Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror jag har ok lufttryck, men borde kanske kolla det. Jag kör aldrig längre sträckor, utan typ alltid mellan 5 km och 3 mil.Har du lite för lite luft i däcken? Kört fler korta sträckor?
Det gör stor skillnad om man har några längre resor förra gången du tryckte.
Ex: jag jobbar ibland 14 mil bort. Kan köra dit tre gånger en månad. Annars kör jag aldrig mer än 3 mil. Så månaden jag åker långt ofta får jag en lägre förbrukning per mil.
Kallstarter påverkar en del.
Har du gammalt luftfilter?Råkade trycka runt lite på färddatorn i bilen idag, och märkte till min fasa att bränsleförbrukningen har ökat sedan jag senast tryckte runt. Bilen går som den ska, och jag har fortfarande sommardäck på bilen. Vad kan det vara för fel?
Inte jättegammalt i alla fall. Har servat bilen som man bör.Har du gammalt luftfilter?
Kanske. Ska besikta nästa vecka, så det lär väl visa sig...Bromsar som ligger på någonstans?
Har du servat på verkstad? Isf bör du nog kolla så att filtret är bytt. Smutsigt filter kan innebära högre bränsleförbrukning.Inte jättegammalt i alla fall. Har servat bilen som man bör.
Alltid på verkstad.Har du servat på verkstad? Isf bör du nog kolla så att filtret är bytt. Smutsigt filter kan innebära högre bränsleförbrukning.
Alltid på verkstad.
...och hur gör jag det?Gör en koll själv. Är det tätt, så kommer det göra skillnad med ett nytt.
Det brukar vara jätteenkelt, typ en burk med lock som filtret ligger/sitter i. Vad har du för bil?...och hur gör jag det?![]()
En CitroenDet brukar vara jätteenkelt, typ en burk med lock som filtret ligger/sitter i. Vad har du för bil?
En Citroen
Tack! Jag ska kolla.Kolla på Youtube, där finns instruktionsfilmer.
Det kan räcka att dammsuga ur det eller blåsa med tryckluft, men är det väldigt skitigt så är det bättre att byta. Ett luftfilter är inte dyrt.