Orsaker till att hon ej blir dräktig?

Lycanthrope

Trådstartare
Vad finns det för olika anledningar till att ett sto inte blir dräktigt?

Mitt sto är fortf tom, precis som förra året. Det är ju så klart ett par brunster till i år.

Hon är ultraljudad och har gjort bakterieprov, allt ser bra ut. Men hon är ju 14 år och det skulle bli första fölet.
Vad är det för trubbel det blir pga åldern?

Fler orsaker som kanske går att kolla upp?

Sv: Orsaker till att hon ej blir dräktig?

Är hon skjöljd i livmodern efter seminering? Mitt ungsto tog sig inte på första semineringen trots neg bakprov. Efter andra semineringen så skjöljdes hon för säkerhets skull och hon blev då dräktig :)

Så om jag får ett krångelsto i framtiden tänker jag se till att stoet skjöljs ordentligt även om bakprovet är negativt. Det finns ju massor av bakteriestammar och man odlar oftast bara på kända stammar därför hittar man inte allt.

Behöver ju inte vara sköljningen som var svaret, utan slumpen.

Står hon på semin, så man följer brunsten på ultraljud?

När i brunsten är bakterieprovet taget?

Jag gissar, utan att veta mer, att endera är det sperman som är dålig, hon har bakterier, eller att ni seminerat/betäckt vid fel tidpunkt.

Naturen? Vissa får inte föl. Vissa kan inte få med den hingst som är utvald. Precis som med människan :D

Har ni betäckt/seminerat med samma hingst? Eller provat fler?
Förre året en hingst som verkade ha rätt dålig fertilitet. I år med en mer känd hingst med väldigt bra fertilitet.

Har ni tagit en biopsi på livmodern?
Nej.

Står hon på semin, så man följer brunsten på ultraljud?

När i brunsten är bakterieprovet taget?

Jag gissar, utan att veta mer, att endera är det sperman som är dålig, hon har bakterier, eller att ni seminerat/betäckt vid fel tidpunkt.
Hon betäcks för hand.
Det minns jag tyvärr inte.

Ska jag be dem få henne sköljd av veterinär? (vet är där väldigt ofta)
Tidpunkten är ju svår att påverka, tror de betäcker varannan dag under brunsten.

Naturen? Vissa får inte föl. Vissa kan inte få med den hingst som är utvald. Precis som med människan :D
Mäh, jag har ju beställt ett föl! :mad:

:angel:

Men ultraljudar de mellan betäckningarna?
Det kan ju vara så att hon samlar på sig vätska, och behöver behandlas för det.

Ja de ultraljudar mellan.

Ser man vätska på ultraljud?
Jag kan ju be dem spola.

Ja, vätskan syns på ultraljud.
Är det länge sen ni tog provet skulle ni kanske ta ett nytt?

fler anledningar till att det inte fungerar.

Jag ett sto som bara tar sig om man "seminerar försent". Dvs när de seminerar där hon borde släppa ägget (dagen efter ägget är 4,5 cm) så gör hon inte det utan hon blir alltid seminerad ca 3 ggr per brunst då hon inte släpper förrän ägget är närmare 7 cm.
Antagligen irriterar detta slemhinnan så att hon sen inte tar sig alls.

De sista 2 åren har jag istället kollat henne mot hingst och då visar det sig att hon inte alls står för hingsten (men hon slår inte heller) förrän den dag hon verkligen är högbrunstig och DÅ seminerar jag. Hon har båda dessa gånger tagit sig på en semination!

Har hon rejäla brunster?
Du nämnde att hon varit ultraljudad, i vilket skede? Endast för att kolla dräktighet eller även under brunsten?
Ibland kan det bli så att "gulkroppen" inte vill tillbakabildas (efter en ägglossning) vilket innebär problem med nästkommande ovuleringar och mognad av "äggblåsor" eftersom gulkroppen avger progesteron. Ston kan visa svaga brunster trots inverkan från detta hormon. Är det någon som har kikat på det? En bra sem.vet är observant på sådant.
Ett bra sommarbete brukar också köra igång bra brunster.

Jag utgår ifrån att alla prover samt semineringar har genomförts på bästa sätt.
Men vissa ston behöver ha en provhingst, för att komma igång och ge en riktig brunst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka