Orsak till hälta?

psychogrrl

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet och tog ut Mourven ur hagen såg jag att han gick lite ojämnt. Började undersöka och såg att han inte vill tynga helt på höger bak. Han tar in benet normalt under sig och sätter ner tån. Vissa steg sätter han sen ner trakten, vissa inte. När han sätter ner trakten blir rörelsen lite "hackig" runt kotan. Svängfasen på vänster blir ju ganska kort. Han tar sen upp h-benet ganska nära "nolläget", alltså skjuter inte på så mycket bakåt. Vänster har ju dock normal ståfas (möjligtvis lite längre än normalt). När han står still vilar han höger bak, men ibland byter han och vilar vänster kanske 5-15 sekunder. Inte mycket, men ändå så att han lägger all tyngd på höger.

Han kan alltså stödja på benet, men är öm i trakten verkar det som. Ingen värme eller svullnad (kanske inte lika 'torr' som vanligt). Ingen ökad puls vad jag kunde känna. Palperade senorna (lyft ben), men ingen reaktion, möjligtvis lite över kotan. Han vill helst inte lyfta benet i "kratsläge" (uppåt-bakåt). Hade ett litet sår (blivit av med hår och lite skinn, av ett bett) vid knät, men ingen värme eller svullnad när jag palperade. Han vände dock bak huvudet, lyfte benet uppåt-utåt och ville att jag skulle klia. Klurade aldrig ut exakt var det kliade dock. Palperade muskler (de man kommer åt) över ryggen och ner på benet, ingen reaktion.

Hmm, nån som vet vad det kan vara? Ingen idé att ringa distriktaren nu iaf (de lär inte kunna säga mycket och det är ju inte jätte-akut) utan väntar till måndag och ringer isåfall stallveterinären då om det inte blivit bättre.

Sv: Orsak till hälta?

Min häst hade samma symtom för några månader sen. Fast hon hade värre verkar det som, hon ville inte sätta ner trakten alls, utan gick på tån hela tiden. Det såg ut som om nåt hakade upp sig i kotan. Ingen värme eller svullnad.
Jag ringde veterinär och hon sa att jag skulle lägga stödbandage på båda bak och ringa nästa dag om det inte var bättre.
Sen blev det gradvis bättre dag för dag, det tog nog en vecka innan hon inte markerade alls.
Förmodligen (som massa kloka Bukefalister upplyste mig om) hade hon helt enkelt halkat och vrickat sig. Annars är ju hovböld en annan tänkbar orsak.
Min gick med stödbandage i ett par dar, dock var hon ute som vanligt, tyckte det var bättre hon fick röra på sig.
Hoppas det blir bättre!

Jo, jag gissar också på nåt sånt. Hovböld eller att han trampat på nåt och fått blåmärke eller vrickning. Men borde det inte vara lite svullnad om han vrickat sig? Han går barfota och är ute dygnet runt. Stödbandage är nog svårt tyvärr eftersom de andra kommer äta upp det (unghingstar). Han är en mycket klok häst dock och rör sig inte för mycket när han har ont.

Det jag är orolig för är ju fraktur/fissur på strålben eller hovben. Troligtvis är det inte det, för då borde han väl inte stödja alls?

Igår gick han ganska hårt. Jag har ju precis ridit in honom (ridit kanske 8 ggr på två månader) och igår skrittade jag ganska länge, han blev nog lite trött i rygg och kropp. Dessutom upp/ner till ridhus, enkel väg 3 km. På den vägen ömmade han lite (mest höger fram, kortade inte steget men gick försiktigt), vilket var konstigt eftersom han tidigare bara reagerat på vass mackadam (nu låg det ju lite smågrus på asfalten efter snön, men det har han aldrig ömmat för förut). Troligtvis pga vädret (fruset och sen tinat igen).

Hittade den troliga orsaken idag. Han var väl ungefär oförändrad i hältan, men stod ute på gärdena så jag tog aldrig in honom och kollade på gårdsplan.

Palperade i karleden in mot kron-, strål- och hovben och fick ingen som helst smärtreaktion. Däremot tyckte han det var riktigt skönt med lite massage där ;) När jag började palpera mer ut på ballarna hittade jag ett område stort som en enkrona på den yttre där det var mycket mjukare än normalt. Han reagerade ganska ordentligt vid palpation på det. Troligtvis har han väl klivit på en sten eller något. Inget allvarligt alltså och bara att vänta ut.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar