finns ingen hejd på pudelkorsningar, senaste på Blocket - pulipoo 🙄 Och vet man inte vad puli är, så uppmanar annonsören en att googla 😳
25 000

Det verkar inte finnas någon ände på dessa pudelkorsningar.

På norska versionen av Blocket fann jag en planerad parning mellan mittelspitz och pudel. Valparna kommer kosta 29 000 NOK. Vet inte vad en norsk pudel kostar eller vad valppriset på mittelspitz i Norge ligger på nu i pandemin, men innan pandemin fick man betala 18.000 NOK för en mittelspitz i Norge.

Senast ändrad:
Hm kan inte föreställa mig hur en korsning pudel spets skulle se ut, det känns som att det karakteristiska skulle motarbeta varandra i de raserna. :P

Såg ett inlägg från en hunduppfödare i Skåne som säljer "frallor" med roliga färger... Hen har flyttat till Polen, så nu kan du köpa "frallor" för 16000 istället från henne, både svenskfödda, genom förmedling, och importerade. Jättebra att hen kan sälja för halva priset så Sverige snart kryllar av hennes hundar som har icke tillåtna färger och längre nos, vilket ju tyder på att de inte är renrasiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka