Osäker häst helt utan självförtroende.

Pelina

Trådstartare
Hej.
Min ponny är väldigt osäker och har inget självförtroende alls. Han är väldigt beroende av flocken. Han går inte att rida ut på själv eller leda bort från stallet. Då blir han farlig att hantera. Han blir oxå rädd för mycket saker och får väldigt lätt panik för bara småsaker. Alla jag har pratat med säger att jag måste bli en ledare över honom. Jag vet att jag inte är det, men vi har börjat jobba på det. Vi har gått några NH-kurser, men jag tycker inte att det ger tillräckligt mkt. Jag tycker inte att man får lära sig hur man ska vara som en ledare. Någon som vet vad jag kan göra med min ponny? Några bra tips som förstärker ledarskapet?

Sv: Osäker häst helt utan självförtroende.

sök ett partnerskap hos din häst istället, att han ska se dig som en lika trygg medlem av flocken som en annan häst. det är svårt för vi är inga hästar. så be din häst att acceptera dig som människa men ändå trygghet. svårt att förklara.
Trygghet behöver inte alltid betyda ledarskap. Fast det kanske är jag också, jag tycker "ledarskap" klingar så dåligt. jag gillar inte det ordet...

Av det du skriver känns det som om det är väldigt mycket jobb med den ponnyn. Eller kanske egentligen inte så mycket jobb men att det kommer ta väldigt lång tid.
Jag har själv en häst som varit väldigt osäker. Det har börjat släppa nu senaste åren men han kan fortfarande ha dagar då han skriker på kompisarna. Jag har haft den hästen i 10 år snart så när jag menar lång tid så menar jag lång tid :grin:

Hur gör du idag då när du rider?

Vi har gått några NH-kurser, men jag tycker inte att det ger tillräckligt mkt. Jag tycker inte att man får lära sig hur man ska vara som en ledare.

Som "ledare" ska du vara lugn, trygg och konsekvent. Det handlar inte om att öva på att flytta runt hästen hit eller dit utan om att du måste hitta din inre trygghet för det är den hästen läser av. Mental träning helt enkelt. ;)

Ge din häst massor av tid, min var också sådär osäker i början. Vi gör massor av saker ihop och det stärker banden. Idag har vi varit ute och inspekterat en jättestor brasa ihop som min sambo anlagt på gården. Finns inte en chans att den hästen hade gått med mej fram till en stor eld för ett år sedan.
Som någon skrev, hantera din häst på ett avspänt och lugnt sätt så kommer den att bli lugn. Träna NH, trick, agility, ridning whatever men umgås MASSOR och umgås avspänt.

Ett värdefullt råd jag fick en gång, var att man inte ska se sig som en ledare, utan en lärare eller förälder. Gör orden någon skillnad för dig? Fundera på det.

Det löser inte dina problem men kanske kan hjälpa dig att tänka i ett nytt perspektiv.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?