Örter mot hingstbeteende hos valack?

Mumin_79

Trådstartare
Finns det någon ört eller homeopat medicine eller vad som helst som man skulle kunna prova på en vallack som betäcker :crazy:

Dumma dumma häst- han är kastrerad fattar han inte det- vi har kapat bort :devil:

Nej men seriöst så är det lite av ett problem och jag skulle jättegärna vilja höra om någon har några tips och ideer utöver att inte hålla honom med ston.:o

Vi har ju två ston och en valack juh och vill inte att han ska behöva stå själv :eek: :crazy: Kanske dags att skaffa en killkompis då. :cool:

Mumin

Sv: Örter mot hingstbeteende hos valack?

hej! har hört att munkpeppar ska vara bra till hästar med mkt testosteron. värt ett försök.:idea:

Ooooh så hette det ja :-) Tack.
Någon som använt det och det har funkat?
Ska man köpa bara munkpeppar och ge eller någon sån där "hormonblandning"
Ska man blanda det i något kanske eller är det mumisigt så att de äter ändå`?

Mumin

Hur gammal var hästen då han kastrerades då?

Nu måste jag tänka, *hmm* han är snart 4 så 2år var han ungefär. Redan könsmogen iallfall och betäckte vad jag vet ett sto innan kastrering (olyckshändelse hos förra ägaren) Så han vet tyvärr vad det handlar om. Har själv inte haft några problem, förra året betäckte han ett nordis sto men slutade med det när vi bytte hage även om det fanns ston där med. Verkar bara betäcka om stot är mkt intresserat så att säga. Stona har i det här läget brunstat och mer eller mindre tryckt sig på.:angel:

Han är överhuvdtaget en mkt hingstig valack, som visar upp sig rejält för ston i hagen och vallar sina flockar, mkt ranghög och ja en riktig odåga när han sätter den sidan till :devil:

Men när han är underbar är han verkligen uuunderbar :love:

Räknas dom som "senkastrerade" direkt om dom kastrerats efter att de hunnit bli könsmogna eller vart drar man gränsen?

Mumin

jag har munkpeppar och det fungerade på min shettiskille. Det gjorde resultat efter ett par dagar en vecka. Gav det regelbundet i 2-3 månader ca 1 msk.
Sen har jag gett det någon gång extra då han började bita i mitt stos täcken där vid flanken där hingstar gärna biter. Då sluta han med det med!
Jag har lite om du vill prova. PM:a mig om du är intresserad. (det går inte åt så mycket....)

Aha, då är det ju inte valackens "fel"! Det är ju stona som förvrider huvudet på stackarn! :rofl: Nej men skämt åsido, det finns ju en del valackar som inte fattar att om blivit av med kulorna. Om det är deras hingstdrift som spelar dom ett spratt eller vad det beror på törs jag inte riktigt uttala mej om. Men samtidigt är det ju som sagt stona som hjälper till att "locka fram" hingsten inom honom.
Jag tror att det var vettigt att byta hage då de nya hagkompisarna tydligen inte stötte på honom?
Att jag frågade om ålder var för att det kan vara jobbigare för hingsten att bli kastrerad som äldre. Men din var ju bara 2 år, så jag undrar om inte det där växer bort med tiden. Jag vet inte det med säkerhet.
Själv har jag en varmblodskille på 2 år. Han får behålla kulorna så länge han sköter sig. Jag är av den åsikten att dom skall få "växa i" sin hingstkropp innan man kasterar dom. Fast det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Ibland inte heller av medicinska skäl tillrådigt att vänta med kastration.
Ingen aning om vart gränsen går för "senkastration".

Senast ändrad av en moderator:

Oki tack så mkt , det var inte så dyrt så jag tar och satsar på att köpa hem ett lass :-)

Mumin

Ja dom är riktiga flator dom här så här års :angel: :D

Ja han är en speciell herre min kille, vi är två nötter i ett skal tror jag ;)

Han har dock lärt mig enormt mkt. Det där med dominans funkar överhuvdtaget inte utan nyckeln var lyssna och sammarbeta.
Tror du han lyssna om jag ber snällt ;) :p

Ska pröva munkpeppar, annars får jag fixa det på annat sätt, just nu går de skilda åt, stackars shettisdamen riskerar annars att bli mos :eek:

Ja frågan är om det skulle vara någon som helst skillnad om ha blev kastrerad tidigare, ingen ide att spekulera då jag inte ägde han på den tiden.

Mumin

Oki gör det! mitt var dock jädrigt dyrt. Men jag har med funnit billigare alternativ i efterhand! Lycka till! För mig (eller hästen rättare sagt) var det ett mirakelmedel! han var heltosig. han var ju lite o mitt sto var sto så han blev ju mer galen då han inte kom åt.
Sen hittade jag han med ett ben hängandes i hennes täcke då och då + att bensnörena brukade vara av oxå.

Är lite nyfiken om det har fungerat med munkpeppar på din val? Min val tror att han är hingst och jag önskar att han kunde bli cool och fatta att han är valack :) Han blev kastrerad vid 1års ålder men ändå så sitter det i, jobbigt jobbigt.

har själv använt munkpeppar till min hingstiga vallack ,tog ca en mån innan det fungerade ,han betäckte inte men ville inte lämna damerna,
skrek och bråkade ,kunde helt plötsligt inte vara själv.
nu kommer han få en dos till våren när damerna blir galna igen.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka