Osäker hund?

igbest

Trådstartare
Vi har en snart 3 år gammal tik som tar till tänderna när det inte görs saker på hennes vis. Ex om vi ska gå ut och hon inte vill och jag går och hämtar henne så hugger hon, om hon ligger i bilen och inte vill hoppa ut och man stoppar in handen för att ta tag i halsbandet så hugger hon. Hon är inte bortskämd utan vi tar henne oavsett om hon vill. Vi har kollat igenom hela hunden hos veterinär och det enda som var fel på henne var att hon hade pålagringar i svansen så den är nu amputerad, vi trodde att hon skulle bli bättre och gladare efter det men så har det inte blivit. Lite bättre kanske men hon känns fortfarande osäker och opålitlig.
Någon som har något tips på vad vi kan göra?

Sv: Osäker hund?

Förmodligen hade hon ont i sin svans tidigare. Kan kanske vara minnet av det onda som sitter kvar. Eller så kan man undra om det kan vara s k fantomsmärtor. På något sätt måste du prova göra så att allt blir positivt för tiken. Prova att locka med henne med det bästa godis hon vet så att hon följer med ut. När ni sen är ute kan du testa att ha en lekstund eller göra något du vet hon tycker är kul.

Hon hade rejält ont i svansen och hade haft det ett tag innan vi förstod exakt var hon hade ont. Vi trodde att det satt i ryggen. Vi har provat att göra det roligt, locka med godis och även ignorerat henne och bara gått ut med valpen. Tar vi bara med valpen ut så vill hon ut när vi kommit in med valpen.

Måste ni ta tag i halsbandet då? Funkar det inte att träna in ren lydnad?

Hur menar du då?
Ibland så finns det inte tid till att vänta ut henne och då blir det lätt att man tjatar på henne och när inte det funkar så måste vi ju få ut henne, ex ur bilen, hon kan ju inte sitta där hela dagen bara för att hon inte vill komma.

Jag menar just att träna in en bättre lydnad. Säger ni kom så kommer man (utan tjat) sger ni hoppa ut ur bilen så gör man det.

Det är ju ett sätt att kringgå problemet, om det nu inte finns någon smärta att behandla tex.

Jag menar just att träna in en bättre lydnad. Säger ni kom så kommer man (utan tjat) sger ni hoppa ut ur bilen så gör man det.

Det är ju ett sätt att kringgå problemet, om det nu inte finns någon smärta att behandla tex.

De dagar då hon har bra dagar så lyssnar hon och gör det man säger åt henne på en gång. Men så är det de här dagarna då hon inte vill och då funkar ingenting. Hon stenvägrar och ryter jag i så kommer hon till slut krypandes eller så får man lov att hämta henne. De dagarna funkar det inte med lock med godis eller att vara glad och rolig. Hon har bara bestämt sig för att hon inte vill. Har hon en sån dag så går det inte att träna någonting för hon stänger som av.

Frågan är ju om hon inte har ont trots allt då?

Jo så kan det ju vara men i så fall är det nog fortfarande svansen som gör ont även om den inte borde göra det eftersom veterinären inte hittar något mer. Kan det sitta i huvudet att hon tror att det ska göra ont eller har hon verkligen fantomsmärtor och kommer de i så fall att minska med tiden eller. :(

När jag nu läser dina svar så tror jag att jag hade bett vetten om smärtstillande för att se om det hjälper under en period. Du vet själv hur ofta hon brukar vägra, prova att ge henne så att du täcker in minst 2 sådana perioder. Det kan ju vara så att hon har ont nånstans vissa dagar och då hjälper ju de smärtstillande. Är det så, så måste vetten leta upp var hon mer har ont. Fortsätter vägrandet trots smärtstillande kan det vara fantomsmärtor, som jag inte tror det tar bort. Fråga vetten om det för säkerhets skull.

Tack dpmatte :) det har vi inte tänkt på, jag ska ta och prata med veterinären och höra om de kan skriva ut rimadyl så att vi kan testa. Då får vi kanske veta om det gör ont och då kan vi leta vidare därifrån :)

Jag skulle gissa att hunden har brister i den sociala tillgängligheten och försvarar sig när hon känner sig trängd. Kombinerat med ganska mycket "integritet" dvs zonförsvar av sin kropp. Jag hade tränat massor på att göra hanteringen trygg och trevlig för henne, som att stoppa in handen i buren och mata med godis, ta på halsbandet och mata med godis. Så kan du få på kopplet utan hugg och det som blir trist för henne (utsläpad ur bilen) har inget med närkontakt att göra.

Min ena vovve har lite sådana fasoner för sig och går man på hårt och nejar och så, så blir det bara värre. Bästa medicinen för just honom är att jag skrattar och säger att han är fånig. Då brukar han också slappna av och tycka att hanteringen är helt okej. Så man får prova sig fram lite :)

Vad tråkigt att amputationen inte hjälpte hela vägen fram för henne :(
Jag hoppas att ni hittar ett svar och en lösning så hon får bli en helglad vovve igen!

Voff

Jag skulle gissa att hunden har brister i den sociala tillgängligheten och försvarar sig när hon känner sig trängd. Kombinerat med ganska mycket "integritet" dvs zonförsvar av sin kropp. Jag hade tränat massor på att göra hanteringen trygg och trevlig för henne, som att stoppa in handen i buren och mata med godis, ta på halsbandet och mata med godis. Så kan du få på kopplet utan hugg och det som blir trist för henne (utsläpad ur bilen) har inget med närkontakt att göra.

Min ena vovve har lite sådana fasoner för sig och går man på hårt och nejar och så, så blir det bara värre. Bästa medicinen för just honom är att jag skrattar och säger att han är fånig. Då brukar han också slappna av och tycka att hanteringen är helt okej. Så man får prova sig fram lite :)

:bow::bow: Jag haller med!

Människor kan ju uppleva hemska fantomsmärtor, så att hunden är smärtfri för att svansen är amputerad behöver ni inte vara så säkra på.

I övrigt håller jag med I Cillamuffins inlägg. :)

Det funkar att göra så när hon har bra dagar men det är som att det som funkar när hon har sina bra dagar inte alls funkar när hon har dåliga dagar. Ska jag träna det när hon har sina dåliga dagar eller ska jag rikta in mig på de bra dagarna? Det verkar ju inte som att hon bryr sig om godis när hon inte mår riktigt bra :( har hon väl kommit i det stadiet så är det svårt att få henne glad igen om man inte bara ignorerar henne och låter henne vara ett tag.

Hon hatar dessutom allt som hon måste ha på sig typ, halsband, sele eller täcke. Vet inte varför hon gör det men hon kryper oftast ihop när man plockar fram något hon måste ha på sig. Kommer som smygande när kopplet tas fram.

Hon har alltid varit en skrikig/rädd hund som skrek när man lyfte upp henne som valp och kom nära ansiktet.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 011
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?