Osäker, när kan Atlaz följa med?

Calazirya

Trådstartare
Som de flesta vet så har jag en Grand Danois hane på 10 månader hemma ( mer vild än tam just nu ;) )

En tung ras och jag har aldrig varit i närheten av att äga en sådan stor ras ( har haft Schnauzer och schäfer )

När kan man börja ta med honom på kortare joggingturer ?

Jag joggar nämligen 3 dagar i veckan alá 3 km på morgonen, detta i preparerade spår ( alltså inget stumt underlag )

Schanauzern hängde med rätt tidigt, eftersom jag joggar i långsamt tempo och det inte är speciellt långt.

Men det är ju två helt olika raser :)

Så någon med erfarenhet av tyngre raser, kan han börja följa med snart eller bör jag vänta tills han är 18 månader och röntgad ?

Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Du kanske ska vänta. Jag är inte helt säker men jag har hört att så stora raser inte ska överansträngas pga dess storlek och benlängd. Jag skulle nog ha väntat lite. Större raser brukar ju ha problem med leder och så.

Anledningen till att jag undrar är för att han springer långt mer när man bara är ute och går i skogen ... Och han blir knappast överansträngd över att springa 3 km...

Men, kanske ska jag rådfråga en veterinär istället.

:)

Vi kan vara ute och gå i flera dagar och det är inget problem för hundarna. Men om jag småspringer och går snabbt om vartannat så lägger sig L på rygg :p Helt klart mycket jobbigare än att springa lös som en GALNING en halv dag!

Haha ok, jag hade ju tänkt ha honom lös så han inte hindras av kopplet, men du tycker att jag ska vänta ?

min hanhund är stor och honom väntade jag 1.5 år med innan jag började ta med honom på långpromenader/joggning.

3 km är ju ingenting! när loke var ett år började vi cykla och 5 km var inget problem alls men min väger ju bara hälften så mycket som din. men varför inte blanda jogging med snabb gång?

Min Grandis hane började jag ta med på lugna ridturer när han var ca 9 månader, då var det omväxlande skritt och trav under ca 4-5 km. Han tyckte detta var mycket kul och hade aldrig problem med det.

Han blev 10 år gammal ( fick tyvärr avliva honom förra veckan... :cry: ) och fick alltid lovord från veterinären att han var så fin och välmusklad!
min var dessutom en riktig bjässe, vägde 98 kg när han var som störst och var då 95 cm hög! gick ner lite/sjönk ihop det sista året...

Så länge man ej stressar de stor hundarna utan låter dem motionera i sin takt dvs inte cykla långa sträckor motionera i hölg fart osv så är de bara bra för dem att röra ordentligt på sig! han får det ju dessutom lite lugnare hemma en stund efteråt ;)

Lycka till med din Grandis jag saknar min så otroligt mycket nu!

Rek från Föreningen:MOTION
Valpen skall ha möjlighet att röra sig fritt varje dag men får inte överansträngas med promenader eller allt för hårdhänt lek med äldre eller större hundar. Korta promenader i koppel för att vänja valpen vid trafik och främmande miljöer är viktigt under uppväxttiden. När valpen blir äldre kan motionen ökas men en Grand Danois är inte färdig för kraftigare motion före ettårsåldern.

Grand Danois har överhuvudtaget inte ett så stort motionsbehov som en del brukshundsraser, men det är viktigt att den kan springa lös dagligen då den ofta själv reglerar sitt motionsbehov

Tack, men detdär har jag läst och jag tycker inte att de hjälper mig i det jag undrar

Jag haregentligen inte någon erfarenhet, men dock tycker jag att 3 km två gånger i veckan är ingenting! Detta borde inte räknas som kraftig motion utan som vanlig motion. så jag tycker att du ska ta med din hund. Du skrev jju också att han skulle gå lös, så det är nog inga problem.

Med tanke på att de växer snabbt och alla senor,muskler och ben ska hinna med i lagom takt så är ju texten självklar.
Inga längre påtvingade promenader utan enbart på hundens eget villkor .Dvs inga koppelpromenader eller joggingturer på längre sträckor än vad hunden själv vill.Det blir inte vad hunden vill " från början" att springa i 3 km 3 gånger i veckan.Varför så bråttom? Var rädd om honom o ta det lugnt istället. Varför inte varva med promenader i lugn takt 1 dag/veckan och byt ut joggingtur? Eller jogga själv och ta den där extra promenaden utöver det.
De kan råka ut för så mycket under sin växtperiod så jag hade aldrig chansat. :angel:

Jag är i samma dilemma, min RR är snart 10 månader och jag vill å ena sidan att hon ska få en långsam och bra grundträning, utan att belasta henne för hårt. Jag har gjort som så att på morgonpromenaden (varannan till var tredje morgon) ömsom joggar vi, ömsom strosar vi, dels för att lära henne kommandot ( vill ha samma som när jag senare ska cykla med henne), dels för att hon ska hinna återhämta sig. Variationen gör också att hon tycker att det är kul, och att hon travar fint vid min sida (bra även som utställningsträning) utan att korsa mitt spår etc.
Frågan är väl när jag kan utöka de 2-3 km och jogga större del, men jag tror att hon talar om när hon är redo;)
Håller med om att det är jättesvårt med alla rekommendationer hit o dit, vår ras är inte speciellt belastad med ledproblem, men det kan ju "tränas" fram med.. Tror att det viktiga är att bygga långsamt och konstant med viloperioder, som för unghästar.

Jag tror också att det är bättre om hunden själv kan reglera sitt springande. När de "busspringer" anstränger de sig ju inte lika mycket som när de springer kopplade bredvid en cykel.

Nog borde han klara det? Tre kilometer på bra underlag är knappast skadligt?
Om han dessutom får springa lös blir det inte någon monoton rörelse heller, det är ju det som kan vara skadligt.

Jag cyklar en mil med min hund en-två dagar i veckan, det tar en timme. Endel förfasas över det, precis som om ordet "cykling" är något förbjudet när man äger en storvuxen hund.
Jag cyklar efter skogsvägar med sand/grusunderlag, och hunden springer lös i varierande terräng. Det gör han ju under en skogspromenad också! SKillnaden här är att jag cyklar istället för att gå, men jag cyklar ju inte i racerfart precis, och hunden är som sagt lös och väljer sin egen takt.

Så jag skulle absolut ta med vovven på en joggingtur om han är frisk för övrigt!

Fast nog måste väl hunden få springa fastän det är en GD? Tre kilometer... vad kan det ta att jogga... kan det ta en kvart-tjugo minuter?

Det vore en annan sak om Calazirya skulle jogga 8 km på asfalterad väl med hunden i koppel, eller cykla med koppel. Monoton trav är skadlig för växande hundar. Men springa tre kilometer i skogen kan väl knappast skada? :confused:

Nej det är just det jag menar, vet inte om folk missförstod ..

Detta är välpreparerade spår och det tar mig ca 18 min att i lugn takt ta mig genom detta, det är ju före min egen frukost så jag har inte överdrivet med ork. ;)

det är inte en porslinssak du har, men att ge sig ut på 1 mils cykelrundor kanske man ska vänta med tills han vuxit färdigt. 3 km SKA inte vara något problem, så länge han har kondis och du inte pressar honom. du kan t ex börja med att springa halva rundan och gå halva rundan och långsamt bygga upp kondisen.

Om jag hade varit dig så hade jag väntat tills han är röntgad. Inte för att jag inte tror att han skulle klara det för det skulle han aldeles säkert. Men i växtperioder ska man vara väldigt försiktig. Du känner din hund bäst.

Men var det inte denna hund som haltade på ett framben eller är det jag som yrar?

Liknande trådar

Övr. Hund Tanken har varit ett tag att skaffa ännu en hund och i vinter kommer vi vara lediga ett tag både jag och sambon, jag några veckor och...
2
Svar
32
· Visningar
2 928
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 777
Senast: Tessu
·
T
Övr. Hund Jag är ju i hundköpstankar och har då en annons på blocket att ja vill köpa hund och nu kommer de svåra, va vill ja ha och va vill ja...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur