OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Jag sticker väl ut hakan lite här nu kanske men here it goes... Vad gäller fälttävlanshästarna så ÄR de ju faktiskt inte lika välutbildade - inom dressyren. Att de går ett lättare program är väl knappast nån hemlighet? Jag tappade ju sändningen, men hörde tidigt i sändnigen att hon snarare berömde ft-hästarna för att de inte är lika nerviga och känsliga - på ett positivt sätt!

När hon pratar om energin i dag är det givetvis på dressyrbanan hon menar, varför skulle hon som dressyrkommentator ha även banhoppning och terräng i åtanke mitt under live-kommenterande av OS? Jag håller med om att hon inte är den roligaste att lyssna på, men så himla snorkig och kass tycker jag faktiskt inte hon är. FT-kommentatorerna var många gånger bättre, det håller jag med om - men om ni nu stör er så mycket att ni stänger av tv:n/datorn - varför inte bara stänga av ljudet?

OT
Fan vad sur jag blev över att min webb-tv började strula och till slut inte gick att se alls. Jag missade min stora favorit Painted Black :(

Och jag hävdar att betydligt fler fälttävlanshästar är mer utbildade än vad de visar i sitt dressyrprogram. De flesta kan alla skolor så att säga att de inte skulle vara lika mycket utbildade tycker jag är väldigt fel

Men att härifrån begära att de skall gå högre svårighet i dressyren med följande grenar är för mycket för dem. Tycker att det räcker gott och väl med att de går 6km terräng och två banhoppningar på 125 resp 130 dagen efter terrängen.

Men att hävda att de inte skulle kunna vara utbildade i högre dressyr är bara löjligt!

*kl*

Kan vi inte släppa kommentatorerna och tjafset dressyr vs FT häst och faktiskt diskutera OS?

Det jag ser mest framemot idag är:
Damon Hill
Desperados
Valegro
och Ravel.

Sen såklart svenskarna även fast pessimistiska jag inte tror laget eller de har en chans i helvete på medalj. Hoppas de kan slå sina pers iallafall. Vore kul om de lyckas toppa formen till OS liksom.

Senast ändrad:

Och jag hävdar att betydligt fler fälttävlanshästar är mer utbildade än vad de visar i sitt dressyrprogram. De flesta kan alla skolor så att säga att de inte skulle vara lika mycket utbildade tycker jag är väldigt fel

Men att härifrån begära att de skall gå högre svårighet i dressyren med följande grenar är för mycket för dem. Tycker att det räcker gott och väl med att de går 6km terräng och två banhoppningar på 125 resp 130 dagen efter terrängen.

Men att hävda att de inte skulle kunna vara utbildade i högre dressyr är bara löjligt!

Nej, nu tycker jag faktiskt att det är denna diskussionen som börjar bli löjlig...
Full respekt till fältävlanshästarna, som naturligtvis är fantastiskt välutbildade! Men att om och om igen sitta och tjata om att dom minsann är lika högt utbildade i DRESSYR, som dom internationella GP hästarna, det blir faktiskt lite löjligt. Man kan inte jämföra GP med St. George som ngn gjorde, inte heller att dom "går alla skolor". Sen finns det säkert ngn fältävlanshäst som är utbildad hela vägen till GP, men det är knappast ngt som gäller generellt. Varför skulle dom? Det är olika grenar, det är väl inget konstigt med det. Finns väl ingen anledning att förringa ngn grens prestasioner!

Man räknar väl FT-hästen som allsidig- kan lite av allt o är uthållig.

Nog:o.

När börjar dressyren idag?
Ngn som vet starttider på Tinne o Patrick?

*kl*

Kan vi inte släppa kommentatorerna och tjafset dressyr vs FT häst och faktiskt diskutera OS?
.

Håller med!! Börjar bli så barnsligt att jag fick flashbacks till min ungdoms klassiska "bråk" hårdrockare eller synthare :D
(Det är ju så självklart att svaret är hårdrockare :p)

Kl
Yvonne ÅStrand kommenterade med Carlebäck. Hon är i alla fall dressyrryttare. Hon är bra tycker jag.

Bäst vore att ha Åsa Stebner eller vad hon heter i efternamn.

Annars röstar jag för Eric Lette med någon yngre, rolig bisittare.

Åsa heter Stibner i efternamn och kommer nog inte att kommentera för SVT så länge hon är anställd av TV4. Annars håller jag med, hon är duktig. Att höra henne som speaker i Falsterbo är en fröjd. Påläst, genuint hästkunnig och målgruppsanpassad.

Jag håller med ;)

Var det inte Kyra som med Matador lät en fotograferande vän stå och knäppa massor med kort tills han slutade bry sig? Har för mig att hon först hade tänkt be alla fotografer låta bli att fota men insåg att det var bättre att vänja honom :)

Jo, det stämmer. Hon bad till och med fotograferna att inte fota, men de sa i princip att hon skulle minsann inte komma och bestämma vad de skulle fota och inte.

Funderar på om dressyrryttare på hög nivå någonsin tränar sina hästar på något som inte har med "det tekniska" att göra. De VET att det är blommor på stora tävlingar. Likt förbannat är det alltid någon som skyggar för blommorna. De VET att det är närgångna tv-kameror som rör på sig på stora tävlingar. Likt förbannar är det någon som får spelet för tv-kamerorna. Och de VET att det är fotografer. Och likt förbannat förlorar de viktiga poäng för att hästen inte klarar av ljudet. Hur svårt kan det vara att öva på såna saker? Lägg in det i träningsschemat, för sjutton!

Funderar också på varför Minna fick tillstånd att tävla i egen frack (såg ni hur Bo Jenå kom älgande med "den officiella" efter ritten?) och hur det kommer sig att hon kan ställa krav på att inte behöva bo i OS-byn. Hon är ju inte Usain Bolt, direkt. Nån som vet hur diskussionerna har gått? Kommer även Tinne och Patrik rida i sina egna frackar?

Nu ser jag fram mot en härlig dressyreftermiddag. Vilka fantastiska ekipage som ska vara med idag! Valegro är ju en riktig pralin. :love:

Funderar också på varför Minna fick tillstånd att tävla i egen frack (såg ni hur Bo Jenå kom älgande med "den officiella" efter ritten?

Jag har för mig att alla dressyrryttare bestämt sig för att rida i egna frackar.

Jag håller med, nickade när jag hörde kommentaren på radio. OS är ju liksom lite större än vanliga tävlingar.

Ser fram emot att äta min jobblunch framför tvn å ta fikarast kl 15:44.
Ska bli såå kul att få se de svenska equipgen oavsett hur det går. Vi är ett litet land men har ändå ett lag med i varje ridgren, inte illa. Tyckte så mkt om Toy Story när jag såg honom på framridningen i Globen. Go Go ...:banana:

Jag har också för mig att alla svenska dressyrryttare kommer att rida i sina egna frackar?

Vad gäller Minnas boende så är det pga att hon inte får ha barnet i OS-byn, inte det minsta konstigt att hon då väljer att bo utanför tycker jag... sen så rider väl Patrik Kittel Scandic i dag, och inte Toy Story :)

Jag gillar ju Kittel men det där ser inge trevligt ut alls. Inte alls. Tycker det är så synd att träning som ser så obehaglig ut uppenbarligen ger så bra resultat och verkar funka.

Man blir liksom kluven. Om hästarna går så bra som de gör så kan de ju inte vara farligt men så ser man bilderna och då känns det ju inte som om det finns på världskartan att det skulle vara bra träning. Jobbigt det där.

Nåväl nu handlar ju tråden om OS och inte hyperflexion.

Måste Boltlöpa till thaien nu och köpa lunch för att hinna tillbaks till Tinne :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka