Poisonous

Trådstartare
Fått höra ett par gånger nu att Ailu motioneras/aktiveras för lite.
Bakgrund
6 månader (strax)
Bröt benet då han var 3,5 månader. Hade gips 3 veckor.

För tre helger sedan var vi på klickerkurs, förra helgen spårkurs.
Han kommer och går som han vill in och ut ur huset. Har en stor gård att spatsera runt på och han ligger gärna ute och chillar.
Jag klickar 2ggr/dag i pass om 5-10min
En gång om dagen åker vi till skogen där han får springa lös på långlina och spåra fritt, springa, busa och liknande.
Vi busar ute på gården ca 2ggr/dag.

Har nu fått höra att jag måste ge fler regelrätta promenader, aktivera honom mer för annars kommer han bli hemsk.
Jag är lite rädd att göra för mycket för det är en stor ras och han har växt så enormt mycket den senaste tiden.
Jag tycker bättre om att han får vara lös och springa det han vill/orkar än att jag ska släpa med honom ut på koppelpromenader.

Feedback?

*lägger till. Han har en tydlig av och på knapp. Och verkar tillfreds med tillvaron.
Dom gånger har blir "jobbig" är ofta varma dagar så fram på kvällen får han s.k "pudelryck" men då brukar vi fara iväg en extra runda.
Han lider ganska ordentligt av värmen och rör sig inte gärna på dagarna.

Senast ändrad:
Sv: Osäker

Det finns saker man ska lyssna på och saker man ska slå dövöra till. Du känner din hund bäst och har säkert fått instruktioner om hur en växande hund ska rehabiliteras.

Min gamle hund drabbades av "växtvärk" hos sin första ägare. Jag misstänker en kombination av snabb tillväxt och konstant springande. Med min lille kommer jag vara återhållsam och prioritera träningsformer som simning för att han ska få trötta ut sig kroppsligt.

Tycker det låter som om din hund har ett mycket trevligt unghundsliv.

KOPPELpromenader finns det väl ingen vits med (mer än att lära sig gå i koppel), men hur länge är ni ute i skogen?
Min unghund har väl iof alltid fått lite mer motion än vad som brukar rekommenderas, mem vid den åldern var vi sen en tid tillbaka uppe i fullånga promenader (ca 1, 5 h). Mest lös och hon far runt som sjutton. Ingen fysträning än men haar börjat med öite balansövningar.

Så länge han är nöjd är det väl inget problem, samtidigt så blir mina hundar så mycket mer okomplicerade när de är ordentligt aktiverade, även gällande sånt man/jag inte nödvändigtcis kopplar till aktivering.
Sen är det ju också så att man inte ska hålla motionen på ett minimum fram tills de är ett och sen köra för fullt utan allt måste byggas upp stegvis.

Observera dock att jag inte har någon erfarenhet av brutna ben.

Vi brukar vara ute en timme ungefär.

Sen är han ju med typ när vi far och handlar, när vi åker och käkar en glass, när vi far till stallet, när vi hämtar posten.
Han är i princip aldrig själv utan får hänga med på allt just för den mentala biten.
Jo självklart ska det byggas upp steg för steg.

Och i skogen brukar jag även be honom hoppa upp med frambenen på stubbar, omkullfallna träd, stå med alla fyra på en stubbe. Balansövning för att stärka honom i den "gamla trasiga" benet.
Vi roar oss också med att när han tittar åt ett annat håll gömmer sig en av oss, ropar en gång och sen får han leta.

Jag tycker att det låter som om din hund får alldeles lagom med aktivering. Den verkar nöjd med sitt liv och du kommer säkerligen märka när det är dags att trappa upp både psykisk och fysisk träning.. :)

Som du själv skriver så är det en stor ras (har ingen erfarenhet av just den rasen, men har hållit på med schäfer i många år).. och man ska alltid ta det lite mer vackert med de större som växer längre..

Mvh Domino_s

Tycker att han verkar få göra mer än min valp och han får mer än tillräckligt enligt mig. Nu är han iof 1 månad yngre men jag har kommit fram till att han riskerar att få för mycket stimulans snarare än för lite. Jag går 1-2h/dag och tränar lite då och då, är utomhus hela dagen med öppen dörr men brukar skicka in honom att sova efter promenaden vilket han villigt gör. Om jag inte skickar in honom att sova efter en 2h promenad blir han ofta lite hyper en stund på kvällen. Det går att säga åt honom att sluta men det känns inte bra att han blir sån.

Som sagt, du märker väl på din hund om något fattas honom. Om du tycker att han verkar trivas med sin vardag så stämmer det säkert. Alla är inte lika och det är omöjligt att avgöra hur mycket stimulans han får av sin vardag. Konstigt att folk påpekat det alls tycker jag. Vad vet dom om din hund och hur mycket han aktiveras?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 619
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 917
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 547
Övr. Hund Hejhej! Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II