Osäker eller tjurig?

Linnea_1987

Trådstartare
Vi har ett russ som vi använder som kör- och ridhäst. När vi kör ut med honom (ensam) så vill han alltid stanna och börja vända/kasta sej å sidan. På senare tillfällen har han även börjat stegra sej (vid körning). Han uppträder inte som att han är rädd, blir ej nervös osv. Det går bättre när man har sällskap, men detta har även hänt ngn gång då vi haft med en annan häst. Ibland försöker han också göra detta när man rider och om man är bestämd och skänklar framåt går han en bit, för att sen försöka på nytt. Sker inte i paddocken utan när vi skulle rida i hans hage och efter en liten skrittslinga.
Tacksam för lite tips för hur man ska gå tillväga med detta!

Och en sak till..
När man är utanför boxen ser han jättehemsk och sur ut. Är annars supersnäll. Finns det ngn som vet hur man ska få bort/minska det beteendet?

Sv: Osäker eller tjurig?

Det där med att han håller på att stegra och så i hagen kan bero på att han inte vill bli "jobbad" på sin viloplats, vilket är i hagen! Skulle själv inte gilla att min chef kom till min säng och beordrade mig att göra kaffe till h*n innan min arbetstid börjat än. Har träffat många hästar som verkligen inte vill bli riden i hagen, tycker själv inte om det (hoppa inte på mig, det är trots allt från häst till häst) :d

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar