Vili
Trådstartare
Har en ganska nyligen inköpt 8 åring med stora rörelser i alla gångarter dock osäker i många av gångarterna. han har väldigt stark pass som han blandar in i alla gångater. köpte nyligen ett par 280 grams boots och testade på honom och det blev en enorm skillnad, hästen som är ganska nervös blev helt plötsligt mycket mer avslappnad och började arbeta. Utan tunga boots lägger han sig i pass i galoppen.
Min fråga är nu dels om det är vanligt att det blir såpass stor skillnad mellan att inte använda boots och att använda 280 grams?
Och också hur ofta jag kan använda dessa utan att det ställer till problem.
jag vet att mycket av hans problem handlar om spänningar men det jag inte förstår är hur dessa försvinner så fort jag sätter på honom tunga boots? Kan det vara att han är nervös när han tappar balansen?
Är det möjligt att rida mestadels med 240 och 280 grams boots tills han blir mer stabil eller bör jag träna upp hans balans först ?
Är ganska förvirrad och mycket tacksam för kloka svar
Min fråga är nu dels om det är vanligt att det blir såpass stor skillnad mellan att inte använda boots och att använda 280 grams?
Och också hur ofta jag kan använda dessa utan att det ställer till problem.
jag vet att mycket av hans problem handlar om spänningar men det jag inte förstår är hur dessa försvinner så fort jag sätter på honom tunga boots? Kan det vara att han är nervös när han tappar balansen?
Är det möjligt att rida mestadels med 240 och 280 grams boots tills han blir mer stabil eller bör jag träna upp hans balans först ?
Är ganska förvirrad och mycket tacksam för kloka svar