Osäker utan boots

Vili

Trådstartare
Har en ganska nyligen inköpt 8 åring med stora rörelser i alla gångarter dock osäker i många av gångarterna. han har väldigt stark pass som han blandar in i alla gångater. köpte nyligen ett par 280 grams boots och testade på honom och det blev en enorm skillnad, hästen som är ganska nervös blev helt plötsligt mycket mer avslappnad och började arbeta. Utan tunga boots lägger han sig i pass i galoppen.

Min fråga är nu dels om det är vanligt att det blir såpass stor skillnad mellan att inte använda boots och att använda 280 grams?
Och också hur ofta jag kan använda dessa utan att det ställer till problem.

jag vet att mycket av hans problem handlar om spänningar men det jag inte förstår är hur dessa försvinner så fort jag sätter på honom tunga boots? Kan det vara att han är nervös när han tappar balansen?
Är det möjligt att rida mestadels med 240 och 280 grams boots tills han blir mer stabil eller bör jag träna upp hans balans först ?

Är ganska förvirrad och mycket tacksam för kloka svar

Sv: Osäker utan boots

Jag har samma problem på min 6åring. Han blandar gärna in passen... Jag rider mestadels utan boots. Men rider 1-2 gånger i veckan med 280g boots. När jag rider utan boots rider jag i det tempot han klarar utan att blanda in passen. Men sen så rider jag med mer aktion och ökningar med bootsen. Han har blivit starkare i alla gångarter sen jag började med det. Har höjt poängen avsevärt på tävling sen jag började med den här träningen. Vet inte om det kanske e det bästa att träna så men han har gjort stora framsteg. /lina

Att spänningar uppstår på det sätt som du beskriver, beror på dålig balans. Så det är styrka och balans som behöver tränas, häst med starka anlag för pass lägger gärna in den gångarten blandat med de andra för att känna sig tryggare. Det vet den att den behärskar.

men tycker du det låter bra att rida mestadels med boots eftersom han verkar trivas med det eller att detta kan påverka honom negativt?

Men är det inte då bra att låta honom känna sig säker genom att ta till boots? Eller är det att gå runt problemet?
Han är gudomlig att rida med boots alla gångarter är åtskilda och han går som en klocka helt avslappnad och fin.

Jag rider med både och. Det ska ju funka utan boots oxå. Rid i det tempo även om det går väldigt sagta din pålle behärskar för att inte blanda i passen. Det går att öka succesivt sen i tempo. Han måste jobba upp sin bärighet utan boots men visst kan man rida med boots regelbundet. Det hjälper och stärker på sitt sätt oxå. Du ska ju inte känna att det inte går att rida utan boots. Det är bara att träna på i det tempo han känner sig bekväm i utan boots och rida med boots emellanåt. Vet inte om du blev någe klokare... men men... lycka till med träningen... /Lina

inga fler som har lite kloka idéer att dela med sig av?

Hej!
Har haft liknande problem på min 5 gångare. Stark, bra trav men otroligt "studsig", passig och grinig när jag har förökt tölta. Har väntat med tölt tills jag har fått honom stark i övriga gångarter och tänkt att den nog kommer , men nej se det gjorde den inte. Fick tips att rida i samlad "snabb" skritt, inte fortare än att han går rent, på så sätt "lär" han sig att bära på bak inte bara skjuta på. efter ca 5 min eller när det känns som om hästen är bekväm där kan man prova att släppa fram honom i riktigt t2 style! driv på bakifrån och släpp tyglara. funkar skitbra på min iallafall! Han är överlycklig och töltar med öronen framåt och avslappnat! Gissa om jag rider runt med STORT leende!? Låt hästen tölta i det friska tempot tills du känner att ni är trygga och starka där, sen kan man prova att korta ner tempot lite sakta, tänk bara på att hästen måste få tillbaka självförtroendet innan man börjar samla. Glid runt i skön mellan tempo tölt på långa tyglar ett bra tag! Försök även att undvika trav ett tag när du ska få igång tölten, den har mycket skjut i sig och kan förvirra hästen lite, galopp är lösgörande för en passig häst och är bra att ta innan man fräser iväg, glöm inte att se till att han tar bägge galpperna. Jag rider med ca 100grams boots, prova att "byta" ner dig i tyngd lite då och då. Se till att stärka rygg och bakdel med varierat arbete!!
Lycka till!
/en som töltar utav bara den helt plötligt!

Förstår att mitt inlägg var lite luddigt skrivit, en bättre formulering är att tölt och pass funkar utan problem medan trav och galopp är det som inte funkar alls särskilt bra utan boots. Min häst har inga som helst problem med tölt upp i höga tempon däremot problem med att han inte slappnar av och balanserar sig i trav och galopp utan boots därav min fråga om det är realistiskt att rida mesta av tiden med boots iallafall tills han blivit lugnare och mer avslappnad

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 906
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka