Osäker Goldenhanne

G

Goldenretriever

Har en 4 årig goldenkille som jag verkligen älskar över allt annat. Kruxet är att han tål inte andra män. Vi har prövat de mesta och de går bara inte. Kommer de folk hit bla män så blir han galen och skäller på dom o skrämmer dom tills dom skiter på sig. SEN kan han bli bästa vänner helt plötsligt. Han är en Omplaceringshund och vi är hans 5e hem.

Är de någon mer som har liknande problem och hur har ni löst det ?? Vi kan enbart gå till kvinnliga veterinärer Tex.

Ena stunden kan han bli galen på dom sen kan han sitta i deras knä o kela efter en stund OM Han känner att denna killen är OK. Annars kan han vråla o skälla tills dom går !!!

Va ska ja göra. Enligt veterinären så är han jätte osäker och de kan gå över. Men ja har svårt att tro det, då han aldrig bli bättre hur vi än tränar och håller på.

Hur skulle ni ha gjort !!:cry:

Sv: Osäker Goldenhanne

Stackars hund, 5 hem på fyra år :cry:

Hur lång tid har ni "prövat det mesta"?
Ju fler olika människor och ju fler olika metoder, desto osäkrare blir förstås hunden.
Har ni anlitat professionell hjälp ännu?
En välmeriterad hundbeteende-expert kan nog hjälpa er betydligt bättre än en tråd på ett hundforum, där ingen kan se hundens beteende utan bara få det beskrivet så här.

Jag har haft en hund som var "folkskygg", reagerade oavsett kön på personen på ungefär samma sätt som du beskriver!
Vi höll först på med att folk fick locka med godis och vara allmänt trevliga för att få henne att få en positiv bild av folk vi träffade.... det funkade inte med henne utan det blev värre och värre!
Hur som helst fick jag rådet att lära henne att hon INTE behöver umgås med andra. dvs. ingen som kom hit fick hälsa på henne eller ens bry sig om henne. Även när hon börjat visa intresse och kanske var framme och sökte kontakt skulle de bara stunta i henne. Ingen fick hälsa på henne på promenader eller så heller..... de få gånger hon själv ville fram på ett lungt sätt bestämde jag om det var ok! eller inte, ibland fick hon hälsa men rätt ofta lät jag henne inte göra det!
Det verkade ge henne en viss trygghet i att hon märkte att fokus inte låg på henne!
Att träna så här är att försöka signalera till hunden att du har koll på vad som händer, du styr situationen!

Är det er enda hund eller har ni fler? En stabil hund att följa och som kan föregå med gott exempel kan ta udden av beteendet med lite tur. Men å andra sidan en ganska drastisk åtgärd.

Jag är frestad att säga att jag kan låna ut min goldentik som är toppen med osäkra hundar och älskar karlar.

Hur länge har ni haft honom?

Att han av osäkerhet skäller när det kommer hem karlar till er är inte konstigt egentligen. Men där behöver ni kliva fram och visa för honom att det är ni som vaktar dörren och håller honom om ryggen, inte tvärtom. Vilket innebär att när det kommer hem en karl till er så ska hunden inte behöva gå i närheten av honom om han själv inte vill. Säg åt honom att gå och lägga sig och placera en hundkorg i ett tryggt hörn men med uppsikt så han kan ligga och kika. När han lugnat sig kan han själv få komma fram på eget initativ (om han vill) och sniffa på besöket som i sin tur ignorerar hunden.
Om hunden inte vill komma fram så ska han få slippa det. Jag tror inte på att pressa eller tvinga hunden att umgås med karlar om han är så osäker på dem. Viktigast är att hunden kan få lite inre ro och slippa gå runt och vakta och vara osäker utan känner att "matte har koll på läget".

Vi har haft honom sen 080808

Och vi har även lånat hem en trygg goldentik utan resultat.

Jag brukar låta han sitta o vänta påå ett ställe när folk ska kliva in, och då kan han i vilket fall vråla rakt ut.

Vi har även tränat med godis, att dom får sitta ner på huk o komma själv osv, men då skrämmer han dom med sitt vrål så dom hoppar i taket.

Inte äns en manlig vettis får komma fram.

Ja har även suttit med hunden så dom får komma fram, men de är sällan att de går de med.

Ja vet inte va ja ska göra !"!! :confused:

Det verkar vara mycket som baseras på att dom ska komma fram, men som flera har sagt här tror jag att det är bra om hunden får slippa sånt lock och pock. Släpp fokus på hunden, bjud hem de du vill, och låt hunden vara. Ett "Gå och lägg dig" på en trygg plats blir hundens uppgift. Vill den sniffa på gästen efter fem minuter eller fem timmar, låt honom göra det. Då ska INTE gästen uppmärksamma hunden eller börja gulla, utan bara fortsätta som vanligt.

Det verkar vara mycket som baseras på att dom ska komma fram, men som flera har sagt här tror jag att det är bra om hunden får slippa sånt lock och pock. Släpp fokus på hunden, bjud hem de du vill, och låt hunden vara. Ett "Gå och lägg dig" på en trygg plats blir hundens uppgift. Vill den sniffa på gästen efter fem minuter eller fem timmar, låt honom göra det. Då ska INTE gästen uppmärksamma hunden eller börja gulla, utan bara fortsätta som vanligt.

Kunde inte sagt det bättre själv! Ignorera hunden totalt är det bästa på en "rädd/osäker" hund. Absolut inte gå fram till hunden!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 535
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 546
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 281
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar