Orsak till nässelfeber?

prusiluskan

Trådstartare
En häst i stallet har fått nässelfeber. Enligt veterinär skulle vi avvakta några dagar, och se om det gick ner av sig självt. Hittills har det inte gått ner något, tvärtom - nya "bubblor" har kommit, och hästen har fått klåda. När vi läser i mina stallbiblar (håll hästen frisk mm) står det att man ska "ta bort orsaken till nässelfebern och avvakta, annars bör hästen sättas under behandling" (fritt citerat).
Men då är frågan: vad orsakar nässelfeber? Det jag har läst tyder på dåligt/möglig halm eller hö, alternativt någon ört/växt i hagen.

Hästägaren har tagit bort höet (som var av rätt trist kvalité och dammade mycket - och därför alltid gavs vattnat och endast utomhus). Detta gjordes för ca 5 dgr sedan, och nya "bubblor" har uppkommit efter detta.
Hösilaget är av god kvalitét (och ges också till de övriga hästarna i stallet).

Kan man behandla hästen trots att man inte har hittat orsaken? Kommer inte utslagen tillbaka om man inte lyckas plocka bort det som hästen fått i sig? (känns ju lite hopplöst om det är någon specifik växt i hagen som utlöst det. Ser framför mig hur vi går o plockar ogräs i oändlighet).

(Ska tillägga att hästägaren självklart kommer att tillkalla veterinär igen om symptomen kvarstår, men den veterinär som var ute i veckan (i annat ärende) tyckte som sagt vi kunde avvakta några dagar först.)

Sv: Orsak till nässelfeber?

Vet inte om det kan ha med saken att göra att hästen i fråga är en 3-åring (tänkte om det var vanligt med unga, nyfikna hästar som kanske äter sådant som äldre och mer luttrade hästar låter bli...).

Det mest troliga är väl att den fått det av det dåliga höet. Men samtidigt så borde de gått ner då. Men det kan vara så att den behöver behandling för att det blev så kraftigt.

I vilket fall som helst så bör ju vet kontaktas igen eftersom tom nya uppstått. Om det skulle dyka upp igen efter avslutad behandling så får ni väl leta vidare då.

Min häst fick en gång ett anfall som utöver nässelfeber även gjorde så att ögonen blev helt igensvullna. :crazy: Enl vet så var det troligtvis ngn enstaka växt i ensilaget som orsakat det hela el ev ngn enstaka växt i hagen.
Hur som helst så dök det inte upp igen.

Tack för svaret.
Det är alltid trist när man inte kan hitta den exakta orsaken till att hästen blev dålig. Men vill ju så gärna kunna eliminera risken att hästen äter samma grej igen (fast jag är nog ute o cyklar - det känns som ett omöjligt uppdrag att med lupp leta igenom varje hösilagebale på jakt efter en specifik och ovanlig växt....:p )

Knutorna har nu börjat gå ner, och inga nya har uppkommit. Så vi avvaktar och ser om det blir bättre tills imorgon.

Hej!

Där jag jobbar har vi en häst som minst 1 gång/år får nässelutslag över hela kroppen. Han behandlas med en cortisonspruta och brukar bli bra på en dag ungefär. Nu är det ju en ridskolehäst, kanske därför det inte talas om att utreda vad han är allergisk mot.

Tidigare har de provat att ge antihistamin, men då blir han ännu värre..

/ Lavinia..

Hade en häst som fick nässelfeber en gång.
Den hade inte ätit något den kunde reagerat på...
Men hon hade ett sår ,som jag smörjde med nån salva
Höll på några dagar och och "bubblorna " blev fler och fler
Eftersom salvan var det enda nya som hästen utsats för ,så var min tanke att sluta med den.
Vet inte än i dag om det var salvan som utlöste bubblorna ,men dom försvann på 2 dagar när jag slutade med den...:confused:

Jag har varit med om något liknanden... Min häst fick MASSOR med knölar och hela kroppen. På bålen, halsen, benen... Överallt. En sjukvårdskunnig bekant sa till mig att det kunde vara en allergisk reaktion - och jag insåg då att det troligtivs berodde på att jag testat ett nytt myggmedel dagen innan.

Min häst fick nässelfeber i sommras av just näslor, han lade sig och rullade i ett buskage med brännnäslor, och jäklar så dålig han blev förutom utslag över hela kroppen, tappade han kontrollen över bakkroppen, som tur var klingade det hela av efter några timmar och dagen efter fixade han sitt breederskval.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 323
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 800
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 791
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka