Orsak till ökad bränsleförbrukning

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 508

tott

Trådstartare
Råkade trycka runt lite på färddatorn i bilen idag, och märkte till min fasa att bränsleförbrukningen har ökat sedan jag senast tryckte runt. Bilen går som den ska, och jag har fortfarande sommardäck på bilen. Vad kan det vara för fel?

Har du lite för lite luft i däcken? Kört fler korta sträckor?

Det gör stor skillnad om man har några längre resor förra gången du tryckte.

Ex: jag jobbar ibland 14 mil bort. Kan köra dit tre gånger en månad. Annars kör jag aldrig mer än 3 mil. Så månaden jag åker långt ofta får jag en lägre förbrukning per mil.

Har du lite för lite luft i däcken? Kört fler korta sträckor?

Det gör stor skillnad om man har några längre resor förra gången du tryckte.

Ex: jag jobbar ibland 14 mil bort. Kan köra dit tre gånger en månad. Annars kör jag aldrig mer än 3 mil. Så månaden jag åker långt ofta får jag en lägre förbrukning per mil.
Tror jag har ok lufttryck, men borde kanske kolla det. Jag kör aldrig längre sträckor, utan typ alltid mellan 5 km och 3 mil.

Råkade trycka runt lite på färddatorn i bilen idag, och märkte till min fasa att bränsleförbrukningen har ökat sedan jag senast tryckte runt. Bilen går som den ska, och jag har fortfarande sommardäck på bilen. Vad kan det vara för fel?
Har du gammalt luftfilter?

Bränslefilter kan med vara igenkorkat så bilen inte går som den ska även om det verkar så. Är med oftast lätt sak att byta. Räät sorts handskar kan vara bra och mycket trasor då det lätt blir söligt - men annars så.

Hur man kör kan påverka med - och förändrar man sitt beteende så sker det ofta gradvis så man inte tänke på det. Men för att förenkla, några saker att fundera på hur du gör:
Komma iväg ordentligt så att man sprider förbrukningen som går åt till att hålla motorn igång är en sak. Tillräckligt låg fart in mot korsningar så att man inte inte behöver bromsa eller växla mitt i. Försöka undvika att bli stånde på tomgång vid korsningar och rödljus. Köra så du slipper bromsa - men se till att bromsa rejält en gång var gaång du kör för bromsarnas skull. Passa på att axa i nedförslut och minska farten i uppförslut, men inte för tidigt så farten blir onödigt hög respektive låg.

Finns bättre förklaringar på vad och varför på annat håll på nätet, men bara för att ge en liten ingång till några grejjer.

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Pegasus63
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 007
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: ptr
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 077
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka