OS- Fälttävlan

Men ååååh! 😍 Det är samma häst som jag skrev att jag blivit kär i i inlägg 228. Nu blev jag bara ännu mer kär. 🥰
Ser nu att min nya favorithäst inte kommer till start imorgon. Tydligen tappade hon två skor tidigt i terrängen och fick en mindre skada som följd, så de har valt att inte ställa upp i banhoppningen. Tråkigt att man inte får se dem mer för den här gången, men såklart rätt beslut att hästens hälsa kommer först. 🙌🏼 Hoppas få se mer av denna glada häst i framtiden! 😍
 
En till dum fråga från mig som inte orkar googla. När börjar hoppningen imorgon? När är veterinärbesiktningen? Misstänker att den inte streamas?
 
Jag kollade igen nu och det var inte det hindret jag trodde (spetsen efter vattnet) som de fick flaggfel på, det var ett annat hinder jag inte tror att de visade i tv-sändningen alls.
 
Varför lägger man hoppningen sist och inte terrängen?
Det har varit mycket diskussioner om detta sista åren.

Grunden är väl att ryttaren inte ska ta ut det sista i terrängen, utan att hästen ska orka med en barnhoppning dagen därpå. Hästvälfärd helt enkelt.

Det är alltid några hästar som inte går igenom besiktningen på morgonen. Hade terrängen legat sist hade dessa ryttare kunnat vinna tävlingen med en halt häst.
 
Det har varit mycket diskussioner om detta sista åren.

Grunden är väl att ryttaren inte ska ta ut det sista i terrängen, utan att hästen ska orka med en barnhoppning dagen därpå. Hästvälfärd helt enkelt.

Det är alltid några hästar som inte går igenom besiktningen på morgonen. Hade terrängen legat sist hade dessa ryttare kunnat vinna tävlingen med en halt häst.

Är besiktningen efter terrängen?
Jag är novis, dottern har ridit en p70, så vi är helt gröna. Och os är ju inte alls som en p70…. 😂
 
En annan aspekt att ha hoppningen sist är ju som efter terrängen igår där flera ryttare hade straffpoäng för flaggor som överklagats och skulle kollas på i efterhand. Då blir ju resultatet i någon mån preliminärt tills alla efterkontroller är klara. I nuläget är ju allt sånt avklarat inför sista dagen så när sista ryttaren ridit i mål på hoppbanan är det klart och tydligt vem/vilka som vann (förutom när det kommer in positiva dopingtest förstås :meh:)
 
Varför lägger man hoppningen sist och inte terrängen?

Det är helt enkelt en svårighet som är inbyggd i det ursprungliga upplägget för fälttävlan. Att du ska kunna rida terrängen med tanke på att hästen dagen efter ska vara fräsch och fin och klara att hoppa en bana felfritt. Och att ryttaren kan ha nerverna i styr i hoppningen när de vet alla förutsättningar.

Att hoppningen ligger först i lägre klasser är en anpassning för att lättare kunna få ihop tidsschemat. Och som bonus fungerar hoppningen som en koll på att ekipaget klarar av att ta sig runt en hoppbana innan man släpper ut dem på fasta hinder.I medelsvåra klasser brukar det finnas båda formaten.
 
Men nu såg jag i en H&H artikel att det är prat om att ändra och lägga terrängen sist till nästa OS så vi får väl se...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det svenska fälttävlanslaget – med Frida Andersén, Sofia Sjöborg och Louise Romeike – slutade sexa på OS i Paris i juli. Nu flyttas...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Måndagen vid slottet Versailles bjöd på det avslutande momentet i OS-fälttävlan. Många bommar föll – men Storbritannien hade is i magen...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Så äntligen vet vi vilka som är nominerade i första vändan. Fem ryttare med sju hästar. Ludwig - Balham Mist, El Kazir SP Sara -...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
18 405
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Frida Anderséns är tillsammans med hästen Box Cayenne, utvald till ridsportförbundets talanggrupp för svensk fälttävlan. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp