OS- Fälttävlan

Är inte så bekant med fälttävlansdressyren, men här finns inga krav på kandar förstår jag? Tycker det mesta ser väldigt trevligt och harmoniskt ut om man jämför med hur de rena dressyrtävlingarna brukar se ut!
 
Försöker formulera för mig själv varför jag tycker det är så mycket mer behagligt med ft-dressyren än den vanliga. Det är ju inte sällan ”folk” gör lite narr av fälttävlansdressyren och skrattar lite (åt mig iaf) när jag uttrycker att jag tycker det är trevligare att kolla på. Typ att det beror på att det är så låg nivå så att man själv kan se sig göra det osv.

Men en grej är nog att spändheten hos vissa hästar i ft-dressyren snarare verkar komma av omgivningen/yttre faktorer och inte av ryttarens ridning och hjälper. Det tycker jag är en stor skillnad från den vanliga dressyren på hög nivå. Kanske beror det på att många ft-hästar har mer nerv, vet att terrängen väntar och ryttarna alltid måste tänka på avspänning, snarare än att ”spänna bågen” och flasha genom spänning.
 
Försöker formulera för mig själv varför jag tycker det är så mycket mer behagligt med ft-dressyren än den vanliga. Det är ju inte sällan ”folk” gör lite narr av fälttävlansdressyren och skrattar lite (åt mig iaf) när jag uttrycker att jag tycker det är trevligare att kolla på. Typ att det beror på att det är så låg nivå så att man själv kan se sig göra det osv.

Men en grej är nog att spändheten hos vissa hästar i ft-dressyren snarare verkar komma av omgivningen/yttre faktorer och inte av ryttarens ridning och hjälper. Det tycker jag är en stor skillnad från den vanliga dressyren på hög nivå. Kanske beror det på att många ft-hästar har mer nerv, vet att terrängen väntar och ryttarna alltid måste tänka på avspänning, snarare än att ”spänna bågen” och flasha genom spänning.
När jag läser det du skriver kan jag inte mer än att hålla med, har också försökt tänka ut vad skillnaden egentligen är, men inte riktigt lyckats. Huvudet på spiken, tror jag! :)
 
Försöker formulera för mig själv varför jag tycker det är så mycket mer behagligt med ft-dressyren än den vanliga. Det är ju inte sällan ”folk” gör lite narr av fälttävlansdressyren och skrattar lite (åt mig iaf) när jag uttrycker att jag tycker det är trevligare att kolla på. Typ att det beror på att det är så låg nivå så att man själv kan se sig göra det osv.

Men en grej är nog att spändheten hos vissa hästar i ft-dressyren snarare verkar komma av omgivningen/yttre faktorer och inte av ryttarens ridning och hjälper. Det tycker jag är en stor skillnad från den vanliga dressyren på hög nivå. Kanske beror det på att många ft-hästar har mer nerv, vet att terrängen väntar och ryttarna alltid måste tänka på avspänning, snarare än att ”spänna bågen” och flasha genom spänning.

Att man vet att de inte rids i ridhus/ridbana minst 6 dagar per vecka gör det också mycket mer trevligt att titta på 😄
 
Jag ska erkänna att jag inte kan sluta undra här med hur mycket skit som inte syns, för ingen gren är befriad från de som gör hästar illa. Tänker t.ex. på Mark Todd som slog en häst med en gren upprepade gånger
 
Såg en bild på en av fälttävlanshästarna som låg och sov med öronen nergrävda i ett berg av spån 😍 tappade tyvärr namnet så hittar den inte igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det svenska fälttävlanslaget – med Frida Andersén, Sofia Sjöborg och Louise Romeike – slutade sexa på OS i Paris i juli. Nu flyttas...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Måndagen vid slottet Versailles bjöd på det avslutande momentet i OS-fälttävlan. Många bommar föll – men Storbritannien hade is i magen...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Så äntligen vet vi vilka som är nominerade i första vändan. Fem ryttare med sju hästar. Ludwig - Balham Mist, El Kazir SP Sara -...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
18 402
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Frida Anderséns är tillsammans med hästen Box Cayenne, utvald till ridsportförbundets talanggrupp för svensk fälttävlan. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp