Osäker hund

V

VAjK

Har en schäfer på 4 år som vi har fått jobba så otroligt mycket med. Han är ganska osäker på sig själv. Nu har han dock blivit bättre och är världens mysigaste hund inomhus, men utomhus! Om man möter en annan hund ställer han sig på bakbenen och börjar skälla som en tok! Dock är han inte aggressiv eftersom om man låter honom springa fram till hunden så nosar han lite på den o sen var det klart! Då vill han gå vidare på promenaden. Men folk blir ju rädda när han gör sådär och det är mycket jobbigt och pinsamt för mig. Ibland har man knappt styrkan att hålla honom när han ställer sig på bakbenen. Hur ska jag få honom att sluta med det här?? Har häst också så det skulle vara perfekt om man kunde lära honom att gå brevid den, men misstänker att han skulle börja hoppa mot mig och vilja "leka" i lite snabbare gångarter... Justja, skulle nämna oxå att jag tog en hundkurs med honom nyligen för att försöka lära honom vara med andra hundar och gissa vad som hände då! Jycken sket i alla andra hundar totalt!! Han kunde vara lös, stanna och komma till mig på mitt kommando utan att ens titta på hundarna om jag inte sa till honom att han fick göra det! Folk trodde ju nästan att jag var "knäpp" eftersom det inte var nåt fel på hunden som jag sagt att det var...

Sv: Osäker hund

Det är för övrigt ett mycket vanligt fenomen :) Dvs att hundarna fungerar när det är många, men reagerar mycket när man möter EN hund.

Det är alltså inte bara jag som har "problemet" att på kurser funkar hunden hur bra som helst, men när man ska gå förbi EN hund, oftast bara vissa hundar, så bara SKA hon titta och streta/dra mot den..

nån som vet bra kontaktövningar?? Han har väldigt svårt för att koncentrera sig på mig ute, han vill inte möta blicken riktigt utan vill titta på allt annat istället.

jag skulle råda dig att träna lite privat. kan du knappt hålla en 4 mån valp lär du få problem när han blir större och det är lika bra att ta tag i det nu.

Dock är han inte aggressiv eftersom om man låter honom springa fram till hunden så nosar han lite på den o sen var det klart!

Är Du säker på att han är osäker? Är han inte väldigt ivrig på att få hälsa då? Om Du nu låter han springa fram och hälsa på dessa hundar (även om det bara händer då och då) så kanske han beter sig som han gör för att han vet att det lönar/lönat sig.

Tänk igenom hur han ser ut i sitt kroppsspråk när ni får möte.

nån som vet bra kontaktövningar?? Han har väldigt svårt för att koncentrera sig på mig ute, han vill inte möta blicken riktigt utan vill titta på allt annat istället.

Han kanske inte klarar att titta Dig i ögonen. En del hundar känner sig lite pressade under sådan kontakt, och bör få slippa.

Kontaktövningar går inte ut på att ha ögonkontakt. Att ha kontakt med en hund är att ha ett bra samspel. Det får man genom att leka med sin hund. Kör lite kamplek, klicka in honom, träna lite följsamhetsövningar.

Ta gärna hjälp av en privat tränare. Detta blev mycket snabbt svarat, men lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
930
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 334
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar