Ortho-flex sadel?

L

lenaloo

Hej!
Jag har en unghäst som växer,men jag vill ha en sadel som jag kan rida in henne i. Tittar på massor av alternativ och hittade då en Ortho-flex westernsadel beg till salu. Enligt säljaren ska den passa alla hästar. Googlat på den, men det är svårt att få ut nån vettig information, kollat om det finns youtube också.

Min fråga är: Har någon erfarenhet av en sådan sadel? Fungerar den verkligen så att den breddar sig efter olika hästar? I så fall lägger jag gärna lite mer pengar eftersom jag antagligen kan ha den längre(??).

Alla svar emottages tacksamt!!

Sv: Ortho-flex sadel?

Ortho-flex har kånkat och sadeln måste provas ut lika ordentligt som vilken sadel som helst. Om någon säger att den passar alla hästar så beror det på att personen i fråga vill sälja till varje pris.

Ja, tanken har slagit mig med... För om det vore så bra så skulle väl fler ha den redan.
Men, att det ska ha konkat verkar konstigt, för hemsidan är aktiv med en aktiv kalender.

Okey, så det är alltså en pad om jag har fattat det rätt? Jag kollade sidan och det var en faslig massa text!
Men det verkar vettigt, finns de i danmark att köpa i butik eller beställde ni på nätet?

Hej!

Jag äger 1 Ortho-flex äldre modellen samt har sålt en annan ( då jag ville har en showsadel i stället ;) )

Beställde dessa i USA och plockade med hem på en resa.

Ser i tråden att många tycker att Ortho-flex är värdelösa med sina flexibla paneler som ändrar sig efter hästen. Undrar om personerna över huvud taget klämt på o provat dessa sadlar?

Min erfarenhet att mina 2 är i varje fall att de passade på alla hästar som
jag använde dessa på i varje fall. Allt från Små ponnysar( rundkurna korta sadlar) smäckra araber, tinker, halvblod och riktig flodhäst till quarter.
Blev alltid ett fint jämt avtryck utan torra fläckar. Samt fint brett torrt märke vid ryggraden. Är inte detta indikationer på att sadeln passar?
var endast en häst den inte passade på och det är min lilla quartervalack, men men här passar i stort sett ingen sadel tyvärr.....

Nu valde jag en allroundmodell som skulle passa många hästar och specialbeställde inte efter ryttare o häst.

Hade jag inte velat ha en showsadel hade jag aldrig såld den andra :)

Hej hej!
Det måste varit din annons som jag såg på hastnet. Du har alltså sålt din nu?
Jag har haft svårt att hitta bra info om sadeln på nätet, fast jag har hört mycket om dem.

Okey. Jag har funderat på det hela och ska nu kolla efter en sadel som passar mig och hästen. Det blir nog en som är lite för stor som hon kan växa i. Men det är ett bra system! Jag har läst både på er hemsida och på Len Browns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
L
Ekonomi & Juridik Hej alla =) Tänkte kolla om någon har ett vettigt råd till kmig ang detta.... Jag köpte en unghäst i slutet av förra året. Såg den...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka