Osams efter 2 år tillsammans

8

82Tjej

För 2 år sen tog vi in en ny valp i familjen. Hade redan pappan sedan tidigare. Han var då 4a år.

Det har alltid funkat hur bra som helst - till för några veckor sen.
Dom hade gått och små morrat åt varandra och en dag flög dom ihop. Vi särade på dom och så länge som dom höll sig ute gick det bra. Men när dom är inne tillsammans så morrar dom åt varandra och kommer dom för nära flyger dom på varandra. Vi försöker ju hålla koll och så fort dom morrar åt varandra går vi dit och säger åt dom att lägga sig. Då blir dom lugnare direkt.

Jag gissar att det är den yngre hunden som vill klättra i rang. Hur ska vi få han att sluta? :confused:Det har ju funkat kanon i 2 år.

Vi har i allfall gett den äldre hunden ett kastreringschip och den yngre hunden har fått en hormonspruta.
Men innan kastreringschipet börjar verka så stiger ju hormonerna hunden verkligen åt huvudet. (kan ta upp till 2 veckor enligt vet. innan hunden börjar lugna ner sig igen)Så just nu bor den ena hemma och den andra hos mina föräldrar. Men för att inte favorisera någon så har vi dom några dagar var... Vi är även ute och går tillsammans med dom varje dag och då är det inga problem alls, dom går till och med och slickar på samma ställe... Men när dom är inne så morrar dom åt varandra direkt, och vore inte vi där så skulle det bli bråk...

Har ni varit med om något liknande och kan ge mig tips?
För det är verkligen världens underbaraste hundar och jag kan inte förstå vad som har gått fel helt plötsligt.
Men förhoppningsvis blir det lite bättre när hormonerna avtar. För just nu morrar min äldre hund åt andra hanhundar, vilket han aldrig gjort förr, trots att han inte varit så mycket för att leka med dom..
Men går det inte att lösa själv så får vi kontakta någon som kan hjälpa oss privat. För man kan inte ge upp när hundarna har varit bästa vänner så länge...:love:

Tacksam för svar.

Sv: Osams efter 2 år tillsammans

Funderade på om den yngre är en tik eller hane?
Tikar har ju en förmåga att "ta över" när de blir vuxna.
Jag har ju två tikar var av den äldsta fick ge sig redan när den yngre var 8 månader.De har vart skapligt sams men inga "vänner" direkt.Nu efter mer än ett halvår så kan de leka tillsammans ibland ,men den äldre ger sig direkt om det handlar om leksaker som den andre "tar"ifrån henne.
Har inga direkta tips till dig men tror att du kanske måste gå in och markera att de inte får göra så mot varandra.

Sv: Osams efter 2 år tillsammans

Hum, jaa det låter ju som dom bråkar om rangen helt klart, men ibland hjälper ju inte alltid kastrering, vill bara varna dig ( har varti med om det själv ) om det inte hjälper, så var stenhård på att visa att det inte är okej när dom bråkar!! Sedan kan ju kastreringen vara en hjälp på traven.

kom ihåg att de är ingen utav hundarna som är ledarna utan du är! :) lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 621
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023