Orsaker att inte dricka

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Känns som jag sprutar fram nya trådar här varje dag - märks det att jag har en viss oro inför att gå in i barnverkstaden...? :p

Att inte dricka alkohol när man är gravid är ju självklart, men jag behöver hjälp med en hög anledningar till att säga nej till folk innan man släppt nyheten om graviditeten.

Under hösten kommer vi börja försöka få barn, och oavsett om vi fått en ev graviditet bekräftad eller inte vill jag ju hålla mig ifrån alkohol. Samtidigt vet jag utifrån hur det ser ut i almanackan att jag vid ett flertal tillfällen kommer att befinna mig i sammanhang där det förväntas att man konverserar över ett glas whiskey, äter middag med ett glas vin och/eller tar ett par öl. Inte fyllefester alltså, mer av representationssammanhang.

Det kommer att vara med folk som vet att jag uppskattar ett glas whiskey, men samtidigt inte känner mig så väl att jag vill meddela den egentliga anledningen. Och det kommer att vara i sammanhang då man ska övernatta eller åka hem med annat transportmedel än bil, så jag kan inte skylla på att jag är chaufför. Och i vissa fall kommer det att handla om en veckas vistelse i samma sällskap där det kan vara svårt att komma med samma utsäkt kväll efter kväll.

Vad ska man hitta på? Äter pencillin mot halsfluss? Usch, Garpen som inte alls kan med detta med att ljuga...
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Jag har helt enkelt tackat nej och sen inte kommenterat det mera. Goda vänner har gissat ganska omgående, och övriga har säkert funderat men inte sagt något.
En gång har jag blivit pressad och det var av en för mig helt okänd bordskavaljer som var rätt så dragen redan när middagen började så till slut fräste jag av honom...
Men vill du ha en andledning så fungerar pencillin bra... :D
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Jag vet att jag kommer att behöva en anledning, bl.a. är det med folk som jag gladeligen tagit ett glas med förr och som vet att jag uppskattar det. De kommer i princip sätta glaset framför mig utan att fråga, så självklart är det att Garpen vill ha lite whiskey. Och dom ska jag umgås med i en vecka... Sedan är det andra sammanhang också med vistelser där det är självklart att man tar ett glas, bland annat i samband med en utlandsvistelse där jag på tyska ska förklara mig... (jag som knappt kan språket) Fasiken! :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Orsaker att inte dricka

Inte ska man ljuga men en nödlögn kan man ju ta till :angel:

:idea: Du äter kanske någon allergimedicin som inte är så bra att kombinera med alkohol.

:idea: Du har sista tiden fått sådan halsbränna av alkohol att du inte vill dricka nu på ett tag.

:idea: Du har kännt av lite magkatarr så det är bättre att inte ta ngn alkohol.

:idea: Du har helt enkelt bestämt dig för att sluta med alkohol ett tag bara för att du känner för det.

:D
 
Sv: Orsaker att inte dricka

jag sa att jag skulle upp och jobba tidigt, eller att jag skulle köra bil, vist det var några som gissade, men så är det väl alltid..
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Fast det här är som sagt i sammanhang då jag ska sova över och inte jobba nästa dag, så det håller inte. :crazy:
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Tror jag måste utveckla något kring nån medicin, känns som att det är det som funkar bäst. Att jag skulle sluta med alkohol går folk inte på. Ok att man tröttnat på festande och uteliv, men att man skulle tröttna på att ta ett glas whiskey framför brasan på kvällen finns liksom inte på varken min eller deras världskarta och det vet de.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Jag var chaufför... men det funkar ju inte i ditt fall.

Vi hade problem en gång när vi skulle till mina svärföräldrar - dit promenerar vi alltid, så att båda kan få lite vin. Hur skulle det nu gå?! :crazy: Dagen vi skulle dit var det riktigt :devil: busväder, så de tyckte inte att det var konstigt att vi tog bilen. Ibland har man tur... :D
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Tror jag måste utveckla något kring nån medicin, känns som att det är det som funkar bäst. Att jag skulle sluta med alkohol går folk inte på. Ok att man tröttnat på festande och uteliv, men att man skulle tröttna på att ta ett glas whiskey framför brasan på kvällen finns liksom inte på varken min eller deras världskarta och det vet de.


Magkatarr: Kaffe, sprit och tobak år gifter för magen och bör inte användas. :angel:
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Under hösten kommer vi börja försöka få barn, och oavsett om vi fått en ev graviditet bekräftad eller inte vill jag ju hålla mig ifrån alkohol.


Jag håller med om att man inte ska dricka alkohol när man är gravid. Men, innan man blir det, tycker jag inte att man ska avstå helt från alkohol. Det kan ta ÅR att bli gravid, det känns lite onödigt att vara nykter så länge (;) ).

Min egen hoppsnickrade teori är som följer; innan en moderkaka bildats är det ingen direktkontakt mellan mammans blod och embryots. Därför sker ingen överföring av alkohol den vägen. Man kan givetvis ta det lugnt med spriten, inte bli askalas, men ett par glas vin skulle jag gladeligen dricka även om jag inte var säker på om jag är gravid eller inte (de veckorna mellan ÄL och mens alltså).

SEN börjar trixandet med nödlögner om penicillin o.dyl., när man väl testat positivt på stickan.

Du ska givetvis göra som du känner, men att hålla sig nykter så långt innan man ens gravid verkar krångligt och inte nödvändigt.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ja, det där med föräldrar/svärföräldrar har jag också tänkt på. Inte för alkoholens skull, utan för att det är viss mat man inte får äta. Exempelvis sill (vad jag förstår), vilket serveras på julen och mamma vet att jag tycker mycket om. Vad fasiken hittar man på då? Så stor familj är det inte så man kan msussla med vad man äter, morsan har stenkoll på nästan varje tugga man tar!
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Tack flr infon! På något sätt tycker jag det känns pinsamt att ha magkatarr, vet inte varför. Känns bättre att säga att man käkar pencillin, måste hitta på saker som man kan äta det för. Halsfluss känns rätt ok anledning faktiskt... Fast då kanske man borde låta lite krasslig också, och heller inte orka åka på de saker jag ska iväg på
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ok, jag kna hålla med, har också härt det där med att från ÄL till testat positiv kan man dricka alkohol för fostret tar inte skada av det. Och som sagt handlar detta inte om fyllefester, utan om representationsdrickande som man sannolikt itne själv kommer känna någon berusning av. Men sen, när man väl är gravid, då gäller det att ha nödlögner... som jag har sååå svårt för!
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Men du :) lev ett normalt liv fram till den dagen du är gravid. Jag har ett flertal bekanta som var ganska långt gångna innan de kom på/insåg att de var gravida. ( bla midsommarfester med allt vad det innebär :o :eek: )
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Tack flr infon! På något sätt tycker jag det känns pinsamt att ha magkatarr, vet inte varför. Känns bättre att säga att man käkar pencillin, måste hitta på saker som man kan äta det för. Halsfluss känns rätt ok anledning faktiskt... Fast då kanske man borde låta lite krasslig också, och heller inte orka åka på de saker jag ska iväg på


:rofl: Snacka om världens mest envisa halsfluss i så fall :angel:
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Men nog kan man äta pencillin för halsfluss i en vecka? Alltså, det rör sig om olika aktiviteter detta och med olika människor, så det är inte mer är max en vecka (5-6 kvällar) med samma folk och nog borde jag kunna ha halsfluss/äta pencillin så lång tid?? Sen kan jag ju dra samma visa med nästa gäng människor vid nästa tillfälle. Är väl bara ett gäng som jag kommer att träffa vid två tillfällen med en månads mellanrum.

Sedan är jag ju allt för ärligt för att inte i efterhand berätta hur det egentligen är.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ja, det där med föräldrar/svärföräldrar har jag också tänkt på. Inte för alkoholens skull, utan för att det är viss mat man inte får äta. Exempelvis sill (vad jag förstår), vilket serveras på julen och mamma vet att jag tycker mycket om. Vad fasiken hittar man på då? Så stor familj är det inte så man kan msussla med vad man äter, morsan har stenkoll på nästan varje tugga man tar!

Sill kan man äta!!! Den är för sur för att bakterier kan växa i den. Men gravad lax ska du hålla dig undan. Kolla denna länken; Livsmedelsverket där står det mesta man bör hålla sig ifrån.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ja men då så! Hade fått för mig att man inte får äta rå fisk och tänkte bara att sillen är det, men har inte satt min in i det så noga ännu eftersom jag faktiskt inte är gravid än (fast det kan tyckas så pga alla mina trådar här nu:p ). Ska läsa på mer i ämnet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 540
Senast: Mela99
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 517
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp