Osäker ryttare

Eligible

Trådstartare
Var ute och red min vbl valack i skogen idag. Han är nyinriden och de första gångerna red min sambo. Jag har max ridit honom 7ggr och allra första gången (som var i början på min grav=nästan ett år sen) så åkte jag av honom så det bara vissla. Hela situationen var knasig, så jag får helt skylla mig själv, saken hör till den att han knockade mig ordentligt när han stegrade och sparkade sedan bakut så jag flög all världens väg. då jag va gravid vågade jag mig inte upp igen, så sambon "avslutade" det åt mig.
Nu till saken; Han är ju nyinriden och tittig osv i skogen, och idag skulle vi förbi en grushög som låg brevid vägen. ICKE! Han stannade, blåste upp sig sen försökte han vända. Jag manade på honom lite grann, men han blev bara mer panikslagen. Saken är den att jag inte vågar vara på honom för mycket. Jag har blivit så osäker! Spec när jag höll upp med ridningen under graviditeten. Så, i vilket fall, så hoppade jag av och ledde honom förbi, bara för att han inte skulle vinstas. På backen är jag aldrig osäker på honom... Men på ryggen... Det är så jobbigt! Till råga på allt så kan jag inte ta mig upp på honom i skogen, för han står inte gärna stilla, så jag fick snällt traska hem... :confused: Men han är helt underbar att hantera osv! Han blev liksom "över" hemma i svärfars stall. Hans två helbröder travtränas, men han är aldrig tränad inom travet. Några tips och råd på hur jag ska bli lite modigare?

Sv: Osäker ryttare

Ta kommandot över hästen och över de situationer ni hamnar i.
Lita på dig själv.
Ni blir aldrig tryggare tillsammans än vad du är.

Träna horsemanship, ledarskapsövningar.

Lycka till.

Börja med att rida mer hemma, i en paddock, eller hage! Så ni har förtroende för varandra och han förstår lite mer vad ridning går ut på och vad det är du vill! Jag förstod det som att hästen bara var riden 7 ggr?? då behöver ni träna mer på ridningen innan ni ger er ut i skogen!!
Finns det ingen du kan ta sällskap av i skogen? att rida ut ensam på en så grön häst kanske är lite att ta i...???

Vi har inte tillgång till paddock hemma. TYVÄRR! för jag hade jättegärna ridit där först... Men det är nog som du säger, jag får försöka rida hemma mera först, alternativt på dom vägarna som vi ridit och han gått fram på...
vi har ju en häst till hemma vid som går att rida, det gäller bara att få med sig någon som vill rida den.... Men tack för dina svar!:banana:

Har hört att man kan bli osäker som ryttare efter en graviditet, så det är kanske inte så konstigt att du känner som du gör.

Försök ta hjälp av någon. En medryttare kanske vore på sin plats. Då får du (föroppningsvis) någon som inte är rädd och som kanske kan utbilda hästen lite, medan du kan ta det lungt i din egen takt.

Annars vill jag slå ett slag för NH. Överväg att träna det. Att ha en häst är mycket mer än att bara rida, men om man känner sig osäker är det inte speciellt roligt. Då kan NH-träning vara på sin plats.

Jag har ungefär samma erfarenhet som du, red en väldigt osäker ung häst, osäker för att jag var ännu osäkrare.

Ni måste lära varandra att lita på varandra på säker mark. Först och främst. Och inte stressa. När man pratar häst pratar man åratal.
Tycker jag i alla fall.

Tänk på att göra allt med känsla och med lust.
Det känner ju hästen. Och ha inte bråttom!
Sluta därtill när det går som bäst. Annars förstår inte hästen.
Gör gärna något lätt innan du lägger av.
Själv kastar jag mig av hästen när han gör rätt. Jag menar riktigt rätt och han inte kunnat det förut.

Tänk på att hästen lyssnar på dej (flockledarn) när den bli rädd. Om du då blir lite orolig när hästen skyggar osv. är det som att säga att det är något att oroa sej över. Träna upp ditt förtroende för honom kanske genom att rida i paddock där det antaglien inte finns lika mycket att titta på eller att be någon rida med dej ut i skogen på en äldre, lugn och trygg häst. Det är jättebra att leda hästen förbi något "farligt". Om du ber någon rida med dej kan den kanske hålla i hästen medan du sitter upp.

Ja, skriver förstås under på det med flockledarskap.

Har ridit honom i hagen hemma ni i två dagar. Fungerar kanon! Han är otroligt lättlärd och vill så mkt. Vet att jag kommer att ha jättemkt glädje av honom i framtiden.
Tack för alla svar! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 503
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar