OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

*kl*

Kan vi inte skita i kommentatorerna nu och diskutera ritterna? ;)

Uthopia, såg lite matt ut tycker jag.

Salinero, känner knappt igen hästen. Oh how the mighty has fallen. Tycker hon får en hel del extra poäng pga ekipaget

Diva Royal, väldigt trevlig häst. Lösgjord och mjuk. Saknar dock styrka.

Painted Black, oj vilken fin ritt hon gjorde 19 åringen. Hon har ju en bra häst men ändå!

Mistral Höjris, såg inte den väldigt tung ut? Har den alltid gjort det?

Gillade även den där tjejen som tränade för Hubertus Schmidt också, namnet har jag tappat bort.

Blir spännande imorgon.

Jo, jag tror att det är samma.
Det är samma: ridsport@svt.se

-kl-
Att höra av sig till kommentatorerna, samt SVTs sportredaktion och lämna sitt feedback är en jättebra idé.

Men Nota Bene:
Försök stävja känslorna och skriv sakligt och korrekt (stava väl, och ett skiljetecken åt gången räcker). Försök förmedla varför Byström inte känns idealisk varken för oss som kan sporten, eller noviserna som lockats utifrån till sporten efter fälttävlanssändningarna.

Intressant vore även att lämna egna förslag på expertkommentatorer och bisittare, eller vilka egenskaper som skulle vara värda att leta efter när vi ska bemanna båset.

Kan vi bära fram 650 kg bodybuilderhäst på långbana, så ska vi nog kunna bära fram vår idrott till en bra plats i etern också.
Meget lycka! :)

Japp! Nu har vi lärt oss att anledningen till att fälttävlanshästarna inte är spattiga på banan är för att de är loja och outbildade!:idea:

:crazy:

Du skojar, hon gör bara bort sig själv och tyvärr åker hela dressyr"sporten" med på ett bananskal. Vilken dålig representant för svensk ridsport.. helt pinsamt..

Hur kom frågeställningen upp förresten?

ok läste vidare... hur kan hon säga att fälttävlanshästarna inte är lika mkt utbildade? Hur utbildade är dressyrhästen i hoppning och terräng frågar jag mig då? Det är ungefär samma sak.. så jävla korkad den människan är så det inte är sant.. fast det visste jag redan iof ;)

Senast ändrad:

KL
Är det någon som vet om man kan hitta Laura och Mistral Höjris från dagens ritt på nätet någonstans? Jag missade tyvärr dem.

*kl*

Minna blev ganska dissad på radiosporten. Reportern sa att Minna förklarat misstagen med att Santana blivit rädd för ljudet från fotografernas kameror. Reportern menade att det ju innebar att hon borde ha förberett hästen bättre eftersom hon borde kunnat räkna ut att det skulle finnas fotografer på OS...

Jag sticker väl ut hakan lite här nu kanske men here it goes... Vad gäller fälttävlanshästarna så ÄR de ju faktiskt inte lika välutbildade - inom dressyren. Att de går ett lättare program är väl knappast nån hemlighet? Jag tappade ju sändningen, men hörde tidigt i sändnigen att hon snarare berömde ft-hästarna för att de inte är lika nerviga och känsliga - på ett positivt sätt!

När hon pratar om energin i dag är det givetvis på dressyrbanan hon menar, varför skulle hon som dressyrkommentator ha även banhoppning och terräng i åtanke mitt under live-kommenterande av OS? Jag håller med om att hon inte är den roligaste att lyssna på, men så himla snorkig och kass tycker jag faktiskt inte hon är. FT-kommentatorerna var många gånger bättre, det håller jag med om - men om ni nu stör er så mycket att ni stänger av tv:n/datorn - varför inte bara stänga av ljudet?

OT
Fan vad sur jag blev över att min webb-tv började strula och till slut inte gick att se alls. Jag missade min stora favorit Painted Black :(

Men Nota Bene:
Försök stävja känslorna och skriv sakligt och korrekt (stava väl, och ett skiljetecken åt gången räcker). Försök förmedla varför Byström inte känns idealisk varken för oss som kan sporten, eller noviserna som lockats utifrån till sporten efter fälttävlanssändningarna.

Jag har än så länge inte skrivit något. Just av orsaken att jag vill förmedla det jag vill ha sagt utan att ha en anklagande ton. Skriver man i stundens hetta blir det väldigt lätt fel.

Jag sticker väl ut hakan lite här nu kanske men here it goes... Vad gäller fälttävlanshästarna så ÄR de ju faktiskt inte lika välutbildade - inom dressyren.

Grejen är att dom ÄR lika välutbildade fälttävlanshästar som Dressyrhästarna är dressyrhästar så hela jämförandet i sig är ju korkat. Jag hörde inte vad hon sa men hoppas hon la till då att fälttävlanshästarna även ska gå terräng och hoppning och att det inte finns en fysisk möjlighet att dom kan vara på samma utbildningsnivå i dressyren som en dressyrhäst.. Om hon sa det så, är det ju helt ok.

Hahaha ja men det var väl helt rätt sagt :rofl:

Jag håller med ;)

Var det inte Kyra som med Matador lät en fotograferande vän stå och knäppa massor med kort tills han slutade bry sig? Har för mig att hon först hade tänkt be alla fotografer låta bli att fota men insåg att det var bättre att vänja honom :)

Grejen är att dom ÄR lika välutbildade fälttävlanshästar som Dressyrhästarna är dressyrhästar så hela jämförandet i sig är ju korkat. Jag hörde inte vad hon sa men hoppas hon la till då att fälttävlanshästarna även ska gå terräng och hoppning och att det inte finns en fysisk möjlighet att dom kan vara på samma utbildningsnivå i dressyren som en dressyrhäst.. Om hon sa det så, är det ju helt ok.

Minns jag inte att hon sa. Hade hon sagt det hade det helt klart varit annorlunda.

Det jag heller inte gillar är de faktiska sakfelen. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har inte hittat någonstans i TR att man _måste_ ha vita ridbyxor. O då har jag läst den som finns på nätet som gäller från jan - 12.

Jag förväntar mig faktiskt mer av en expertkommentator än vad hon levererar. :(

Jag sticker väl ut hakan lite här nu kanske men here it goes... Vad gäller fälttävlanshästarna så ÄR de ju faktiskt inte lika välutbildade - inom dressyren. Att de går ett lättare program är väl knappast nån hemlighet? Jag tappade ju sändningen, men hörde tidigt i sändnigen att hon snarare berömde ft-hästarna för att de inte är lika nerviga och känsliga - på ett positivt sätt!

Fast det där är inte heller sant i flera fall. Är det inte flera av Algotssonarnas hästar som har tävlat St:Georg tex. Att det sen inte finns gång för högre klasser är en annan sak. Skillnaden är nog snarare att det är hästar som regelbundet fått galoppera av sig och inte hålls inlindade i bomull även om det nog även har stor del att göra med aveln (Jazz hästen som gick ft dressyren såg ju tex minst sagt spänd ut).

Missade som tur är just den delen där den kommentaren ska ha sagts då jag stört mig på kommentarerna innan och stängt av ljudet:angel:

Senast ändrad:

Jag menade utbildningsnivån på just dressyren. Att även ft-hästar är välutbildade är det nog ingen som säger emot, och jag håller med om att man inte kan jämföra rakt av - det är lite det som är min poäng.

Jag har uppfattat det hela på ett helt annat sätt, men det kanske är för att jag inte är involverad i fälttävlan och inte har just den grenen extra varmt om hjärtat.

Angel: Ja jag pratar givetvis generellt sett. Jag tvivlar inte för fem öre på att det finns ft-hästar som är mycket välutbildade inom dressyren, precis som det finns dressyrhästar som får både hoppa och gå i terrängen - och alltså inte är inlindade i bomull hela tiden ;)

Jag tycker faktiskt att en dressyrhäst ska klara störningar lika bra som en ft-häst, hopphäst eller vad som. Det gör de sällan vilket motiveras med att de är så "på tårna".

Minns jag inte att hon sa. Hade hon sagt det hade det helt klart varit annorlunda.

Det jag heller inte gillar är de faktiska sakfelen. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har inte hittat någonstans i TR att man _måste_ ha vita ridbyxor. O då har jag läst den som finns på nätet som gäller från jan - 12.

Jag förväntar mig faktiskt mer av en expertkommentator än vad hon levererar. :(

Nä det är mååånga år sedan det stod vita ridbyxor :) Däremot tävlar ju inte OS-ryttarna enligt TR... ;) (och jag har noll koll på vad som står i FEIs reglementen om just den saken)

Nu hörde jag inte just den kommentaren, men om ni redan tycker så illa om henne så läser ni ju in värsta tänkbara mening i allt hon säger också.... Jag följer inte så noga vad de säger, förutom ren fakta om ekipaget.

Det ÄR sant att en häst som skall gå GP dressyr måste ha en helt annan typ av energi och nerv än en som bara skall gå ett enklare MSV programm utan så stora krav på samling, vilket FT hästarna gör. Det handlar om olika typer energi och styrka.

Tror knappast hon går omkring och tror att FT hästar är loja och otränade... :p

Haha, sant ;) får väl ta att sadla om då ;)

Jo SB är en suuper fin häst! Fortfarande väldigt ung i klasserna dock och har gått snabbare framåt än någon har hoppats på! Ingen trodde att han skulle kunna göra ett OS efter bara ett halvår i GP! =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka